Holley förgasare och insug.

Moderatorer
Post Reply
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Holley förgasare och insug.

Post by Spång »

Har sett att Hansen Racing sålde Holley förgasare med insug till B18/B20 en gång i tiden. Någon som vet mer om detta? Vad var det för förgasare, 2-port eller 4-port?
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by Denwil »

Med den lilla kunskap jag har är det 2ports.
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Holley förgasare och insug.

Post by John »

Ja det var 2 port men jag tror att det även fanns 4 portatre jag ska ev försöka få på mitt kitt i vinter så här såg det ut när jag provmonterade det Image
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by Spång »

John, det är alltså en Holley 2-portare du har där? (Svårt at se från denna fotovinkel.) Hur ser insuget ut, är det gjort för att kunna montera en 4-portare på, eller passar endast 2-portare? Ser trevligt ut för en gammal raggare! :D
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Holley förgasare och insug.

Post by John »

japp det är en 2 portare insuget är nog bara gjort för 2 portare men jag tror det räcker iaf på min motor :D
Image
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by Spång »

Tack John. En bild säger mer än tusen ord. Ditt insug är gjort för en 2-portare. 4-portsinsug har pinnbultarna mer isärflyttade med ett ungefär dubbelt så stort, oftast "4-kantigt" hål i mitten.
Det rullar många Cheva 350ci (5,7 liter) motorer med liknande 2-portare originalmonterade. Dessa varvar 5000 rpm och lämnar ca 180-250hk med en väldigt snäll kamaxel mm.

Har det även tillverkats något insug till B18/B20 för 4-portade Holleyförgasare?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Holley förgasare och insug.

Post by J.Lundin_ »

Kultprylar :D Fyrports satsen som fanns att köpa på Hansenracing hade en fyrports Holley som troligtvis var tagen från en 4cyl Fordmotor, denna fyrportare påstods klara av 395CFM. Jag har själv haft en dylik sats monterad på min första B18 och det är första och enda gången jag kunnat se effektuttaget på motorn genom att ha koll på bränslemätaren :D Kunde den suga i sig soppa :D Det gick att se hur nålen i bränslemätaren rörde sig då man höll fullgas :D :D
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by Spång »

Du måste ha haft en otrolig effekt i maskin. Minst 400 hästar utan turbo?! :lol:

Holley har vad jag förstår tillverkat 2 olika 2-portsförgasare. Jag räknade lite snabbt på luftflöden/varvtal på dessa. Ta dessa uppgifter med en rejäl nypa salt.
På en B18/B20 räcker lilla förgasaren till ca 7500rpm och stora till 10500rpm.
En 4-portare på 395 ci borde då räcka till ca 12000rpm!

Kanske kan förklara en del av bränsletörsten? :D

På en Cheva 350ci (5,7 liter) motor räcker däremot lilla 2-portaren till ca 2500rpm och stora till 3500rpm. Detta är en av förklaringarna till att dessa motorer är råstarka på låga varv, men saknar helt "klipp" på högre varv.
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by effe »

tjena håller med dej lundin tar soppa med denna typ av insug bättre att köra med rätt bestyckade 45.or lönar sig i längden och funkar bättre
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by effe »

eeeeeeeee spång vem har skrivit 400 hästar lundin skrev 395 cfm
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Holley förgasare och insug.

Post by J.Lundin_ »

Lugn i stormen grabbar, förgasaren ifråga var alldeles för stor och helt fel bestyckad för en B18, trots detta så gick motorn som ett skott inom ett mycket smalt vartalsområde, då kändes det som om den vore rejält trimmad fast den var helt standard. Merparten av soppan rann förmodligen rakt igenom motorn.... :D
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by Spång »

Jo, det var det jag menade. Man behöver inte ha mycket effekt i motorn för att den ska dra mycket soppa. Det räcker att ha allt felinställt.
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re: Holley förgasare och insug.

Post by jens gustavsson »

jag har ett 4ports insug men bultdelningen är inte holleys så jag har en adapter alu plåt imellan. ska prova det nån gång på i dynon mot nå weber 45:or.
värt att tilläggas så flödar man 2ports och 4 ports med olika tryck så man kan inte jämföra flöderna rakt av. 1.5" för 4 port och 3" på två portarna (kvicksilver pelare) därför är inte tvåportarna så stora än om de heter 350cfm eller så. jag har en holley 1080cfm får prova med den :twisted: (det är lösa halsringar i den får svarva lite mindre så kan det nog fungera om man bestyckar in den seriöst) . tänkte montera ett NOS sniper platt system som jag har liggande sen på den och montera den motorn i min B20 båt för att köra speed-runs i viken :D
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Holley förgasare och insug.

Post by Spång »

I mitt exempel här ovanför räknade jag om flöden på alla förgasare till 4-portarnas värden.
Då ser det ut som en Holley 2-portare skulle passa bra på en B18/B20.
Men dessa öppnar båda spjällen samtidigt.
En Weber 36/36 2-portsförgasare öppnar väl andra steget progressivt, dvs 3/4 gas på första steget innan andra steget kommer in.
Någon som har koll på hur mycket en sån flödar jämfört med en holley 4-portare? (CFM vid 1,5in/hg)

Jens, det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan olika förgasare på en trimmad B20.
Jag tror att både Holley 2-portare och en liten 4-portare skulle hävda sej bra förutsatt att insugsröret är bra utformat.
Klart man måste ha lustgas i båten! :D
Post Reply