Nytt Projekt -65á

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Dyngklumpen »

Nya däck!
Rengjord bensintank
nya bensinslangar
nytt bensinfilter (satte det innan pumpen)
ny bensinpump
ny handbromswire

Hoppas på att få en Tid att besiktiga vrålåket nästa vecka, då blir det officiellt en rullande renovering!


Sedan börjar arbetet med att jaga lister/gummiisaker/chrome/emblem etc. känns roligare än att laga rost i golvet..


min likströmsgenerator rasslar ganska bra i lagret.. är det värt att bygga om till växelström, eller skall man jaga ny original generator? synpunkter?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nytt Projekt -65á

Post by A-masen »

En fungerande växelströmsgenerator är alltid värd sitt pris (om den fungerar?). Du får laddning redan på tomgång och den laddar mer än dubbelt så mycket som dom gamla likströmmarna. (Dubbelt så fort, om man vill säga så i stället).
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Dyngklumpen »

Generatorrasslet löst.

13:30 idag är det besiktning! tyvärr är det på den stationen där gringubben jobbar, men det var den stationen som hade lediga tider... undras om det finns ett samband mellan grinig personal och lediga tider?

Läste att regeringen ägget skall rea ut de flesta besiktningsstationerna till någon tyskt storbolag, snart kommer priserna öka med 200-400% hur fungerar det med besiktningsfria bilar? är det innan en viss årsmodell eller är det 50år?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Mattias L
Posts: 12
Joined: Tue Aug 23, 2011 9:37 am
Location: Sandviken

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Mattias L »

har för mig dom stoppade besiktningsbefrielse till 1950årsmodell eller äldre

du får se till att vara ute i godtid nästa gång om 2år med bokningen av besiktning
så du slipper gringubben. ;)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nytt Projekt -65á

Post by QV »

OT

Det är fordon upp till 1950 (ej 1950-) som är "besiktningsbefriade" men det är mera en tidsfråga till dessa bilar skall besiktigas vart annat år de också. MHRF jobar för att "besiktningsbefiade bilar" skall hamna på två års intrevall eftersom dessa bilar i många fall byggs om kraftigt efter första och enda besiktningen. Tänjer man för mycket på reglerna så hinner regerna ifatt tillslut. Ägare av besiktningsfria bilar blir naturligtvis (i en del fall) inte glada över denna förändring men jag tycker mig se logiken i den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Dyngklumpen »

Blankt papper, nu ere officiellt en rullande renovering!

mina 150 kronors tradera-baklysen åkte på.. nu börjar det roliga, att leta hyggliga delar o byta ut gammalt slitet. När jag är nöjd med det blir det att förbereda för lackering.

Image
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Nytt Projekt -65á

Post by ammakillen »

alltid lika kul när någon väcker ladufynd till liv igen :) bara att gratulera till att den gick igen bes ua,nice :D
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Nytt Projekt -65á

Post by John »

Grattis kul när man lyckats få fart på en gammal amazon :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Hasse63 »

Gringubbar på gott och ont de håller skräpet borta/av från vägarna och felbilarna på... Så grattis :!:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Dyngklumpen »

Uppdatering!

Kämpar fortfarande med att leta olika delar jag vill ha bättre skick på. har dock upptäckt att vissa betalar mera än vad det kostar att köpa nytt på tradera för en del i bra skick, så det har blivit en del nybeställningar. Det stora som är kvar att hitta är en hygglig bakre kofångare som kan putsas upp.

Har bestämt mig för att lackera bilen själv, tycker inte kostnaden för en proffslack motsvarar skicket på skelettet på denna bil. Jag har tex inte köpt ny ekonomi plåt till golv mm utan har "lappat" med ny plåt där det funnits rost. motorutrymmet måste snyggas till rejält etc. jag naturligtvis använt ekonomiplåt till sparklådor, sandplåtar etc..


Lackbox får bli en pressännig-rigg mot ladugårdsväggen + en fläkt som blåser utåt.. kanske kan funka? skall läsa på rejält vad jag skall ha för korn på papper i de olika momenten + shoppa div spackel och slip verktyg.

I vinter blir det att kolla glapp i ventilstyrningar, slipa ventiler och byta kam+lyftare, så borde motorn ha fått den kärleken den behöver för ett tag iaf=)
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Nytt Projekt -65á

Post by Dyngklumpen »

Har plockat bort topp och kam inför vinterns pyssel. Kom på att det måste vara minst 15år sedan jag rev i en motor, hoppas jag får ihop det sen=)

Lite bilder ifrån helgen:

Image


Image


Image


Image


Image
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Post Reply