Har följande recept:
B23 standard botten som är i princip ny.
Topplock: Maxportad 405 med 48/40 ventiler.Byggd av Grottis för många år sedan.
Kamaxel FS296 Duration 296,lyft 12,2 ,108 nockvinkel
Steg 3 extraktor 4-2-1
Avgas: En 2,5" ljudämpare från KG trimmning.
Skelettsvänghjul
Dubbla Dellorto 48 på korta SPM insug samt 50mm trattar.
Fördelare från B23E
Tändning ställd på 14 grader vid 1000rpm.34 grader vid 3500rpm.39 grader vid 4000rpm..
Tänddelar är helt nytt(kablar,stift,lock mm..)
Bestyckning:
Halsringar.41mm
E-rör 6
Lågfart e-rör 2
Huvudmunstycke 180
Luft 150
lågfartsmunstycke 38
Motorn är helt sjuk rapp på gasen.
Men vid 6000varv börjar den missa.Inte skjuta eller puffa utan helt enkelt missar den och känns slö.Likadan på vägen som i garaget. I mellanregistret går den som fan vore lös i maskin.
perfekt tomgång på 800rpm utan att sura ner sig.
Förgasarna är synkade med klockor.blandskruvarna står 1,5 varv ut.
Är det nåt jag bör ändra på i bestyckningen och till vad isåfall..
Tacksam för svar.
Bestycknings bekymmer trimmad b23
Re: Bestycknings bekymmer trimmad b23
fullständigt omöjligt att svara på enbart ett motorrecept. Visst kan man hitta grundförutsättningar men på en sån här relativt vass motor så är det nog ofrånkomligt att köra den på en rullande landsväg och få förgasarna bestyckade. Även om det kanske är en bit att åka, ibland relativt dyrt så brukar det löna sig i slutändan och är det duktig personal så brukar man kunna locka fram en hel del hästar på enbart bestyckning och tändning .
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Jan 16, 2012 7:22 pm
Re: Bestycknings bekymmer trimmad b23
Jag får köpa bredbandslamda.
Tror det är enklast. Är en isbil så lite överkurs med bromsning.
Tänkte mest om nån tyckte att bestyckningen såg helt galet ut och att det kunde bero på det.Förgasarna har suttit på en 2,5L rallymotor med steg 3 topp.46/38,5 ventiler och med kamaxel: Duration 315 lyft 14,5 nockvinkel 104
Är bromsad med dom grejorna vad jag vet.
Tror det är enklast. Är en isbil så lite överkurs med bromsning.
Tänkte mest om nån tyckte att bestyckningen såg helt galet ut och att det kunde bero på det.Förgasarna har suttit på en 2,5L rallymotor med steg 3 topp.46/38,5 ventiler och med kamaxel: Duration 315 lyft 14,5 nockvinkel 104
Är bromsad med dom grejorna vad jag vet.
Re: Bestycknings bekymmer trimmad b23
Undrar om inte 39 grader vid 4000 varv är lite mycket , fortsätter fördelaren att reglera efter 4000 varv så du får ännu högre tändning ?
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Jan 16, 2012 7:22 pm
Re: Bestycknings bekymmer trimmad b23
nej tändningen ökar inte mer efter 4000v.
Re: Bestycknings bekymmer trimmad b23
ok , räcker bränslepumpen till ?
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Jan 16, 2012 7:22 pm
Re: Bestycknings bekymmer trimmad b23
har originalspole på.ska byta till en flamethrower imorgon. original kanske inte orkar hålla gnistan och släcker stiften. en tanke som slagit mig...
har googlat på problemet men alla träffar jag fått så verkar det vara på lågvarv som dom flesta får bekymmer.inte läst om någon som har missar på toppvarv..
bensinpump och btr är nytt. Mr Gasket heter pumpen och ska vara till weber/dellorto och btr är en filterking 5 med fjädertryck anpassat för Dellorto.
har googlat på problemet men alla träffar jag fått så verkar det vara på lågvarv som dom flesta får bekymmer.inte läst om någon som har missar på toppvarv..
bensinpump och btr är nytt. Mr Gasket heter pumpen och ska vara till weber/dellorto och btr är en filterking 5 med fjädertryck anpassat för Dellorto.