typ-d od för lite olja vid byte

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

typ-d od för lite olja vid byte

Post by gudu »

Hej
Jag har fått ett bekymmer nu när jag bytt olja o överväxeln. Det går inte i mer än 0.8 liter - som i en vanlig m40. Det har heller inte runnit över någon olja till överväxeln, lossar jag drain-pluggen igen kommer ingen olja.

Vad kan vara tätt, hur får jag över oljan? Jätteglad för tips då jag äntligen hoppas kunna köra bilen efter helgen. Nu ska jag ut och plocka dän filtret och blåsa med tryckluft i de kanaler jag hittar.

För övrigt fungerade växellådan fint men det var en del metallspån på både magnetblecken och m40 pluggen. Inne i silen låg även lite, som det såg ut tuggade, silikonpackningsrester.

Tack.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: typ-d od för lite olja vid byte

Post by gudu »

Problemet löst? När jag blåste med tryckluft i od-drain kom luften ut påfyllningen, så det var inte helt tätt mellan dem. Med fransk gåslever i tankarna ledde jag en slang ner till påfyllningshålet och tätade med karroserikitt. En första tvångsmatning visade att det rann över i överväxeln. Sedan fyllde jag på "rätt" mängd och satte pluggade sedan den överfulla lådan. Puh!

Vet någon som skruvat i dessa vad orsaken är?
Oljan blev Echotech 10w40 halvsyntet.

Produktionsnummer:
M40 partno: 254250 fabr.nr. 335245
Överväxeln 32/63343/002443

Om jag förstår verkstadshandboken rätt är detta den senare varianten med trycksmörjning (av d-typen). Några idéer om något jag ska skruva isär och titta på?
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: typ-d od för lite olja vid byte

Post by Proj »

Jag hade samma problem med min typ-J. Oljan rann ut ur påfyllningshålet även fast överväxeln var tom. Det berodde helt enkelt på att mellanflänsen befann sig högre upp än påfyllningshålet. Enklast är väl att fylla olja i bakåtlut så att det verkligen rinner över till överväxeln.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: typ-d od för lite olja vid byte

Post by gudu »

Ja det verkar vara så med en hög mellanvägg, man ser det nästan om man syftar. I min desperation såg jag ett nedre hål fyllt med silikonklägg. Jag provade att lyfta framdelen men mina små domkrafter lyfte inte nog. Typiskt när man har tillgång till smörjgrop. Hoppas då gåslevermetoden var rätt. Oljebytet tog dock en hel dag, det ska inte vara lätt! :lol:
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: typ-d od för lite olja vid byte

Post by gudu »

Har sedan detta sett att QV här på forumet lossar växelspaken när han fyller på. Det verkar enklare!
Post Reply