Helt orörd lågmilare....

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

amazingracing wrote:Image

I och med det får man passa på och önska ett gott nytt år och hoppas att nån av er som renoverar kan få lite nytta av dessa bilder!
Schysst originaltillbehör, den runda skulle skattekvittot sitta i och det andra fyrkantiga facket skulle radiolicensen placeras i, har en sån där i min Duett också, men den har gått över 80000mil och används som en Duett ska användas, får ofta gå med tunga laster, en riktig kämpe!
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by 121 »

amazingracing wrote:
121 wrote:
amazingracing wrote:Här komer verktygsbilden..
Image
Stort tack för bilden.

Jag har aldrig sett en verktygsväska med grön utsida tidigare. De verktygsväskor som jag har sett vara till salu på marknader och Tradera har alltid varit svarta, eventuellt med en rödbrun förstärkning uppe vid snöret. De flesta väskorna har också innehållit två skruvmejslar, en tång och en skiftnyckel.

Är det en grön utsida som gäller för alla Amazoner av årsmodell 1966? Eller kan verktygsväskorna ha varit olika för Amazoner av olika utrustningsnivåer? (Skulle en grön utsida kunna betyda att verktygsväskan är avsedd för Amazon Favorit-modellen och att Volvo har sparat in några verktyg i satsen?)
Jag kan ju inte garantera att satsen är komplett men skulle uppskatta om nån kan knäppa ett kort på vrkt.sats så kan jag uppsöka garaget den stod i för att se om jag kan hitta ev. resterande verktyg, så gör gärna det, det skulle jag uppskatta!
Verktygssatserna brukar se ut ungefär som på bilden, men tången, skiftnyckeln och även handtagen på skruvmejslarna kan vara av annan modell. Skiftnyckeln och skruvmejslarna är märkta med "VOLVO". Jag skulle gärna vilja veta vad som är helt rätt för 1966 års modell.
Image
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Tack för bilden 121, nu vet jag vad jag ska leta efter, är det nån som har en bild på instruktionsbokens framsida till en 66:a?
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Image

Image

Så har den då gått 10meter på snöföre....
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by ClassicVolvoShop »

121 wrote: Jag har aldrig sett en verktygsväska med grön utsida tidigare. De verktygsväskor som jag har sett vara till salu på marknader och Tradera har alltid varit svarta, eventuellt med en rödbrun förstärkning uppe vid snöret.
Dom kan ochså väre helt röda och helt bruna.
121 wrote: Eller kan verktygsväskorna ha varit olika för Amazoner av olika utrustningsnivåer? (Skulle en grön utsida kunna betyda att verktygsväskan är avsedd för Amazon Favorit-modellen och att Volvo har sparat in några verktyg i satsen?)
Just präcis! - Verktygsatsen i Amazon Favorit/Quick (DK) - är endast hylsnyckel och hävarm. Och INTE med skruvmejsel, skiftnyckel och tång.
amazingracing wrote: Jag kan ju inte garantera att satsen är komplett men skulle uppskatta om nån kan knäppa ett kort på vrkt.sats så kan jag uppsöka garaget den stod i för att se om jag kan hitta ev. resterande verktyg, så gör gärna det, det skulle jag uppskatta!
Du HAR komplett sats för en Favorit. :)
121 wrote: Verktygssatserna brukar se ut ungefär som på bilden, men tången, skiftnyckeln och även handtagen på skruvmejslarna kan vara av annan modell. Skiftnyckeln och skruvmejslarna är märkta med "VOLVO". Jag skulle gärna vilja veta vad som är helt rätt för 1966 års modell.
Verktygsatsen du visar up - är som dom skal väre i alla Amazon (altså förutom Favorit :) ).
amazingracing wrote: Tack för bilden 121, nu vet jag vad jag ska leta efter, är det nån som har en bild på instruktionsbokens framsida till en 66:a?
Om du är original-fantast - behövar du inte leta (verktyg). Instruktionsboken är vanlig - men med tillägg (som nämnar just alt det, som INTE finns i Favorit modellen) för Favorit modellen.
13134VD, 22134VD, 22244VD
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by Nalletill1000 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Har du uppfunnit en tidsmaskin? Trevligt skick!!!
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by 121 »

