Amazon -60 Sport

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej på er.

Jag har inga koppar på mina tvärbalkar, men jag hade denna hemma så det blev den i alla fall.

Inpassningen av inre tröskeln är klar nu.

Image

Men den nya innertröskeln saknar förstärkningarna vid domkraftsfästena.

Image

Denna är kelt kass, så det blev ätt tänka ut något annat.

Image

2 plåtbitar som svetsades ihop och kapades ur på baksidan mot innertröskeln. Resultatet blev så här.

Image

Idag har jag även grundmålat insidorna av plåten så att jag kan svetsa dit innertröskeln, efter påfyllning av gas...


//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -60 Sport

Post by Hasse63 »

De där tänkte du ut bra :D

Några glömmer detta och att då hissa sin ögonsten med original domkraft kan sluta med en nylackad men knölig tröskel. :shock:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon -60 Sport

Post by volvo1968 »

En liten tanke som slagit mig angående den inre tröskeln, när man köper eftermarknad är det ju små hål, och orginal stora, varför är det då? Är det för att det ska bli starkare gods, eller har det någon annan funktion? Enligt mitt tycke borde det ju vara stora hål för att komma åt att rostskydda ordentligt :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej

Jag har ingen aning varför det är små hål, antagligen är det lättare att tillverka. Originalet har ju stora hål
och en utböjd kant runt hålet. Sen tycker jag att dom nya hålen sitter för högt upp på innertröskeln.

Jag borrade två 22 mm hål undertill på tröskeln, ett bakom bakre domkraftsfästet och ett framför det främre.
Jag tittade på tröskeln på vänster sida och där fanns ett 22 mm hål och en gummiplugg vid det bakre domkraftsfästet.

Image

Sedan inpassning av tröskeln med tänger.

Image

Och efter svetsning och slipning så här.

Image

Nästa steg blir äntligen den bakre skärmkanten.

Hälsningar från Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Idag blev det till att börja med bakre skärmkanten. Det ser ju inte så illa ut, men...

Image

...det var det. Suck.

Image

Under den yttre skärmkanten fanns originalskärmkanten kvar. Brutalt inslagen och sedan på med den nya skärmkanten. Det konstiga var att det var tennspacklat där den tog slut ovanför bakhjulet.
Sedan tog jag bort den äldsta skärmkanten och därunder fanns... inget. Ingenting att fästa nya kanten i, så det blir till att beställa mer plåtdelar.
Jag lagade i alla fall den nedre biten på c-stolpen, så där är det klart.

Image

Hälsningar Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -60 Sport

Post by daniel_sandberg »

Usch vilken trist lagning att upptäcka sådär. Men du gör ett bra jobb
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Nu har det hänt lite med bilen. Skärmkant, både yttre och inre är lagat.

Skärmkant innan svetsning.

Image

Inpassning med dörrar monterat. Tröskeln är fäst med plåtskruvar.

Image

Skärmkant klar.

Image

Sedan blev det dags för den yttre tröskeln, efter grundmålning, svetsprimer, inpassning osv.

Image

Image

Nästa steg är att få till B-stolpen, den nedre delen mot tröskeln. Vet ej hur det skall se ut riktigt då den blivit "reparerad" tidigare. Någon som har bilder?

Snöiga hälsningar Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Efter en tid med materialbrist så har det hänt saker med bilen. Sandplåten sitter på plats efter en tids väntan.

Image

Här är det förberett för svetsning av sandplåten. Bensintanken togs bort för att kontrollera hur plåten för infästningen såg ut. Endast lite ytrost, som skall blästras bort.

Image

Här är det färdiga resultatet. Sandplåt på plats och även den reparerade plåten som håller stänklappen sitter där den ska.

Image

Nederkanten på B-stolpen är också klar.

Image

Rost hittades bakom bakre reflexen, det såg bra ut innan jag petade där.

Image

Rosten är borta.

Sen är det bara tvättning och renslipning på högra sidan kvar innan det är dags för epoxigrund.

Hälsningar Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
ståle
Posts: 38
Joined: Sat Apr 24, 2010 8:37 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by ståle »

Hej!

Jeg er veldig imponert over den flotte jobben du utfører på din Amazon! Dette blir veldig fint! :D Lykke til videre med bilen,følger med på tråden din her!

MVH

Ståle :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Blomquist »

Härligt jobbat! Ser ut som att du fick kapa isär grusplåten och korta den, stämmer det?
Smart med tejpmarkering på dörrarna också.
210 -64, 223 -68
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Tack Ståle för dom fina orden! Kan behövas lite uppmuntran ibland.

Tack Blomqvist. Grusplåtens längd från skärmkant till bakstam stämde exakt. Däremot så var den 1 cm för bred mot golvet i bagageutrymmet. Det medförde att grusplåten hamnade utanför bakskärmen. Jag kapade bort en bit från golvet så att det skulle passa bra.
Sen så är ju inte golvet helt spikrakt så jag behövde böja och bända lite på grusplåten så den skulle passa fint, men då blev det en veck på plåten där bak. Ett snitt och svetsning så löste det sig.
Tejpningen tyckte jag var bra tills jag skulle slipa plåtrent, då var dom ivägen. Men men, man lär sig... :lol:

Dagens jobb blev till att slipa bakskärmen plåtren där epoxiprimern skall på, och även i hjulhuset och tröskeln.

Image

Sen lite städning och borttagning att täckpappen från rutorna. Då blev det en bil igen! :shock:

Image

Man längtar till att få köra med den igen, lite skillnad mot en modern bil.

Image

Helgens jobb blir att städa, städa, städa, städa och städa så jag kan börja lackera.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Nu har jag epoxigrundat bilen. Efter städning och maskering av bilen så var det dags.

Image

Image

Även tanken grundades.

Image

Sen blev jag bara tvungen att testa den nyinköpta lacksprutan för toppfärgen.

Image

Den kändes väldigt bra.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Nu är årets premiärtur avklarad!

Image

Plåten på högra sidan klar.

Image

Hittade en backlampa i gömmorna som jag monterade i ett befintligt hål i kofångaren.
Vet inte om jag skall ha den eller inte, måste fixa en 6 Volts glödlampa till den.

Nu måste jag ta reda på var all bromsvätska försvann någonstans.
Fungerade bra först, men på slutet tog pedalen i botten och bromsvätskan var borta.

Ha det bra därute!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon -60 Sport

Post by Pälle »

Oj, vad fint det blev :D

Vad är det för förgkod?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Tackar!

Bilen har färgkod 50, gråbeige 065 och svart 019.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Post Reply