Dålig radiomottagning med motorn igång

Moderatorer
Post Reply
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Dålig radiomottagning med motorn igång

Post by knilsknilsson »

Har bättre mottagning på radion med motorn avstängd än igång.
Är det generatorn som stör?
Det är en Volvo-originalradio och den original monterade högtalaren vid handskfacket som används.
Finns det i sådana fall någon störningsfilter att anbringa?

Tacksam för svar.
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dålig radiomottagning med motorn igång

Post by A-masen »

Om det är generatorn som stör brukar man höra ett varvtalsbundet OOUUUIIIII! när du rör gaspedalen. Det finns störskyddskondensatorer mot detta. Kolla dom vanliga bilprylvaruhusen.
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Dålig radiomottagning med motorn igång

Post by knilsknilsson »

nej något sådant hörs inte utan det blir bara svårare att få in vissa kanaler på radion t.ex p3
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dålig radiomottagning med motorn igång

Post by A-masen »

Jag har inte upplevt detta själv, men läst i båtelektronikböcker att t.ex propelleraxeln i båtar (likvärdigt med t.ex. kardanaxeln) med sin roterande rörelse kan ge upphov till elektromagnetiska störningar som kommer i resonans på något sätt och dämpar mottagningssignalen.
Som sagt, jag kan inte påstå att det är så i ditt fall, men se över antennen och speciellt då skärmflätan och dess anslutning. Vet du var spänningsmatningen till radion är inkopplad, på tändningslås, säkringspanel eller direkt på batteriet?
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Dålig radiomottagning med motorn igång

Post by knilsknilsson »

A-masen wrote:Jag har inte upplevt detta själv, men läst i båtelektronikböcker att t.ex propelleraxeln i båtar (likvärdigt med t.ex. kardanaxeln) med sin roterande rörelse kan ge upphov till elektromagnetiska störningar som kommer i resonans på något sätt och dämpar mottagningssignalen.
Som sagt, jag kan inte påstå att det är så i ditt fall, men se över antennen och speciellt då skärmflätan och dess anslutning. Vet du var spänningsmatningen till radion är inkopplad, på tändningslås, säkringspanel eller direkt på batteriet?
Radion är inkopplad över tändningslåset. Jag tror problemet är löst för jag hade isär antennen idag och polerade bort oxid och beläggningar och nu är mottagningen betydligt bättre.
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dålig radiomottagning med motorn igång

Post by Torbo »

Knitring kommer fra tenninganlegget. Hvining kommer fra dynamoen... Om det kan forstårs?

Dårlig jording i antenne festet kan også skape støy....
Plugghetter eller tennpulggledninger kan ha opptil 5 kOhm og noen ganger jlelper det med 3,5 mF parallelt med pluss på coilen...
Post Reply