hur mycket kan man borra?

Moderatorer
Post Reply
amazon_raggarn
Posts: 15
Joined: Thu Jul 22, 2004 7:50 pm

hur mycket kan man borra?

Post by amazon_raggarn »

ha en gammal b18 liggandes som e borrad till b20 med 8 bultad vev som jag tänkte plocka ihop. så tänkte jag bara kolla om det finn gods att köra den till 2,1 l när man ändå ska renovera. mvh lars
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: hur mycket kan man borra?

Post by 123GT »

Hej Lars, ett tips i all välmening :) prova sökfunktionen här på forumet för det finns massor som redan är avhandlat ett antal gånger. Ett delsvar på din fråga på vad som är möjligt hittar du bla här :arrow: Comfort racing B 20 ? :) Vad har du mer för planer för ditt motorbygge ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: hur mycket kan man borra?

Post by TVR »

Jag har frågat ungefär samma sak tidigare men fick inget bra svar. Att det går bra att borra en B18 till B20 standarddimension är det inget snack om men hur mycket mer kan man ta?
Enligt obekräftade uppgifter är det tunnare gjutning i tidiga B18 än i sena. Vad är då sen och vad är tidig? Tja, någon hävdade att de är tjockare från ca 66-67 ungefär. Kan kanske stämma....?

Personligen tror jag inte man ska gå över 90 mm borr i en B20 men jag har inga belägg för det.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: hur mycket kan man borra?

Post by Hasse63 »

Haft en 67 140 med B18 som jag skulle renovera, blev förvånad då jag lyfte på toppen, den var borrad till B20 och sen 0,30. Den Körde jag säkert 5000 mil med innan rosten tog överhanden. Minns att det var ett härligt vrid i den och med dcd standard i övrigt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply