69a Amazon 221341 SP

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

Och visst hade ni rätt, 221341 SP stod det på typplåten, det blev man ju inte besviken av att få höra :P
Administratör
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Nalletill1000 »

Ratten ar nog den del som kommer att ge dig svarigheter, for under 22 ar har jag bara sett en till salu, om ditt mal nu ar att aterstalla den till strick original. Om jag inte minns fel sa ar batonghallaren under satet, men sedan din ar bytt sa ar den nog forsvunnen. Den ar perfekt for paraply i ratt storlek ;)
Trevlig bil val vard att radda :!:
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Nalletill1000 wrote:Ratten ar nog den del som kommer att ge dig svarigheter, for under 22 ar har jag bara sett en till salu, om ditt mal nu ar att aterstalla den till strick original. Om jag inte minns fel sa ar batonghallaren under satet, men sedan din ar bytt sa ar den nog forsvunnen. Den ar perfekt for paraply i ratt storlek ;)
Trevlig bil val vard att radda :!:
Svågern har en ratt så det löser sig även på den punkten ;) Allt är ordnat för att få den original :)
Dock så lär man ju inte få i tex batonghållare och sånt, men ja, det får jag nog helt enkelt leva med, huvudsaken är att ratt, stolar och växelspak blir rätt, kommer inte lägga mig på nyskicksnivå men dock fint bruksskick, jag vill ju faktiskt våga köra bilen också :D

Oja, den är helt klart värd att rädda
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon kombi

Post by D Brown »

Henrik Landin wrote:Har din varit en svartvit polisbil?
Nej.

När du har möjlighet så skriv gärna upp vad som finns kvar från polistiden, t.ex bakrutefläkt, bensinvärmare, innerbelysningar, div hållare å sån´t.
Jag har fått för mig att vissa delar, t.ex elsystem är lika mellan civila och svart-vita, men att sedan de civila är någon slags "light varianter" sett till övrig utrustning.
Undrar du över någon detalj så har jag en instruktionsbok för polisamazonerna, fuktskadad och i dåligt skick, men i.a.f.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Innerbelysningar är kvar, knappen för bagagerumsbelysningen är som synes på en av bilderna kvar också, bakrutefläkt vet jag inte, det får jag kolla upp då jag fått hem den och fått tömma ur den, bensinvärmare finns ingen.

Jag undrar ungefär ALLT som rör civila polisamazoner, så du får skriva upp hur mycket som helst som rör dessa, vet du hur många amazoner som köptes in som civilbilar?
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Nej jag vet inga totala antal.
Tittar man i medlemsmatrikeln 2008 så finns av 69:orna med SP-kod en svart-vit, en mörkblå, och en mellanblå sedanbil, tre svart-vita och en mörkblå kombi.
Min bil finns med men av någon anledning utan P.

Jag skulle tro att våra två bilar levererades identiskt lika.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

D Brown wrote:Nej jag vet inga totala antal.
Tittar man i medlemsmatrikeln 2008 så finns av 69:orna med SP-kod en svart-vit, en mörkblå, och en mellanblå sedanbil, tre svart-vita och en mörkblå kombi.
Min bil finns med men av någon anledning utan P.

Jag skulle tro att våra två bilar levererades identiskt lika.
Okej, så din är också en mellanblå kombi?

Vet du vars din är levererad ny? chassinummer på din?
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Henrik Landin wrote:Okej, så din är också en mellanblå kombi?
D Brown wrote:Jag har en likadan :)
681113 är min reggad.
Henrik Landin wrote:Vet du vars din är levererad ny? chassinummer på din?
Den levererades till Söderhamns polisdistrikt.
Dragkula 50 mm diameter
Tillsatsvärme
Kommunikationsradio SRA
Dispens från bestämmelserna om strålkastares märkning. Vet någon om detta är en vanlig "amazondispens", eller om den hade andra stråklastarinsatser som polisbil?

1974 såldes den av FFV Överskottsförsäljningen Sundsvallsfilialen till F:a Tre Små Rum G:a Stugsundsvägen Söderhamn.
Kanske ägarinnan till Tre Små Rum ställt in siktet på bilen redan när den gick hos stadens polis.

"Chassienummer el. motsv.": 70699
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Wow, du har koll på din kombi du :P Måste beställa efter dokument på min så jag får veta om dess tidigaste dagar. Men du får som sagt hemskt gärna läsa i din bok och skriva vad om var specifikt för civilbilarna och sånt, jag är sån där att jag vill veta rubbet :D Man vill ju ha lite koll på om det är något speciellt man fått tag på
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Jag tror ju att färgen måste vara väldigt ovanlig, svart-vita såldes väl i regel som helsvarta.
I medlemsmatrikeln finns ju bara ett fåtal polisbilar, ännu färre lackerade i ljusa färger.
(men som sagt så stämmer ju inte allt där heller)
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Per M »

Vad roligt att det var en 221341SP då gissade jag rätt 8)

Även jag :D har nämligen en mellan blå 221341SP finns bild på typplåten på Volvo Amazon Picture Gallery chassi list
ch:70678
kolla även S-kod min har 1495 och det är utrustnings nivån finns 21 olika för combin


Info om min bil
Första gången inreggad 681113 Rikspolisstyrelsen senare 720113 Tierps Polisdistrikt
Tillsatsvärmare
Kommunikationsradio SRA
Dispens från bestämmelserna om strålkastarnas märkning
Högsta tillåtna släpvagnsvikt (tjänstevikt+last) 1200kg kula 50mm


/Per
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

MR:Amazon wrote:Även jag :D har nämligen en mellan blå 221341SP
Hah, mellanblåa poliskombis verkar bara bli vanligare och vanligare :lol:
Är din i bra skick?
Min har lite rost i framskärmar, dörrar och sandplåtar, i övrigt rätt bra.

Registreringsdatumet 681113 är ju samma som min, chassienummer 21 lägre.

Vi borde träffas och civilspana lite på något kriminellt element 8)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

9 eller 10 med P hittade jag i senaste matrikeln, då samtliga amazoner alltså, inte bara kombi

coolt med fler poliskombi :) får kolla s-kod framöver

Har ni fått fram de där från länsarkivet eller? jag har aldrig forskat så här om någon bil förr så jag är lite ny på den punkten :oops:
Administratör
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Ni kan ju komma på Motorveckan i Lycksele, sista veckan i Juli, så kan vi ha tre mellanblåa polisamazoner brevid varandra ;)
Administratör
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Per M »

Min är inte i bästa skicket tyvärr :( avställd sedan tidigt 90tal då den krockades, så det är mycket jobb innan den är fin igen
men nån gång så 8)

jag har en lista på vilken utrustning som hör till dom olika polis s-koderna så kolla vilka ni har


Yes, för att kolla tidigare ägare o så är det landsarkivet du får söka info hos

/Per
Post Reply