Första b20 bygget...

Moderatorer
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Första b20 bygget...

Post by OddSverre »

Ang svarv.
Denne karen selger de samme svarvene, men til langt lavere pris, i tillegg har han fagkunnskap så det holder. Har handlet der flere ganger: www.maskinbutikken.no
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Takk for tips! Finne ikke helt smmenlikningsgrunnalag i størelsene, men det jo jo sjekkes opp?
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Första b20 bygget...

Post by OddSverre »

Sammenlikningsgrunnlag?
Senterhøyden og dreielengden står da oppgitt så vidt jeg kan se. Men ta en telefon til dem, de har mer peil enn de flest esom selger små-benker her i landet. Dessuten er de uten sammenlikning billigst i landet.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Fant ikke dataene på den ene jeg har råd til og den andre koster jo nesten 12 000 kroner...
Den billigeste har litt liten chuck, men jeg sjekker litt til...
Og den på Jula rekker, men har ikke neon av de andre fordellene... Så får vi se....
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Har nu varit nere i garaget igen och fått ihop i princip hela botten stocken på b20an! :P
Men väntar fortfarande på en oljepump från vp-auto, 10dagar sen jag beställde annars tycker jag man brukar ha grejer därifrån inom 5-6dagar, bara inte oljepumpen är slut på lagret.... hade ju inte förvånat en.. :cry:
"kände" även på en gammal lyftare idag och fy f...n va dom är hårda efter att ha avverkat 5st 1,5mm borr gav jag upp tyvärr och då körde man ändån i en hyfsad cnc fräs och stabil uppspänning...... :evil:

Image
Motorn på flygfärd... :shock:

Image
bakre vevtätning monterad + kamaxel täckbricka

Image
Svänghjulet på plats igen.

Image
Sprillans ny och fin vattenpump och två kolvar som sticker upp :wink: (tittar man noga även en ny oltryckskontakt på sidan :lol: )

Image
En styck fördelare till översyn.

Image
Ny målad och delad. 8)

Image
AAArghhh!!! :x
Och självklart hade man köpt nya fina kondensatorer, brytare och grejer men inte f..n passa något av de :lol: så det blir att åka till KG en dag o byta till det rätta.
Fast det blir nog än 123ignition Usb-programmerbar till sommaren skulle tydligen gå att "ta bort" eventuella spickningar man kan få vid planing av topp och trimning, Någon som har erfarenhet av detta...?? För denna har nog snurrat ex antal varv om man säger så... :lol: men den får duga tillsvidare.

Image
Och nu i väntan på toppen och tänddelar hinner man ju putsa på diverse föremål :P
hade tänkt putsa upp sumpen till ca 800papper sen lite autosol på de och några lager klarlack så blir det nog Bling :wink: ,
Är på 80 papper nu ...... :roll:

Har nu även börjat skissa på ett insug till motorn och har funderar på insugslängden/er, hur räknar man ut det och hur viktigt är det ?? förmodar att det ska vara avstämt precis som ett grenrör ex eller har jag fel...???? :)

//Danne.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Första b20 bygget...

Post by jonny »

Det där är en B18 fördelare , därför passar inte brytarna eller kondensatorn . Vid trimning brukar man ändra tändkurva genom att ha hårdare fjädrar till centrifugalregleringen eller korta dessa och ev begränsa slaget , max 36 grader .
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Jeg har bygget om min fordeler slit at den gir mindre fortenning . ca. 2 fordelergrader 4 veivgrader mindre som Alufordeleren og strammet fjærene en anelse. Jeg kjører også stort sett utan vakum, men det går med også om jeg kjører pent. I vinterhalvåret med kalt luft er det ingen problem. men dette er finjusteringer so mman kan gjøre etter hvert.
Tenningen er maksimert ved å justere opp til bankegrensen og 4-6 grader tilbake, avhengig av bruk, kjørefohold.
Dette er kontrollsjekket med en sikker kilde (trimekspert), så det skal være safe!
Men alt rundt dette er et kapittel for seg... Og du vil få noe kosetid med disse tingene etter hvert...
Og igjen! Fine bilder til glede for oss lesere!

rettet: ca. 2 fordelergrader 4 veivgrader
Last edited by Torbo on Wed Dec 21, 2011 7:56 pm, edited 1 time in total.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Blomquist »

Nilsson`s wrote:

Har nu även börjat skissa på ett insug till motorn och har funderar på insugslängden/er, hur räknar man ut det och hur viktigt är det ?? förmodar att det ska vara avstämt precis som ett grenrör ex eller har jag fel...???? :)

//Danne.
¨
Fin inramning av Jägerflarran på bild 2. In och utsugslängd finns det en del intressant
att läsa om här på forumet. Ta t.ex.:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... ngd#p63710
210 -64, 223 -68
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Nilsson`s wrote:Har nu varit nere i garaget igen och fått ihop i princip hela botten stocken på b20an! :P
Men väntar fortfarande på en oljepump från vp-auto, 10dagar sen jag beställde annars tycker jag man brukar ha grejer därifrån inom 5-6dagar, bara inte oljepumpen är slut på lagret.... hade ju inte förvånat en.. :cry:
"kände" även på en gammal lyftare idag och fy f...n va dom är hårda efter att ha avverkat 5st 1,5mm borr gav jag upp tyvärr och då körde man ändån i en hyfsad cnc fräs och stabil uppspänning...... :evil:

Image
Motorn på flygfärd... :shock:

//Danne.
Har du tenkt å bruke B30-pumpe? Det bruker jeg, den gir litt mer mengde, men det er jo normalt ikke noe problem.
Men jeg starter ikke motoren etter oljeskift ute trykk!
Kjører uten colilledning ca. 15 sekund til lampa slukker først!...
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack för infon!! hade nog tagit ett tag för mig att se att det var fel fördelare med mina oerfarna ögon :o

Men har förstått nu när jag gått igenom lite trådar här på forumet att det lär finnas ett par olika versioner av fördelare att välja mellan och trix som ni skriver då med tex. hårdare och kortare fjädrar, kortare slag på armen från vakumklockan då förmodar jag..?? MEN hur vet man att man gör rätt eller det är något man får testa sig fram på sen när man testkör motorn och checkar med stroboskopet..?? Vad är skillnaden mellan b18-b20 fördelare?? bara utseende eller är det kurvor och sådant också??
Kan ju säga att man mest håller på med tändkulor och gamla Bolinder´s dieslar annars så det med eltändning är nytt för mig.

Haha jo det såg jag inte men visst blev det en fin centrering av en jäger i startmotor hålet... :lol:
jo sen har jag tittat lite på insugslängderna där i länken, och sen på en sida jag varit inne på för men glömt bort :oops:
http://www.topplocksverkstan.se/ där står ju i princip allt man behöver veta plus lite till.. :D

fick min oljepump nu hade varit något strul med aviseringen tydligen men de löste sig. Men det blev en vanlig b20 pump faktiskt men ska tänka på det med en b30 pump i framtiden man vet ju aldrig kan ju bli fler byggen :wink:
Köra utan tändning är rätt bra nu speciellt nu när allt är rent o fint i motorn bara lite "start" olja på lager m.m. så det får en liten dusch innan man startar och se så att där verkligen kommer olja.... :)

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Jeg gjør det enkelt. Jeg bruker originale tendkurvor, men lavere oppover og med noe begrensad totalt.
ca. 2 fordelergrader mindre (4 veivgrader) på maks. Her lagde jeg en gradeskive og svtsat på lite på den faste enheten i fordeleren og slipte ned til at vektene slo ut 2 grader mindre.. Men dette tar litt tid, så jeg vet ikke om det kan anbefales...?
Da likner den alufordeleren med mindre maks tenning.
Kjører utan vakum, og justerer tenningen maksimalt til "knakkegrensen" (sprikningsgrensen) - tenningsbakgrensen på norsk. Så setter jeg den ned ca. 5 grader ved å vri på selve fordeleren, og da har jeg maks med en liten sikkerhet...
Her må man jo tilpasse individuelt, avhengig av kam, kompresjon, forgassere, lambda/blandingsfohold/dysevalg osv.....
Og husk å at innsugningsluften utanfra - framfor radatoren7kylaren (noen hk der også)...

Det var noen meningenr, og så har du sikkert mange selv og fra andre, så tror jeg du skal klare å rekke butikkene før de stenger... :D
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack för en bra förklaring av saken!!!
Det låter som det är väldigt individuellt och får nog testas och tänkas lite innan man får till det ordentligt.
och jo självklart ingen motor är den andra lik det är en väldig massa variabler som ska stämma i slutändan och det brukar ju alltid vara det som tar tid.
Men vad är det man ändrar om man justerar armen till vakumklockan?? är det kurvan helt eller bara vid ett visst varvtal ???

I brist på bilder får ni en liten teaser av mina förgasare som blev renoverade i somras! :lol:

Image
SU hs6or med blå fjädrar, 90 munstycke, BF nålar och nya flöttörventiler m.m.
Tveksamt om det finns en finare förgasare än SU. :wink:

Tack så länge för svaren det är kul att folk hjlälper verkligen!! :D

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Vakkert! Tar du mine også? :roll:
Jeg bruker en stk Weber, men går nok tilbake til en eller to ZenitStromberg eller SU-ere senere...?
hk osv. rekker nok uansett...
Vakumet drar tenningen opp ved delbelastning, og slipper derved tenningen tilbake rundt 1000 -1500 omdr. eller ved belastning og høye turtall. Altså gir den høy tenning når motoren belastes lite for få en ekstra økonomieffekt. Men også litt bedre virkningsgrad.
Dette kan være litt forskjellig tilpasset fra forskjelige produsenter og motor til motor. Enkelte Fiatmotorer hadde ikke vakumpådrag i det hele tatt på slutten av 60-tallet og opp til 70-tallet. Det var motorer som i utgangspunktet var økonomiske, så dette ville ikke betydd så mye antageligvis?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack igen för en lättförståelig förklaring!! :idea:

Åhh ja lite autosol och några timmars gnidande så ser dom ut som nya igen. :wink:
Ja jag vet inte riktigt hur långt man upp i HK fältet man kan ha 2x SU men tycker nog till en 140-150hk iallafall...??
Och va det gäller SU tycker jag att konstruktion är väldigt fräck och enkelt upplagt och felsäker med få saker som kan fela då det endast är 3-4 rörliga delar!!

Image
Su i bitar innan montering!!(http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... s/SUH6.jpg)
Och dom lär också vara bättre på att kunna variera sig mellan olika belastningar och gaspådrag än nyare insprutnings system, bara för att dom "känner" av allt som händer i insuget och kan anpassa sig direkt.. :!: om dom är rätt inställda vill säga.... :D en liten fotnot är också att en SU 44mm flöddar ungefär 204cfm och och filar man till gasspjälls spindeln och sidorna lite så ökar det ungefär till 224cfm. :wink:
läste även att det finns Su förgasare som fungerar uppochner som då satt i spitfire planen, fast har inte hittat några bilder på hur flotörrer o sånt fungerade...??

Har även hunnit rota lite i garaget nu mitt i juletider som det är... :D

Image
Den omtalade oljepumpen! som nu sitter på plats i blocket. 8)

Image
Ett helt vanligt grenrör!! :x

Image
Ett Ovanligt grenrör efter en fight med vinkelslippen och lite värmetålig silverfärg! :D

Image
Fina sumpen blev klar också och den ser för j...a bra ut! :o

Ska ta och räkna lite på insugs längder och se hur mycket utrymme man har i amazonen att röra sig med så det inte tar i och har sig.. :roll: Sen göra en trä modell av insuget och se så allt stämmer och läsa på mer om något spännande jag hittade i länken från "Blomquist" en sk; "powerbottle" vilket man kommer ihåg sen moppetiden visserligen inget man prova men dom man såg så var det oftast en gammal coca cola burk/flaska det blir nog lite mer hi-tech här.... :) Så det blir nog mycket teori innan man kan börja fila på det i praktiken :wink:

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Nilsson`s wrote:Tack igen för en lättförståelig förklaring!! :idea:

Åhh ja lite autosol och några timmars gnidande så ser dom ut som nya igen. :wink:
Ja jag vet inte riktigt hur långt man upp i HK fältet man kan ha 2x SU men tycker nog till en 140-150hk iallafall...??
Och va det gäller SU tycker jag att konstruktion är väldigt fräck och enkelt upplagt och felsäker med få saker som kan fela då det endast är 3-4 rörliga delar!!

Blir det slik du har vist her så går jeg for polish! noe skal man jo ha å gjøre på kveldstid! :D

Image
Su i bitar innan montering!!(http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... s/SUH6.jpg)
Och dom lär också vara bättre på att kunna variera sig mellan olika belastningar och gaspådrag än nyare insprutnings system, bara för att dom "känner" av allt som händer i insuget och kan anpassa sig direkt.. :!: om dom är rätt inställda vill säga.... :D en liten fotnot är också att en SU 44mm flöddar ungefär 204cfm och och filar man till gasspjälls spindeln och sidorna lite så ökar det ungefär till 224cfm. :wink:
läste även att det finns Su förgasare som fungerar uppochner som då satt i spitfire planen, fast har inte hittat några bilder på hur flotörrer o sånt fungerade...??

Hvordan virker dette? Interessant!

Har även hunnit rota lite i garaget nu mitt i juletider som det är... :D

Image
Den omtalade oljepumpen! som nu sitter på plats i blocket. 8)

Image
Ett helt vanligt grenrör!! :x

Image
Ett Ovanligt grenrör efter en fight med vinkelslippen och lite värmetålig silverfärg! :D

Dette gjorde jeg også! Fungerer fint.

Image
Fina sumpen blev klar också och den ser för j...a bra ut! :o
Bra du valgte riktib oljsump/bunnpanne. Denne har den de nbulken under som jeg savnet. Men jeg banket pannan til den fikk en fin bue, slik at det ble bedre plass under oljepumpan.

Ska ta och räkna lite på insugs längder och se hur mycket utrymme man har i amazonen att röra sig med så det inte tar i och har sig.. :roll: Sen göra en trä modell av insuget och se så allt stämmer och läsa på mer om något spännande jag hittade i länken från "Blomquist" en sk; "powerbottle" vilket man kommer ihåg sen moppetiden visserligen inget man prova men dom man såg så var det oftast en gammal coca cola burk/flaska det blir nog lite mer hi-tech här.... :) Så det blir nog mycket teori innan man kan börja fila på det i praktiken :wink:

Interessant: sk; "powerbottle" Hva dreier dette seg om? Dette må du fortelle mer om en dag du få tid. Men kankje ikke nå i julestresset...?
Jeg har også noen ideer her som skal prøves ut, deler det gjerne en dag...



//Danne.
Post Reply