Bensinmätaren

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Bensinmätaren

Post by Fender King »

När jag vrider om nyckeln så går soppamätaren upp på fullt med ett muntert klick, vare sig det är nästan torsk eller inte.
Det visar fullt vare sig jag tar bort sladden från givaren, sätter den mot jord eller sätter tillbaks efter 6-66 behandling. (marin 5-56)
Plåtis jag köpte bilen sa att mätaren funkade innan de tog lös tanken och vände den ett par ggr när de höll på och rotade i rosten. Men hade givaren hängt sig borde mätaren gå ner på noll när jag lossar kabeln? Kan man gissa att de skadat kabeln när de svetsat eller kanske klämt den?
För övrigt måste jag bara framföra att själva luckan till reservhjul mm är ju en helt underbar konstruktion på combin. Fy fan vad läckert. Kassaskåpsprecision med nö-jäsiga låsningar. Gör livet helt klart värt att leva. Där borde man alltid för eventuella behov ha en nödkvarting istoppad i en gammal stövel. Renat ska det vara.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Tankmätare

Post by Fredde_F »

Hej!
Jag tror att det är så att när du inte har sladden ansluten mot jord så visar mätaren full tank.

/Fredrik
Pontus Fuchs
Posts: 12
Joined: Fri Mar 26, 2004 12:03 pm

Post by Pontus Fuchs »

Tjena,

Bensinmätaren på min var helt sönderrostad på min vagn. Hälften ligger förmodligen fortarande kvar i tanken nånstans ;) Skall fiska ut den så fort jag kört upp lite soppa så jag kan komma åt.

Köpte hur som helst en annan och jag kan upplysa om att när taken är full så har den ca 200 ohms motstånd och när tanken är tom nära noll ohm.

Ansluter du sladden mot jord skall mätaren, som Fredde_F riktigt påtalar stå på tom, så kabelbrott låter ju ganska troligt. Bara att bärja mäta.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag har ett problem med min bensin mätare.. jag lkossade kabeln på den vid tanken.. lossade tanken och nu har jag satt fast kabeln med tanken lös på samma ställer..alltså liger tanken där den ska va men den är inte fastsatt..och rör jag tanken bara pyttelite så går bensin mätaren från noll till full.. jag har slangat ut bensinen så den ska va på tom men jag tycker det är skumt att det är så.. ska det va så?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ja om inte tanken är riktigt jordad i karossen.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok..så då får man ta och jorda den ordentligt då.. är det så enkelt?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Fernando
Posts: 9
Joined: Thu May 13, 2004 11:38 pm
Location: Norrland
Contact:

Post by Fernando »

min tankmätare är int heller någe frisk. ligger i botten tills man tar på nyckeln då far den upp till just ovanför det vita fältet, körde kanske en 6-7 mil sen tankade jag i den 9 liter, den har inte rört sej en millimeter. kan det vara så att b18 är så ruskigt snål å mätaren väldigt okänslig att den inte rör på sej förrän man tankar i en massa liter?


Skit it´, fixade kabeln som var gode nött osv osv.
amazon -66
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Post by Mb_star »

tar man bort kabeln från givaren och jordar den direkt i karossen ska den visa full tank! då är mätaren och kabeln hel.

skulle den visa tom tank fast du jordat den är säkert sladden trasig eller mätaren.

om du tar lös kablen och inte jordar den och den visar full tank då är kabeln i kläm troligtvis!

bara att felsöka!
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Post Reply