storhetsvansinne!? Projekttråd om min kombi=)

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote:har kört på dubbdäck alá slicks ett tag nu (hela vintern)
KGB-däck :!:

Alltså sådana som inte lämnar spår efter sig :idea:
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja precis!!

vill ju inte att folk ska veta vem jag är när jag kommer i min \"röda räser\"!!=)

du Axel.. såg bilderna på din topp och lite annat på Sävar.. tänkte fråga om man tjänar på att lätta ventillyftarna?? f.ö. snyggt jobbat!!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote: du Axel.. såg bilderna på din topp och lite annat på Sävar.. tänkte fråga om man tjänar på att lätta ventillyftarna?? f.ö. snyggt jobbat!!
Man tackar!

hm... det man känar är att kammen slits mindre, eftersom ventilmekanismen blir lättare... och att ventilerna stängs lättare, eftersom ventilfjädrarna inte måste accelerera lika stor massa... det blir mer kraft över till att öppna och stänga ventilen alltså.
man skulle nog käna mer på en högvarvig B20 än på en B30, (eftersom vevaxeln i B30 inte gillar över 7000rpm, den rasar om man varvar 7000 för offta... så jag kommer inte att varva över 6500 (varvstopp på ca 6800))
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

aha på så vis.. är det lönt att göra det på en standard motor eller bör den vara trimmad?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Det är väl alltid lönt att göra moddar som gör saker lättare för motorn att jobba... Även fast den inte är trimmad. Men på en standard B20 så är det nog inte för hästarnas skull, utan för att kunna köra dom där sista milen utan att byta kammen och andra delar.

Ska man ändå renovera, så är det väl lika bra att modifiera. Det kan ni citera mig på.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok.. det får väl bli nått sånt sen när man har motorn hemma då! =)

den ska nog renoveras först innan den trimmas iaf.. eller så tar jag och har en motor som jag kör med, och en som jag trimmar och renoverar.. för att sen köra med permanent.. ingen besiktningsmotor här inte..=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

har nu faktiskt fått in bilen i garaget..

men då var man tvungen att få in den andra bilen för att byta ett reaktionsstag i bakvagnen..=/ men fick in den igår kväll igen.. så nu ska det skruvas=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

så.. nu är amazonen i garaget sen en vecka eller två har inte lyft ett finger med den utan bara använt den som hylla när jag skulle ha ur baksätet på bruksbilen pga rost i stötdämpartornet bak men jag har verkligen inte gjort ett skit med den.. saknar delar för att kunna göra ngt med den.. har iofs köpt spackel och grundfärg men det ska vara till den andra pga rostiga skärmkanter som jag ska snygga till..
_____________________________________________________________
har även KANSKE möjlighet att köpa en 142 genom min morbror i sthlm.. avställd sen två år eller mer, \"lite\" rost i en länkarm, det är vad jag vet om den.. har inte fått några bilder än på mejlen men jag väntar.. det var faktiskt min morbror som frågade rakt ut här i julas om man jag ville köpa en 142:a, jag var ju inte sen att säga ja.. bara priset är rätt och det inte är för mycket rost och så..

har inte kommit så långt i planeringen än men min tanke om att ta ner bilen är på ett ungefär:
på sportlovet i skolan jag och flickvän åker upp och tittar snackar med ägaren, eller om min morbror redan löst det och den är besiktigad med tvåor, och man kör ner den till ä-holm, ställer av lagar den rost där e, besiktigar och kör sen..

eller
jag och flickvän åker upp på sportlovet kollar på bilen , snackar med ägaren, tittar lite på det som måste göras, snackar med min morbror om han skulle kunna göra det lite provisoriskt, så den går igenom utan allt för mycket tjafs och sen kör han ner den lagom till elmia mässan i påsk och jag kör hem den därifrån

men huvudtanken är att min morbror besiktigar den åt mej, och jag i princip bara hämtar den givetvis betalar jag honom de kostnader son det har blitt på bilen isf. men jag räknar med att det blir ombesiktning och den kan jag göra här nere..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Jag är hemskt ledsen över att denna tråd inte bara handlar om min kombi
men det händer så lite med den nu så, brist på pengar =/ men jag har iaf hittat en reg. skylthållare till bakluckan på en skrot men har inte köpt den ännu..jag har iaf skaffat clips som håller kromlisterna på dörrarna, inte midjelisterna, några såna ska jag inte ha, utan de som sitter vid kanten precis under fönstren, fönsterlister kanske?? =)

jag har även fått svar på mitt mejl jag skickade till morbror om 142:an och den är inte i bottenskick, utan i slitet bruksskick, startar jämt, även i 20graders kyla trots avställd i ett par år, den är startad då och då för att kolla så att allt låter som det ska och för att hålla livet kvar i motorn =)
det är rost i en länkarm i bakvagnen men det ska vara att svetsa lite och det gör jag däruppe eller om han gör det, och har den klar iom att jag SKA upp v. 8 och hoppas att jag har med mej en 142:a hem=)

kravet för att ngn skulle få köpa den var att man inte skulle bygga busbil eller A-trakor.. och i mitt fall så...kanske lite bus.. men inte renodlat \"åkerbygge\" med bonntrimmad motor som bara går på åkern.. näe den ska vara bruksbil på sommaren och projekt (vid sidan om Kombin) på vintern.. kommer nog lägga upp bilder när jag har fått fler, om ingen misstycker
detta är ju i vilket fall ett AMAZON forum men iom att det finns de som håller på 140:is, 164:or och även Pv's här så hoppas jag att ingen blir arg/ledsen men om det är så, så säg till
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nu har jag iaf tagit ett litet tag med amazonen i helgen.. började pilla med elsystemet.. speciellt då till tutorna..det saknas lite kablar och sånt så jag letade fram lite kablar, och bressade nya kontakter..fin fint.. sen skulle jag dra fram sladde ntill tutkontakten.. och iom att jag har sportratt så har jag inte samma tutfunktion utan det är det lilla locket som sitter i ratten som ska göra att den tutar.. och då är det en kabel framdragen genom hela rattstången.. men det var det inte..
så jag delade rattstången, kunde ju inte rubba stången iom att den satt fast i instrumentbrädan, ner med instrumentbrädan, den bygeln som håller fast rattstången i brädan var inte skruvad som den var på min förra amazon utan det var nån form av vagnsbult med svetsad mutter på insidan..

fram med kapen och kapa loss skiten, - jag ska ändå inte ha den brädan iom att jag har en annan som är finare och har vinyl på sig - och kapa ner skiten.. så ser jag att det är en annan mekanism iom att bilen hade orginalratt när jag köpte den - dock trasig ratt, navet var loss, den fick åka med den förra bilen när jag sålde den - så jag monterade ihop allt dock utan i-brädan, sen skar jag mej i pekfingret så då gick jag in..

jag kommer nog att kapa kabeln som går in i styrsnäckan och dra fram den till den knapp av något slag som jag sägger på i-brädan.. för det är väl ingen lag på att man måste ha tutknappen i ratten??
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nu står min stackars bil utomhus=/ har nämligen börgat så smått att fixa rost på brukisen.. måste ombesiktiga skiten den 14:e och har åktdit på rost i skärmkanterna.. well well..

kommer åka upp till sthlm och kolla på/meka 142 den 23:e till den 27:e feb.. sen åka upp 2 veckor senare och köra hem den, iom att då ska även pappa ner den helgen så han och jag gör sällskap iom att mamma inte vill ha mej och flickvän på vägarna så långt med en bil som man inte är riktigt säker på.. men men det löser sig..

allt för denna gången!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote:måste ombesiktiga skiten den 14:e och har åktdit på rost i skärmkanterna.
Rost i skärmkanterna betyder att det är vassa kanter som de hakar upp sig på.
Det går att göra en snabblösning, ta hammaren och slå in alla vassa kanter då blir det godkänt.
Kan du gå barbent och stryka benen mot skärmkanterna utan att göra illa dig är 2:an åtgärdad.
Anmärkningen är inte pga bärande delar utan bara för vassa kanter och risken för gående att få benen sönderskurna om de kommer för nära.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

se där! det visste jag faktiskt inte.. men men nu när jag väl har börjat spackla och snygga till så får jag ta och göra klart det

annars får väl folk ge fan i gå nära bilen :idea:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Re:

Post by Rookien »

Rogge wrote:se där! det visste jag faktiskt inte.. men men nu när jag väl har börjat spackla och snygga till så får jag ta och göra klart det

annars får väl folk ge fan i gå nära bilen :idea:
ett annat tips är väl silvertejp... så slipper du skada resten av skärmen med hammaren... jag vet då att detta har funkat för men en liten tanke nagar mig nu i bakhuvudet om att dom inte godkänner det längre
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

försökte med silver tejp och den ville ju inte sitta kvar=/

nä nu har jag spacklat ena skärmen iaf.. bara lite finlir kvar på den och den andra var helt ok! nästan
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply