B20 går Xtremt illa

Moderatorer
amazoneen
Posts: 12
Joined: Mon Nov 14, 2011 9:41 pm
Location: Stenungsund

Re: B20 går Xtremt illa

Post by amazoneen »

Låter som ett liknande fel som jag hade på min zon, jag tömde tanken och hällde bensinen i en reservdunk, tog en kortare bensinslang från dunken som jag ställde innanför grillen och sen vidare till bensinpumpen. så när jag har det på det sättet så funkar den klockrent :D
Felet är troligen att den suger luft nånstans mellan bensinpumpen och bensintanken (iaf på min)

Testa och se hur det går för dig :)
Ratt i backelit ;P
ama66
Posts: 2
Joined: Sat Sep 18, 2010 12:12 am

Re: B20 går Xtremt illa

Post by ama66 »

Jag tror att nålventilen har fastnat i förgasaren bara att ta isär och rengöra.

Micke
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by luddig kaninfot »

Tror på vad någon skrev om ultraljud,fungera kanon och rengör allt då man inte kommer åt,gå till någon större bilverkstad och fråga om dom har någon,en förgasare behöver inte köras länge för att bli ren cirka 15 20 min räcker
pelle
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by amazonisten »

Nålventilen är bytt och den såg minsann ut att behöva bytas. Men bilen går inte igång för det. Idag vid mina upplivningsförsök känns gnistan mer tveksam. Först hade jag ingen gnista, sedan bytte jag stift och först efter det kom gnistan. Dock inte tillräckligt för att starta bilen. Efter lite kollande kan jag konstatera att minusstiftet på tändspolen ALLTID har minus. Ska det vara så? Trodde inte jag skulle kunna mäta upp jord förrens det kom från brytaren. Jag har konstant jord på tändspolen. Varför? Ska det vara så? Var kommer jorden från? Snälla hjälp mig!!!

MVH/ Joakim
Amazon drar ifrån
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 går Xtremt illa

Post by A-masen »

Nej, du skall bara ha jord där i tändpulserna.
Har du Ohmmätt tändspolen? Mellan det stiftet (1) och andra sidan (15) skall du ha 1 - 2 Ohm. Mellan (15) och tändkabeln till fördelarlocket skall du ha 12 - 15 kOhm. Nu vet jag att du har extra krångligt att mäta eftersom du har en armerad kabel, men försök hitta mätpunkterna i andra ändan, på tändningslåset? När man Ohmmäter skall anslutningarna vara fria, d.v.s den på tändningslåset skall inte vara ansluten där när du mäter.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: B20 går Xtremt illa

Post by Raggarn »

Tändspolen är ny ju! Biltema :evil: Armeringen är bruten och pluspolen sitter på förkopplingsmotståndet och minuspolen har jag alltså ständig jord på. Inte kan det stämma va? Verkar som om hela spolen blivit jordad när jag skruvat fast den med sin egen bygel. Skumt va?

När jag skriver ständig jord menar jag att jag har kontakt med jord om jag endast mäter på den kabel som går från tändspolen och som ska till fördelaren, men som vid mät-tillfället inte är monterad på fördelaren. Alltså som att mäta på minuspolen utan att fördelaren är inkopplad. Där har jag alltid kontakt med jord.
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by amazonisten »

Det Raggarn skrev är mina ord. Råkade vara inloggad på brorsans konto. Men som sagt, ständig jord...
Amazon drar ifrån
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by amazonisten »

Nähä.. inte tändspolen som krångla heller. Efter en koll på elschemat inser jag nu att jag självklart ska kunna ha kontakt med jord på tändspolens minuspol, när motorn inte går. Även på pluspolen faktiskt, hur märkligt det än kan låta men det är jorden som går genom spolen på startmotorn. Fan..

Är det ingen som har nån mer bra idé? Misstror nu starkt tändningen då gnistan verkar komma och gå lite som den vill och när den kommer vara ganska svag. Varför? Har bytt allt eller kollat det eller provat det. Ny konding, nya brytarspetsar som inte jordar mot något annat än sig själva och som är uppmätt till 0,4 mm vid öppning, bytt rotor, bytt fördelarlock, bytt tändkablar, bytt tändstift. Soppa kommer garantert och förgasaren är rengjord med nya munstycken och ny nålventil. Motorn är nollad, tändföljden 1342 moturs. Hur kommer det sig nu attt bilen inte går igång???

Någon som kan knäcka mysteriet?
Amazon drar ifrån
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 går Xtremt illa

Post by Stoffe »

Har du kontrollerat att motorn är ordentligt jordad? Enkelt är ju att ta startkablarna till hjälp för att se om det tillfälligt hjälper, ta båda kablarna från minus på batteriet direkt till motorn på valfri plats där elektrisk kontakt garanteras.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by amazonisten »

Ja, den är jordad, både i karossen och en extra fläta mellan kaross och kopplingskåpan. Nu har jag ju dessutom nött så dant på batterit utan att få igång bilen att jag till större delen kört med starthjälp. Plus till plus och minus till generatorfästet. Jag begriper banne mig inte längre..
Amazon drar ifrån
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by Blomquist »

Det framgår inte av dina beskrivningar om du har kollat att du har gnista.
Demontera ett stift och hålla det dikt an mot blocket för att
kolla att det kommer något (tjock handske brukar jag ha på mig, stötrisk).
Kondensatorn har nämnts flyktigt, är det rätt kondning (Bosch ej pirat).
Sitter kondningen rätt monterad som QV var inne på.
210 -64, 223 -68
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: B20 går Xtremt illa

Post by amazonisten »

:D
Så har jag gjort blomquist, för att kolla gnistan har jag hållit stiftet mot jord, och på senare tid har gnistan varit tveksam. Funnits där ibland, ibland inte. Från början fanns den. Men som någon skrev, det är skillnad på att ha gnista i atmosfären och att ha det i komprition. Hur som helst, jag har skruvat så mycke nu fram och tillbaka att jag inte längre är säker på vad jag gjort och när eller i vilken ordning. Men idag visade det sig att kondensatorn tydligen inte var monterad tillfredsställande :? Jag får väl ta på mig det, eftersom det var jag som bytte den :|

Nu går den som den ska igen. Silverkanten är att jag skaffat ny nålventil till förgasaren som nog kan sänka soppaförbrukningen, och att jag lärt mig en hel del om tändsystemet. Slutet gott, äntligen.

Tack alla!
Amazon drar ifrån
Post Reply