Jordkabel batteri

Moderatorer
Post Reply
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Jordkabel batteri

Post by mlindblom »

Hallå

Liten fråga som jag inte hittat något entydigt svar på.

Vart / hur ska batteriets jordkabel (minus) anslutas till karossen? Nu sitter det en kort kabelstump som är bultad med en M8 i väggen bakom batteriet.

- Ska det vara så original?

Verkar vara en helt vansinnig konstruktion om det ska vara så original. Jätteklen strömöverföring över en liten bult ju...

- Några bättre tips vart man kan ansluta kabeln?

Motorn är jordad med fläta mellan blocket och karossen en bit under grenröret och det verkar väl ok.

bilen: 1970, 2-dörrars, B20
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Jordkabel batteri

Post by ErikssonM »

Jag har exakt samma jordningar som du.. Tycker de verkar helt okej.
De antyder ju att de skulle vara original.
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Jordkabel batteri

Post by A-masen »

En M8-bult har en kvadratyta på mer än 50 kvadratmillimeter plus bultskallen och eventuell plan- och fjäderbricka. Tycker du 50 kvadratmillimeter är för lite? Plusbatterikabeln till startmotorn och generatorn är bara 35 kvadratmillimeter i arean. Dessutom är den meterlång.
Men det är klart, oxider och annat på kontaktytorna kan göra att det blir spänningsfall över anslutningen. Och jordflätan kan också åldras. Så detta är något att se över. Smörj gärna anliggningsytan med polfett eller vaselin.

Arean = pi x r2
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Jordkabel batteri

Post by mlindblom »

Hallå,
tack för infos. Nu vet jag att det nog är original som det är och det vill jag gärna behålla.

problemet är ju att bulten i princip bara leder ström genom gängan. Väggen är målad så brickan och bultskallen leder inte mycke ström... Så de 50mm2 är nog inte riktigt så mycket i verkligheten...

Flätan ska jag nog ändå byta, den ser lite vissen ut. Till saken hör att jag ska byta batteri (tror en cell är paj och det läcker) men misstänker att delar av felet kan vara dålig jordkontakt. Ska se över detta lite, smörja upp, se över kontaktytor etc så ska det nog bli mer fart pa strömmen

Det kanske bara är jag som är miljöskadad av jobbet så att jag stör mig på sådana här elektriska kontakter. Sitter och dimensionerar strömskenor hela dagarna på jobbet för kraftverk och dyl, men lite mer ström då, (500-30 000A). Det borde ju ananrs få bra snurr på startmotorn om inget annat hjälper :D

//Marcus
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Post Reply