Kardanproblem !!!!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Kardanproblem !!!!

Post by olman »

Har monterat M41 lådan,så ska kardan dit o då börjar mina problem.
Längden på kardan är helt rätt o den passar som den ska mot bakaxeln.
Men fram stämmer det inte med medbringaren som sitter på od lådan den är större på lådan.Sen stämmer det inte med piggarna för stödlagenhållaren dom räcker liksom inte riktigt fram och igenom gummina dom ska sitta i.
Är det svåtr att byta medbringaren på lådan kan det göras på plats ? Har ingen lust att plocka ner lådan igen. kommer längden att stämma med en annan medbringare så det går att få fast stödlagerhållaren..
Mycket frågor på en gång lägger ut lite bilder så kanske jag kan få hjälp med mitt dilemma.
Image
Här sitter kandan mot både låda o bakaxel
Image
Mot lådan passar som sakt inte. Vad kan lådan ha suttit på?
Image
Image
All hjläp är välkommen snart dags för besiktning.
Image
Image
Dom här två var inte så hjälpsamma direkt.
Image
22134 VF
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

har kollat på bilderna och jämfört med min bilder http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... 8227#28227
och det jag kommer fram till är att den främre delen av kardan är för lång i förhållande till lådan.

Om jag inte fått allt om bakfoten så är kardans \"längdjustering\" (när bakaxeln åker upp och ner) på den bakre biten. Den främre biten har en \"fast\" längd och det är denna som kommer att avgöra om lagerhållaren kommer i bussningarna.

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Det går ju att reglera om medbringaren vore av annan typ, går ju att dra isär kardan lite nu bottnar delarna i varandra.Vet inte om dom ska det?
Kardan är plockad från en 66 med od så den borde vara av rätt längd. Det enda jag kan komma på är medbringaren som är av fel typ.Medbringaren på gammla lådan var bara lika lång som axeln o då skulle det ju passa om det vore lika på od lådan jag monterat .Trodde på en premiärtur idag men icke då.
22134 VF
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Nu ligger min verkstadshandbok i ladan så jag kan inte kolla upp detaljerna. datorn som jag har allt inskannat på sitter som HTPC vid TVen så den orkar vi inte starta........

Har inte koll på OD det finns ju två typer. Kan det skilja i längd mellan typerna?

Det känns inte som om ett byte av medbringare skulle hjälpa dig. muttern och utgående axel måste väl vara under medbringarens yta och då kan den inte bli så mycket kortare.
Du borde du ringa till SVIS i köping och prata med han som renoverar lådor om ingen här på forumet vet vad som är fel.

Jag förmodar att du har en B18 med \"normala\" tassar till motorfästet samt en vanlig sprängkåpa så att du inte har en förskjutning i längsled på ditt drivpaket? (kan tyckas vara en onödig fråga men man ser inte vilken motor du her i bilen).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Sitter en b20 i bilen nu. Sprängkåpan satt på lådan när jag köpte den. Borde ju sitta rätt i längsled eftersom växellådsfästet passade perfekt. Är det olika od kardaner för kombi o sedan ?? Vet bara att min kommer från en 66 men inte om det var en kombi eller sedan.Men medbringaren då på min låda som är större än kardan är den nyare då eller ????
Image
Lånade en bild jag hittade o den medbringaren är ju betydligt kortare än min. Ser ut som den som satt på M40lådan jag hadde tidigare. dom ca 2cm skulle ju göra att det stämde. Griper efter halmstrån vill ju premiäråka.
22134 VF
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Du har nog själv gett svaret till varför det blev fel längd på kardanstången.
Den större od medbringaren sitter på vissa od j-typ tex senare 240 samt kanske på några 140GL och ev 140 74.
Medbringaren går nog att byta till en som passar om man hittar en överbliven.
I min 70 har jag monterat den tidiga (b18) m41:an och en modifierad -66 kardanstång, det var lagerläget som behövde ändras och längden var rätt.
Reservdelskatalogen säger att det är samma främre del till både b18 67-68 och b20 samt till 140 67-72 (minst) förutom GL så längden på tidig/sen m41 ska vara samma.
_________________
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Kan jag ta medbringaren från min gamla m40 låda och sätta den på od lådan då.
Räcker det med en kloavdragare för att få av medbringaren och kan det göras på plats utan att behöva lyfta ner lådan igen ??
22134 VF
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det finns minst 2 olika splines i m40 medbringare och jag vet inte om det är en 3:e på od.
Jämför lite reservdelsnummer i reservdelskatalogen om de är identiska på m40 och m41 lådorna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Tackar så mycket för hjälpen !!!
Hittade två medbringare till M40 och en till M41 nr 380141-2 samma nummer som till ena medbringaren till M40. Får hoppas det är en sådan jag har på gamla lådan nu . Till demonteringen klarar man sej med en kloavdragare för att få loss medbringaren ??
22134 VF
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Är tydligen en tredje typ av medbringare på od lådan tyvärr, enligt folk som provat .
22134 VF
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En liten medbringare från en tidigare j-typ passar troligen på din j-typ med stor medbringare.
Kanske även en medbringare från d-typ kan passa, kolla reservdelskatalogen.

Lita inte blint på andra utan prova själv så vet du säkert.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Kardanproblem !!!!

Post by Rasmuss »

Åkte på samma problem när jag lämnade in en J låda för renovering.
Enligt Rolf på SVIS är det är inte samma medbringare på M41 J som tex sena M40 eller från dom äldre M41 D.
M41 J har sina egna medbringare.

Så här skall den rätta "lilla" m41 J medbringaren se ut, här ser man också att den inte bygger lika långt bakåt som den "stora" sena 140/240 medbringaren.
Image
Image
Image
Post Reply