ClassicVolvoShop wrote:
121 wrote: Verktygssatserna brukar se ut ungefär som på bilden, men tången, skiftnyckeln och även handtagen på skruvmejslarna kan vara av annan modell. Skiftnyckeln och skruvmejslarna är märkta med "VOLVO". Jag skulle gärna vilja veta vad som är helt rätt för 1966 års modell.
Verktygsatsen du visar up - är som dom skal väre i alla Amazon (altså förutom Favorit :) ).
Mycket intressanta uppgifter om verktygssatserna. Jag skulle gärna fortsätta att diskutera detta, men vill inte snacka sönder den här tråden mer. Kanske kan vi ta upp ämnet i en egen tråd.
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Då har man i flera veckor försökt hitta en helt felfri eller NOS "kromlist" till framskärmen, efter mycke pulsande i snö och andra vedermödor tänker jag att, ja va fan beställer väl en "nytillverkad" då, beställde av VP och till min stora glädje kommer det en "Volvo original" som vid närmare påseende håller absolut samma klass som dom som kommer från tiden det begav sig....sanslöst, är det Volvo som gör dom än?
Nästa problem: Har ingen garageplats till bilen då den blockerar "verkstan" så det blev att låna garageplats, det som återstår nu är att justera bakre avgasröret som tyvärr durar lite mot tvärstaget i bakvagnen vid enstaka tillfällen. Ni som ev. tittat på bilderna och är riktigt ordentligt pålästa på Amazoner, jag misstänker att det ska vara dekal på kylaren ang. frostskydd, nån som ser nåt annat som fattas e fel... jag vet att det inte ska va distanser på batt.fästet, men dom har jag svarvat eftersom batterit e nytt men fel i storlek!
Image
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by 121 »

amazingracing wrote:Ni som ev. tittat på bilderna, jag misstänker att det ska vara dekal på kylaren ang. frostskydd, nån som ser nåt annat som fattas e fel...
Jag tog bilder på en annan relativt orörd Amazon -66:a för en tid sedan och den hade de här gula dekalerna på kylaren och laddningsrelät. Dekalerna finns att köpa nya hos CVI och VP om man vill det (men de här var säkerligen gamla).
Image

En annan sak som den Amazonen hade - som jag tyckte var mer intressant - var en röd kabel på rattstången. Jag har inte sett en sån kabel förut på någon Amazon, men den ser faktiskt ut att kunna vara originalmonterad. Är det någon som känner till om det ibland monterades såna här kablar?
Image
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by 1964 »

Fin amazon en fråga tycker jag känna igen denna bil var den till salu i höstas på amazon torget och har rullat i Östersund trakten ??
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Den har inte vart till salu på något Amazontorg och inte gått i Östersundstrakten, däremot 9mil ifrån östersund, där den funnits sedan ny. Ang. kabeln på bilden du bifogat tycker jag den ser ut att vara eftermonterad pga de klämda kabelskorna, kanske i syfte att säkerställa jordförbindning...
Tack för bild jag kommer att montera kylv. dekalen som det ser ut på bilden, reflexdekalerna på dörrarna kanske aldrig satt på favoriten eller kom dom -67?
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by RD 350 »

Helt otroligt fin bil du har! Hade inte kört en meter med den utan satt den i finrummet!
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by Ola O »

Jag har en svart kabel på rattstången, troligtvis originalmonterad.
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

RD 350 wrote:Helt otroligt fin bil du har! Hade inte kört en meter med den utan satt den i finrummet!
Tack för det, men nog har jag tänkt köra den, men så mycket kommer det inte att bli, har ju fler gammelfordon som ska luftas på både två och fyra hjul....
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by Higge »

Wow vilken bil! Ser ut som volvo har precis byggt en helt ny till dig!
Grattis till köpet! :D
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
Post Reply