Alternativ till thinner!

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Alternativ till thinner!

Post by fredand44 »

Hej!

Jag tänkte fråga om någon vet om man kan använda något annat än thinner till förtunning vid lackfärgs tillblandning?

Kan det tänkas att det skulle gå att använda sprit eller har thinner någon speciell egenskap som gör att det måste vara thinner?

Anledningen att jag frågar är för att det luktar så starkt. Men skulle det finnas alternativ borde man väl känna till det?

Eller kan det finnas någon annan typ av färg som är lite luktfriare?

Stort tack på förhand
Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det nya är väl olika typer av vattenbaserade billacker där Thinner inte behöver användas varesig till spädning eller rengöring av färgspruta och annat.

Hör med en lokal billackerare. Jag tror att de flesta färgtillverkarna har vattenbaserade färger. Däremot vet jag inte om det verkligen finns vattenbaserade grundfärger, det känns mer tveksamt. Skulle tro att 2k-epoxygrund är det som gäller även där, men det skall jag inte svära på.

Kjell Broberg som har en svart polisamazon lackerade den med vattenbaserad lack ifrån Sikkens har jag för mig. Han stod själv för grundfärg/slipgrund och gjorde sedan slutlackeringen hos Lidingö Billackering (ligger inte på Lidingö) med svart vattenbaserad Sikkens-färg.

Den fanns med på första-sidan (utanför nån Bilia-anläggning) av något Amazonbladet-nummer för något år sen.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Var kan man hitta sikkens?

Post by fredand44 »

Hej!

Tack för svaret. Jag ringde runt och lyckades inte hitta Sikkens någonstans utan bara ett alternativ via Färgforum från PPG. Men den vattenbaserade lacken måste förseglas med ett klarlackslager vilket i sin tur fortfarande bara finns som Thinnerbaserat. Så då är man ju tillbaka på ruta ett.

Så har ni något tips vart man hittar Sikkens produkter ¨så får ni gärna höra av er.

Jag ska försöka hitta Lidingö Billackering för att se om de vet.

Stort tack på förhand
Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Se där. Då är det förmodligen exakt samma princip som gäller för Sikkens (har för mig att det var vad Lidingö Billack körde) färgsystem. Vet nämligen att de förseglade lacken med klarlack efteråt.

Det fanns ett reportage från den lackeringen med bilder osv. men Spray Bilnytt har ju lagts ned och reportagen är borta från webben tyvärr.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

BOHAB i Spånga hade Sikkens förr. Annars finns det ju andra sorter, t ex Lechler?
-anglofil-
Post Reply