Symetriska strålkastarinsatser

Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Symetriska strålkastarinsatser

Post by Amazon »

Tänkte montera original symetriska strålkastarinsatser på min 58 så småningom. Som jag har förstått det så finns risken att det bländar mötande trafikanter. Ni som använder symetriska insatser, hur har ni löst detta? Antar att det inte är tillåtet att köra med dem som de är?
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Ola O »

De bländar enbart om de är feljusterade.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Amazon »

Ok. Jag har fått för mig att man kunde klistra på någon slags lapp vid högertrafikomläggningen för att det inte skulle blända. Har jag fått det om bakfoten?
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Hasse63 »

De symetriska hade ingen lapp.

Det var en lapp som satt på de assymetriska lycktorna som man vid dagen H fick ta bort, annars så kunde dom blända.

Assymetriska måste man ha from 67.

Se länk http://farbror-sid.se/home/tag/hogertrafikomlaggningen/
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Amazon »

"Äldre bilmodeller, som hade symmetriskt ljus, fick dock fortsätta att köra med detta."

Låter ju bra
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Amazon »

Det är ju ganska logiskt när man tänker efter. Om inte symmetriska insatser bländas vid vänstertrafik varför ska de då bländas vid högertrafik.
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Rolf »

Det har bara med ljusbilden att göra. Symetriska ljus har helt enkelt en flat ljusbild. Rätt justerade bländar dom inte oavsett vilken sida du kör på. Assymetriska ljus går upp på höger sida formodligen för att hålla koll på älgen i skogen.

Om du hade kört med högerassymetriska ljus före dagen H så hade du bländat mötande bilister. Det var därför dom såldes före dagen H med lappen på. Kommer fortfarande ihåg dagen när pappa lät mig ta av lapparna.

Det var inte alls nödvänding att byta till högerassymetriska ljus bara för att vi började köra på höger sida. Det var nog mest ljustillverkarna som tog till vara på tillfället för att kunna sälja en massa lampor. Lite grann som varseljushysterin.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Amazon »

Någon som vet vilka Amazoner som var bestyckade med symetriska ljus från fabrik? Har för mig att det fanns symetriska insatser utan hästskomönstret också?
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Ola O »

Upp till chassinummer cirka 43000, alltså 1960. Samma på PV
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Symetriska strålkastarinsatser

Post by Amazon »

Ok. De breda strålkastarsargarna hängde med upp till chassinr 42249 med några undantag. Kanske var i den vevan de bytte insatserna också? De äldre pottorna som är runda på baksidan fanns med till chassinr 46775 enligt reservdelskatalogen.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply