Nackstöd bak???

Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Nackstöd bak???

Post by Mackansglt »

Har ropat in en komplett inredning på Tradera. Hämtade den idag och såg då att det fanns nackstöd monterade i ryggstödet i bak. Kollade inte närmare på detta men det såg helt orginal ut. Sättena är iof. omklädda men brädan till ryggstödet såg orginal ut när jag jämförde med min.
Så har det funnits nackstöd i bak på 2elller 4 drs. amazon eller ev. på kombi.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Nackstöd bak???

Post by Ola O »

Till 140-serien fanns den nackstöd bak som tillbehör. Inte så värst vanliga men de går att finna. Det är kanske sådana som monterats på din nya inredning.

Jag har ingen koll på om dessa nackstöd passar direkt på en Amazon.

Skulle du kunna ordna några bilder?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nackstöd bak???

Post by Fredrik Lofter »

Det fanns inte nackstöd bak till Volvo Amazon, oavsett utförande (2d, 4d, Herrgårdsvagn). Det finns heller inga fästpunkter för nackstöd i baksätets ryggstöd, men det hindrar inte att man ordnar med det och själv sätter dit nackstöd.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Nackstöd bak???

Post by gudu »

Jag har inhandlat 140nackstöd av den modellen som är smalare än amazonnackstöden men i övrigt ser lika ut. Tanken är att sätta dessa bak. Blir säkert gjort vilket år som helst...
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Nackstöd bak???

Post by Mackansglt »

Ola O wrote:Till 140-serien fanns den nackstöd bak som tillbehör. Inte så värst vanliga men de går att finna. Det är kanske sådana som monterats på din nya inredning.

Jag har ingen koll på om dessa nackstöd passar direkt på en Amazon.

Skulle du kunna ordna några bilder?
Detta är en äkta "pimp inredning", uppsydd någon gång på 80 talet och sedan setat i en showbil.
Här är några bilder. Nackstöden går att dra upp och sänka ner, man kan även vinkla, vrida själva kudden.

Image

Image

Image
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nackstöd bak???

Post by Fredrik Lofter »

gudu wrote:Jag har inhandlat 140nackstöd av den modellen som är smalare än amazonnackstöden men i övrigt ser lika ut. Tanken är att sätta dessa bak. Blir säkert gjort vilket år som helst...
Undrar om inte Claes Nylund i Täby (typ medlem nr 2 eller så i Amazonklubben) har satt in just såna bak i sin röda 121:a. Han har även Webasto-tak och det var en bild på hans bil bredvid Staffan Krafts 123GT i Amazonbladet nr 2 2011, där man ser nackstöden bak. Han har en 69:a eller 70:a för han har inget mittarmstöd bak. Nylund är lätt att komma i kontakt med för han är besiktningsman för MHRF-försäkringen. Ring och hör, han har säkert en del tips.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nackstöd bak???

Post by Fredrik Lofter »

Fredrik Lofter wrote:Han har en 69:a eller 70:a för han har inget mittarmstöd bak.
70:a ty röd med röd inredning (röd 69:a har beige inredning). God jul!

Mvh

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply