NH kam??
-
- Posts: 57
- Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm
NH kam??
hej.plocka ur en b18 kam i dag.den är märkt NH 48 B13S4 111 87R.är det en nisse hedlund slipad kam??
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Här är en lista Nisse Hedlund kamprofiler, (kommer ej ihåg ursprunget på listan)
Hedlund Kamaxelprofiler
För Volvo B20
Profilerna är mätt vid 0-spel för lyft på kamaxelnocken. Duration mätt vid 0,50mm på kamaxelnocken. Profiler märkta med * är de profiler som är gångbara i dagens läge.
NH 12 8,80 290 105
NH 20 8,40 291 105
NH 23* 8,10 272 106 Omslip K/D kam
NH 44* 7,32 272 110 Omslip A kam
NH 48* 7,75 275 I 106 A 108 Omslip K kam
NH 49 7,80 278 108 Omslip R/S kam
NH 62 7,62 282
NH 74 8,34 298
NH 77 8,95 305 104
NH 88 9,14 314 Ronwill Profil
NH 101 7,06 287 Turbo
NH 113 8,96 288 I 104 A 106
NH 125 7,33 306 104
NH 139 6,93 258 Omslip Opel Sportkam
NH 163 7,67 284 Omslip Opel Snäll GrA-Kam
NH 191* 8,50 282 I 106 A 108 Omslip R/S kam
NH 192* 8,50 288 I 102 A 106
NH 193* 8,65 296 I 101 A 106
NH 220 8,55 281 I 102 A 106
NH 232* 8,60 291 I 102 A 106
SMR 8,57 294
BOA 6* 8,74 295
BOA 5* 8,52 289
BOA 7* 8,40 284
Följande kombinationer förekommer frekvent: 12/49, 77/20
TG 4 = NH 88 in 125 ut Volvo B20
TG 6 = NH 77 in 232 ut Opel CIH
TG 8 = NH 12 in 191 ut Opel CIH
R 2 = NH 74 in 62 ut Volvo B20
R 8 = NH 74 Volvo B20 Alternativ till H3
Hedlund Kamaxelprofiler
För Volvo B20
Profilerna är mätt vid 0-spel för lyft på kamaxelnocken. Duration mätt vid 0,50mm på kamaxelnocken. Profiler märkta med * är de profiler som är gångbara i dagens läge.
NH 12 8,80 290 105
NH 20 8,40 291 105
NH 23* 8,10 272 106 Omslip K/D kam
NH 44* 7,32 272 110 Omslip A kam
NH 48* 7,75 275 I 106 A 108 Omslip K kam
NH 49 7,80 278 108 Omslip R/S kam
NH 62 7,62 282
NH 74 8,34 298
NH 77 8,95 305 104
NH 88 9,14 314 Ronwill Profil
NH 101 7,06 287 Turbo
NH 113 8,96 288 I 104 A 106
NH 125 7,33 306 104
NH 139 6,93 258 Omslip Opel Sportkam
NH 163 7,67 284 Omslip Opel Snäll GrA-Kam
NH 191* 8,50 282 I 106 A 108 Omslip R/S kam
NH 192* 8,50 288 I 102 A 106
NH 193* 8,65 296 I 101 A 106
NH 220 8,55 281 I 102 A 106
NH 232* 8,60 291 I 102 A 106
SMR 8,57 294
BOA 6* 8,74 295
BOA 5* 8,52 289
BOA 7* 8,40 284
Följande kombinationer förekommer frekvent: 12/49, 77/20
TG 4 = NH 88 in 125 ut Volvo B20
TG 6 = NH 77 in 232 ut Opel CIH
TG 8 = NH 12 in 191 ut Opel CIH
R 2 = NH 74 in 62 ut Volvo B20
R 8 = NH 74 Volvo B20 Alternativ till H3
-
- Posts: 57
- Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm
Re: NH kam??
är det nått att sätta tillbaka i motorn,eller hör den bätre till sopptunnan?
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Först så trycker jag att du skall mäta upp den för att se hur slitaget ser ut enklast att göra det är att mäta ventillyftet på alla nockar. Skulle det visa sig att en eller flera nockar inte ger fullt lyft så är det bättre att \"montera\" den i skrotbingen.
Visar nockar och lyftare någon form av slitage eller pitting?
Visar nockar och lyftare någon form av slitage eller pitting?
-
- Posts: 57
- Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Ja det är samma Nisse Hedlund. Ang. K och R det kan mycket väl vara en R-kam som är omslipad, vanligast är väl K men det går inte att slipa denna profil från en A-kam.
När man slipar om en kam så minskar man grundcirkeln för att kunna få längre öppningstider och lyft. eftersom A-kamen har kortar öppningstider och lyft än K-kammen är det inte möljigt att \"få in\" den nya profilen i det materialet som finns på en A-kam. Nu har jag inte tittat så noga på profilerna men det kan även vara att det är nockvinkeln som är avgörande för att om det skall vara möjligt att även få in överlappet i materialet som finns att slipa på.
Om du vill läsa mera om kamaxlar (eller övrig motorteknik) så finns det väldigt bra artiklar på följand länk:
http://www.stahlmotor.se/kamaxlar.htm
När man slipar om en kam så minskar man grundcirkeln för att kunna få längre öppningstider och lyft. eftersom A-kamen har kortar öppningstider och lyft än K-kammen är det inte möljigt att \"få in\" den nya profilen i det materialet som finns på en A-kam. Nu har jag inte tittat så noga på profilerna men det kan även vara att det är nockvinkeln som är avgörande för att om det skall vara möjligt att även få in överlappet i materialet som finns att slipa på.
Om du vill läsa mera om kamaxlar (eller övrig motorteknik) så finns det väldigt bra artiklar på följand länk:
http://www.stahlmotor.se/kamaxlar.htm
-
- Posts: 1
- Joined: Sun Jan 08, 2012 5:05 pm
Re: NH kam??
tjena! alla kunniga!
har just lagt vantarna på en nh 38 kam men kan inte hitta någon info på den!
hittar en massa olika kamaxlar i forumet här men inte nh 38, ska tror jag vara en b20 kam?
någon info?
någon som vet vad man kunde likna denna kammen med verkar vara en omslipad kam
har inte läst av några fler siffror eller gjut nummer än så länge!
alla tips beaktas /kim
har just lagt vantarna på en nh 38 kam men kan inte hitta någon info på den!
hittar en massa olika kamaxlar i forumet här men inte nh 38, ska tror jag vara en b20 kam?
någon info?
någon som vet vad man kunde likna denna kammen med verkar vara en omslipad kam
har inte läst av några fler siffror eller gjut nummer än så länge!
alla tips beaktas /kim