Innertaket monterat...nästan

Moderatorer
Post Reply
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Hade gruvat mig länge inför monteringen, men det gick över förväntan :shock: har lite eftersträckning kvar bara.
Kommer nu inte ihåg hur avslutningarna längst ner vid bakrutan (sidorna) skulle göras, var/hur fäster man takets kant/avslutning längst ner?
Och, skulle taktyget stickas in bakom den där pappskivan som går under bakrutan?

Finns det nån bra bild på det som går att länka till?


Snart vår....!
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by cruisingphill »

Hej, jag kan dessvärre inte erinra mig om hur det satt när jag demonterade mitt innertak för ca ett år sedan. Skulle däremot vara tacksam ifall du som just nu håller på med detta kunde dela med dig av erfarenheter, gärna med bilder om du har möjlighet? Lycka till med det :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Ska förmodligen dit imorgon, tar några bilder med telefonen och lägger in sen.
Börjar nog med att montera mattsatsen jag fick hem idag :D
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by Andréamazon »

på min amazon satt innertakets slut fast i som en liten pappskiva med små skruv ( mer som spik ) som satt i hatthyllan, kolla om du har små hål i hatthyllan, där ska spiken sitta ner i :) alltså du lägger innertaket mot hatthyllan sen med pappskivan över och sedan spik igenom det ;) vet ju inte om det är orginal men tror väll det ? :)
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Andréamazon wrote:på min amazon satt innertakets slut fast i som en liten pappskiva med små skruv ( mer som spik ) som satt i hatthyllan, kolla om du har små hål i hatthyllan, där ska spiken sitta ner i :) alltså du lägger innertaket mot hatthyllan sen med pappskivan över och sedan spik igenom det ;) vet ju inte om det är orginal men tror väll det ? :)

Tackar-tackar, ska kolla idag!
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Hmm kanske saknas nåt? Hittar inte nåt liknande i min...

Hur infogar man bild här?
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by cruisingphill »

gå till en sida, t.ex. www.forumbilder.se och sedan laddar du upp bilden där enlig de instruktioner som anges. Sedan när bilden är uppladdad så ser du bilden, högerklicka och kopiera den länkadress som står i menyn som öppnas.
Klistra sedan in länken när du skriver ett nytt meddelade och markera denna, klicka sedan på "Img" knappen som syns ovan rutan där man skriver. Då ska det se ut som följande h t t p : / / w w w . f o r u m b i l d e r . s e / e x e m p e l b i l d . j p d [ / I m g ] fast utan alla mellanslag. Sedan är det bara att posta!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Image

Provar då får vi se...
Det ska i så fall föreställa takets avslutning som jag inte hittar nåt bra sätt att fästa.
Verkar ska finnas nåt att spika fast det emot, vilket jag inte hittar på min.
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Image

Efter jag slitit bort gamla hemska fläckiga taket, köpte jag kontaktlim på spray och limmade upp isoleringen som hängde ner och höll på att lossna.
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Image

Passade på att byta tyglisten som går i ovankant dörröppningar samtidigt eftersom den ska in i samma hajlist som innertaket. Vore dumt att inte göra det nu om det ändå fanns behov....
Så med den listen på plats så var det dags för taket.

-Skruva fast hajlisten
-Mät och märk ut mitten på tygets, och takets bredd
-Stoppa i byglarna i innertaket (hade märkt upp i vilken ordning dom satt)
-Lägg upp taket och byglarna på plats bakifrån (1:a skruvas fast med brickorna) och framåt
-Trä in tygets framkant och bakkant som har gummiremsa fastsydd, i takets springor. Se till så att märkningen som gjordes centrerar taket i sidled
-Börja trycka upp taket i hajlisten ovanför b-stolparna, börja bara lite lätt så det fastnar först
-Jobba så lite på varje sida åt gången, jag gick först bak till bakrutan sen framåt till framrutan
-Spänn efter lite här och där, där det behövs
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Image

Finns lite kvar att sträcka, men ingen panik.
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Image
tod
Posts: 64
Joined: Mon Jun 14, 2010 9:25 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by tod »

Image

Börjar ta form, med plåten runt framrutan på plats.
SaraOlsson
Posts: 3
Joined: Wed Sep 21, 2011 10:08 am
Contact:

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by SaraOlsson »

Tack så hemskt mycket för de beskrivande bilderna över hur processen går till. Det är nu dags för mig att byta tak också och vi får se hur jag lyckas med detta helt utan hjälp. Tur att detta forum finns så man får ta del av alla vänligas erfarenheter av liknande saker!

MVH
Sara Olsson
Hos TCC Designs kan du Köpa Hemsida som är skräddarsydd och sökmotorsoptimerad till Sveriges lägsta priser
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Innertaket monterat...nästan

Post by AMZN65 »

Hei! Flott jobb!

Hva gjør jeg når innertaket i min bil er montert, men når jeg ikke har montert de indre tettelistene/tyglisten rundt døråpningen?

Håper noen kan svare på dette.

Med hilsen

Julian
Norge
Post Reply