Jag har tittat i mitt fälglager och hittat två typer av de som är stämplade /58.
Den ena typen som jag kallar typ 1 har nitade fälgbanor och typ 2 har svetsade fälgbanor.
Typ 1 är svarta och typ 2 är gröna. På senare tid har någon kladdat på silverfärg.
Var det så att man bytte fälgtyp 1958 eller är det bara en annan leverantör Volvo hade eller är ena typen kanske dåtidens piratfälgar?
Jag ser också att det verkar som om man till och med stämplade in månaden framför årtalet men det gjordes tydligen mera manuellt eftersom dessa siffror syns mycket sämre.
Har någon en aning om vad A9 och L8 betyder i typ 2 fälgarna som är stämplade SANKEY?
Finns det någon detaljkunskap om fälgar där ute? Gissa kan jag göra själv men det ger inte så mycket.
Har tagit några bilder på olikheterna.
typ 1
typ 1
typ 1
typ 2
typ 2
typ 2
typ 2
typ 2
Originalfälgar 1958
Originalfälgar 1958
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Re: Originalfälgar 1958
Jag vet att de tidiga fälgarna var nitade, men vilket år det ändrades är jag osäker på. Det är en fördel att använda sig av de svetsade fälgarna om du har slanglösa däck.
AVG
Re: Originalfälgar 1958
Jag tittade just på en 57:a broschyr som finns utlagd på http://www.volvoamazonpictures.se/ och där står att bilen är utrustad med slanglösa däck.
En förutsättning för att köra slanglöst brukar vara fälgbanor som är svetsade eftersom en del nitar brukar börja läka efter att fälgen använts ett tag.
Mad tanke på detta tycker jag det är ändå mera underligt med de nitade fälgarna från 1958.
En förutsättning för att köra slanglöst brukar vara fälgbanor som är svetsade eftersom en del nitar brukar börja läka efter att fälgen använts ett tag.
Mad tanke på detta tycker jag det är ändå mera underligt med de nitade fälgarna från 1958.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Re: Originalfälgar 1958
Det kan vara så att man fick lägga i en slang efter ett tag på dessa nitade fälgar, vad jag kan se är det ju samma artikelnummer på de båda fälgutförandena.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Originalfälgar 1958
Jag har nu tittat på fälgar lite extra mycket på slutet och har dragit slutsatsen att man gick över från nitade fälgar till svetsade just under 1958 eftersom båda typerna förekommer 1958.
Alla fälgar jag har som är äldre än 1958, t ex 1956 och 1957 är nitade och alla 1959 till 1964 är svetsade.
Enligt Volvo Servicemeddelande Grupp 125 nr A21 från 22.10.1958 började man 1958 sälja en grupp fälgar som var extra runda under detaljnumret 659057 men om det var utvalda 89991 som såldes under detta nummer eller om det var stämplat i fälgen framgår inte.
http://volvo1800pictures.com/sm_2008/sm ... 200001.JPG
Alla fälgar jag har som är äldre än 1958, t ex 1956 och 1957 är nitade och alla 1959 till 1964 är svetsade.
Enligt Volvo Servicemeddelande Grupp 125 nr A21 från 22.10.1958 började man 1958 sälja en grupp fälgar som var extra runda under detaljnumret 659057 men om det var utvalda 89991 som såldes under detta nummer eller om det var stämplat i fälgen framgår inte.
http://volvo1800pictures.com/sm_2008/sm ... 200001.JPG
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Re: Originalfälgar 1958
Det kan nog stämma för mina 58 fälgar är också nitade medan reservhjulsfälgen som är daterad 61 är svetsad.
Volvo P1200VB 1958