Biltemas färgspruta?

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Biltemas färgspruta?

Post by fredand44 »

Hej!

Jag har köpt biltemas färgspruta och kopplat den till min kompressor. Kompressorn är inställd på 3,5 bar eftersom sprutan vill ha mellan 3-4 bar. Luftstrålen flödar fint när jag testar.

Men igår då jag skulle testa att spruta med färg för första gången så kom det ingen färg alls. Luften flödar fint, men ingene färg.

Jag ringde till biltema och de undrade om färgen var vattning nog. Men jag får inte ens igenom ren förtunning.

Vet någon om jag gör något fel? Eller kan den vara trasig? Det finns ju inte så mycket som kan vara trsigt tycker jag.
Mvh
Fredrik Andersson
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Det sitter väl en justering för mängden färg som ska sprutas ut?

nu vet ju inte jag vad det är för spruta du har, men det brukar sitta en i överkant av handtaget, alldeles ovanför där du håller i sprutan, det är själva nålen som reglerar mängden färg som sprutas, troligtvis är den inskruvad max, och då kommer det heller ingen färg, så mitt tipps är att skruva ut den lite, så ska det nog komma lite färg

Det är mitt enda tips så långt :wink:

Goofy
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
richard
Posts: 38
Joined: Mon Feb 16, 2004 8:21 am
Location: Järfälla

Post by richard »

Kolla även att munstycket som håller nålen på plats är ordentligt iskruvad. Drar det tjuvluft där kommer heller ingen färg.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Tack för svaren!

Post by fredand44 »

Hej!
Jag fick den tyvärr aldrig att fungera själv så jag åkte iväg till Biltema i Haninge som åtog sig att testprova den då deras expert Hasse var på plats.

Så när jag ringde tillbaka ett par dagar senare så meddelade Hasse att den fungerade fin fint.

Så nu har jag även kört den hemma och mycket riktigt så ger den ett bra resultat. Troligen så måste jag ha klantat mig då jag testade den.

Tack ska ni ha!

Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
Post Reply