gamla rävar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

gamla rävar

Post by jos4561 »

jag misstänker att det finns några gamla racing rävar inne på detta forum som sitter i tysthet...
vilka modifieringar var vanliga på den tid det begav sig?
tänkte mest på drivlina och chassi.
jag har sett billder på dubbla kränghämmare å lite sånt men inget mer.
modifierades bärarmar-styrning- bakvagn mm?

vad placerade just dig före dom andra på banan?
(senast jag frågade på rejsa.nu så ficka jag \"bred bil smal bana\") :P
-KOM DÅ!!!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Sänkningssats, alltså lägre fjädrar, gasstötdämpare, IPD:s krängningshämmarsats och bredare fälgar. Det är några av åtgärderna man kan göra för att få en bättre väghållning. På drivlinan brukade man ha en tätstegad växellåda. M42. Bakaxelutväxlingen brukar vara lägre 4,56:1.
AVG
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

det jag är ute efter är de gamla 60-70 tals knepen ur historiskt intresse och synpunkt..

moderna prylar finns det och moderna teorier men är nyfiken hur det gjordes när \"farssan\" var ung :wink:
-KOM DÅ!!!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Man gjorde på detta viset möjligen med undantag så avancerade stötdämpare, det fanns visserligen gasstötdämpare men de var knappast så bra som i dag. IPD:s krängningshämmare har funnits till länge. Tätstegade växellådor och bakaxelutväxlingar på 4,56:1 är inte heller några nyheter. Det fanns säkert andra varianter på väghållningskit också, men det har jag inte så god kännedom om. 5,5\" Mini-Lite fälgar var också vanligt på 60-70 talen. De fanns som original tillbehör på den Brittiska marknaden. \"Helgonet\" hade dessa fälgar på sin P1800:a.
AVG
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

trodde inte ipds satser funnits så länge.
när jag har tittat på div gamla bilder så verkar iofs bilarna ganska std betonade överlag både bana å rally, har en billd på en amazon som kommer lättande över ett krön i rally skogen, det som syns är extra huvlås av gummistropps mod, en buk plåt av plattjärn och halv båge.
-KOM DÅ!!!!!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

Arne wrote:På drivlinan brukade man ha en tätstegad växellåda. M42.
Ok, besserwisser, men M42 är inte den "riktiga" tätstegade lådan, den är såvitt jag vet den som satt i Valpen och har någon slags fördelningslåda/kraftuttag eller något på bakre gaveln (har ej sett en sådan själv)
Enl. uppgift skall den inte heller ha riktigt lika bra utv. som den "riktiga" tätstegade M40:n

Tätsteg M40 har:
1: 2.62:1
2: 1.67:1
3: 1.24:1
4: 1:1

Vanlig M40, beroende på årsmodell (skall kika hemma när de bytte utv)
1: 3.13:1 (Upp till 71) 3.41:1 (från 72)
2: 1.99:1
3: 1.36:1
4: 1:1

Om någon undrar så:
Ja, det är kul med tätstegat och numeriskt högre slutväxel :D ...Men topphastigheten blir lidande, jag har provat 6000varv på fyran i gula bilen, men det gick inte fortare än 130...

Här finns det lite inscannat från en R-Sportpärm vad Volvo sålde i väghållningsväg till Az på 70-talet!
http://web.telia.com/~u67800607/

Comfort Racing sålde IPDkrängare på 70 eller 80talet!
De sålde även Spax stötdämpare Spax listar faktiskt "Adjutable Sprint dampers" till Az fortfarande!

http://www.spax.co.uk


När det börjar gå undan i kurvorna är ju risken stor att man glider ur de hala stolarna, så kanske en uppgradering är på sin plats?

Image

Den här stolen var relativt vanlig rallystol på 70-talet, och användes av bl.a. Volvo rallyteam. Den är även godkänd för gatbruk i 140 o 240!
Last edited by JE Jr on Fri Jan 28, 2005 9:55 pm, edited 1 time in total.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Förresten, det var kanske däcken som var svårast att få till?

Han som har haft min gula bil i signaturen mekade åt Bosse Ljungfeldt o Picko Troberg när de körde Volvocupen på 70talet, och han sade att däcken som de hade att köra med var ingen hit...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

jag bara älskar stolen å tack för kompleteringen av r-sport materialet.
-KOM DÅ!!!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag vet att M42 lådan satt på bl,a Hägglunds bandvagnar med B18 motorn. Huvudaxelns drev på en sådan växellåda har följande antal kuggar:
1:an 31 kuggar
2:an 29 kuggar
3:an 24 kuggar
4:an 1:1 (direkt)
Den är inte riktigt lika tätt stegad som en tätstegad M40.
AVG
Post Reply