Någon som har någon ide om varför motorn går tungt att dra runt?
Har monterat en planad topp och en annan kam i motorn och veven går lätt att dra runt och kammen lika så men så fort man sätter dit kamdrevet så går det riktigt tungt.
Varför??
B20 går tungt
Re: B20 går tungt
Hur trögt?
Har du tändstiften i får du förhoppningsvis kompression och det gör det trögt. Om de inte är i kan det vara ventilmekanismen- Fjädrarna är hårda och kamaxeln ska trycka ihop dem. Men är inte vippbryggan där och ändå trögt, kan det vara något lurt. Är ventilspelet rätt?
Men det finns många kunnigare här än jag.
Har du tändstiften i får du förhoppningsvis kompression och det gör det trögt. Om de inte är i kan det vara ventilmekanismen- Fjädrarna är hårda och kamaxeln ska trycka ihop dem. Men är inte vippbryggan där och ändå trögt, kan det vara något lurt. Är ventilspelet rätt?
Men det finns många kunnigare här än jag.
Re: B20 går tungt
Tändstiften är inte monterade och ventilspelet är rätt dubbel kollade igår. vist det sitter hårdare fjädrar i men är ju knappt att start motorn orkar dra runt. vipparmarna går lätt och kolvar och allt sånt med. har kört upp olje tryck och haft i lite olja i loppen vart lite bättre men det är marginellt.
Re: B20 går tungt
Hej!
Har du distansringen innanför kamdrevet? Om inte så kläms brickan som håller kammen axiellt.
Roland
Har du distansringen innanför kamdrevet? Om inte så kläms brickan som håller kammen axiellt.
Roland
Re: B20 går tungt
Tack Roland det var ett bra tips måste kolla det.