Vad är fint skick?

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vad är fint skick?

Post by Hasse63 »

Låt oss säga att man hittar en tidig Amazon som stått uppallad på en loge i 47 år. den är i stort sett som ny, bromsar och sånt som torkat sönder byts för att göra det traffiksäker. Delarna byts mot NOS. Den är oskruvad och har gått 3.801 mil. med bilen finns alla papper och så skicket kan inte misstolkas.

En till Amazon från samma årmodell har totalrenoverats grundligt till samma skick som ovan (med ögat räknat) kanske till och med lite finare, den är rostlagad och lackad och är ihopplockad från 150 andra Amazoner, den har rätt motor och låda. då kollar man upp miltalet så ligger det på 48.000mil.

Och så har vi fusk "renoveringen" som till ytan och på en meters håll ser ut att vara i samma skick som ovan nämda bilar, (garagelack) Då man synar hittar man tejp och fusklagningar ÖVERALLT rikrigt dåliga svetsar de få som finns och hönsnätlagade framskärmar, undertill är det penselmålat utanpå rosten mm mm. men som sagt på lite avstånd så är den likvärdig de andra.

Vilken av amazonerna får högs poäng? Hoppas du svara i den ordning jag skrivit dom.
bör kanske finnas nån text som skiljer bil 1 & 2 eftersom bil ett är en orörd originalbil, den är bara original en gång.
__________________________

försök hitta en besikningsman som jobbar på bilutställningar de kan ha info hur man kan eller ska göra.

Vad händer om tex Amazon's Uffe's eller din bil QV hade fel matta tex en matta typ den från 140-serien med kort lugg. Hur bedöms det, vad händer? Att man ska tvätta och vaxa grundligt är väll A och O för att få bäst bedömning. Bränd lack eller sprucken instrumetstoppning kan den bedömmas som fint skick?

Hela bilen ska givetvis ha samma bedömning tycker jag annars blir det knass. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

jag är relativt ointresterad om "vilket skick som är fint"men intresserad av att "alla bedömmer lika".
så för min del så kan det vara "nyskick" eller "bruksskick" helt plan yta eller 2 buggler per m2, jag bryr mig inte.

Det är inte det som frågan går ut på, vilken bil som är finare än den andra, för det kommer alltid vara en fråga om tycke och smak vad man gillar bäst.

Jag personligen kommer inte ha en bil försäkrad i varesig If eller MHRF för jag vill bruka bilen och då måste jag begå ett försäkringsbedrägeri eftersom jag använder bilen inom jobbet.

Min bil skall vara i bruksskick och det skall synnas att den är brukad i 50 år. Därav att jag föredrar trasiga golvmattor i original jämfört med nya i felaktigt utförande.
Golvmattor var ett rätt kul ex kom jag på i går kväll. Golvmattor sätter man fötterna på. man dra in gräs, sten och grus. Det ligger vatten. Ungar håller inte fötterna stilla utan skrapar. Så förutom underredet på bilen så är det denna punt som får "mest stryk" och så jämför man med innertaket.......

Angående framlyket och ljuspotter så i bruksskick så (tycker jag) att man kan byta lykter och framruta efter behag för dessa delar slit med tiden medans man brukar bilen. Nu verkar vi inte ha någon besiktningsman med bland personerna som kommenterar så vad det gäller för regler i "fint skick" vet jag inte.

Däremot så kan man ju mistänka att försäkringsvärdet sätt högre på en bil med alla små osynliga detaljer rätt. För även om en bil passerar "fint skick" så betyder det ju inte att de får samma värde. Här kommer alltid 123GT ligga högst upp.

får lägga sista handen på elsystem så tråden varvar upp lite till :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

Bilkoll ala KVD
De säljer 20´ bilar om året och kan därmed inte lägga ner så mycket tid på var bil.

De litar rätt mycket på vad ägaren av bilen säger och kontrollerar sedan bilen snabbt samtidigt som de dokumenterar fordonet.

Skulle köparen av fordonet inte hålla med om det beskrivna skicket så behöver han inte köpa fordonet, utan det går till försäljning igen. Så en snabb beskrivning av fordonet tillsammans med att det är lätt för köparen att ”backa ur” gör att det fungerar.

"Bilnasaren"
Han tyckte att ”fint skick” är relaterat till ålder och mil.

En bil från 2008 och 1500 mil så är fint skick = nyskick

En 245 med 40,000 mil är inte lika med nyskick

Fint skick i försäkringshänseende
Detta är en tröskel man skall över, det är ju inte fråga om den är mycket eller lite fint skick utan OM det är fint skick.

Min kortaste formuleringen blir då
Inge rost
Inga skador
Inget trasigt
att ”fint skick” är relaterat till ålder och mil.

Detta säger dock inget om fläckar och solblekt vinyl.

Men det tolererar dörruppslag och repor i lack om bilen har gått långt

Hur låter det?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är fint skick?

Post by QV »

efter ett samtal med If så kan man kortfattat beskriva skicket enligt följande.

solblekt klädsel är "patina"
Trasig solblekt klädsel är "trasig klädsel" och har inget med "patina" att göra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply