Stolar

Moderatorer
Post Reply
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Stolar

Post by Jens »

Hej!

Ska byta stolar i min Amazon. Stolarna som sitter i är för nya.
De har dock de kromade fällbeslagen och de är ju rätt snygga.

Är det någon som vet om dessa beslag passar till stolar av äldre modell 62-64 och om denna variant fanns.

/Jens
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det finns tfå typer tydligen, tidiga och sena, men dom skall passa i alla fall.
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Post by Jens »

OK
Så det fanns kromade beslag även till de tidigare stolarna.
Är det äldre någorlunda likt det nyare, eller kommer det att se konstigt ut om jag sätter dessa på mina gamla stolar?

/Jens
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Eftersom det är olika fällbeslag -64 och 65- passar de troligen inte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Niclas57
Posts: 3
Joined: Sun Dec 18, 2011 2:19 pm

Re: Stolar

Post by Niclas57 »

Hej,

Har en 64:a och håller på att montera mina fina nykromade fällbeslag men begriper inte riktigt hur de monteras på stolen. Främre fästet och ryggen passar ju rakt av men det fins ju inget som hindrar ryggstödet att åka framåt. Beslagen jag har är kromade, utan plast, låter det som de du hade på din senare inredning? Enligt info skall de vara till tidigare bil men jag vet inte 100%...
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re:

Post by ClassicVolvoShop »

Lars Bd wrote:Eftersom det är olika fällbeslag -64 och 65- passar de troligen inte.
Fällbeslag av den tidiga typ passar stolar 1957-64
Fällbeslag av den sena typ passar stolar 1961-70

- så jo, 1961-64 stolar kan göras fällbare med båda typ fällbeslag - dock är det väldigt viktigt att ha rätt monteringsdelar.
13134VD, 22134VD, 22244VD
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Stolar

Post by ClassicVolvoShop »

Niclas57 wrote:Hej,

Har en 64:a och håller på att montera mina fina nykromade fällbeslag men begriper inte riktigt hur de monteras på stolen. Främre fästet och ryggen passar ju rakt av men det fins ju inget som hindrar ryggstödet att åka framåt. Beslagen jag har är kromade, utan plast, låter det som de du hade på din senare inredning? Enligt info skall de vara till tidigare bil men jag vet inte 100%...

Ah!.. Jag har just svaret dig i den annan tråd om fällbeslag..

Om du har rätt 1964 stolar - passar dom tidiga fällbeslag till dessa - men endast om du har dom mycket specielle monterings-'klack'.. Har du endast fällbeslagen? (och ingen monteringsdelar?)
13134VD, 22134VD, 22244VD
Post Reply