Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Moderatorer
Post Reply
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Pälle »

Hallåjs

Undrar om det finns nya mattor att köpa till tidiga amazoner, typ 1958.

Om inte, finns det någon textilmattsats som passar och som skulle kunna duga i väntan på korrekta mattor.

Chansen att man hittar en begagnad gummimatta ser jag som obefintlig.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Andréamazon »

Pälle wrote:Hallåjs

Undrar om det finns nya mattor att köpa till tidiga amazoner, typ 1958.

Om inte, finns det någon textilmattsats som passar och som skulle kunna duga i väntan på korrekta mattor.

Chansen att man hittar en begagnad gummimatta ser jag som obefintlig.
vad är skillnaden mot dem senare mattorna ?
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Pälle »

Amazonerna med B16 hade väl en annan form på kardantunnel om jag förstått saken rätt. Detta ska visst göra att senare mattor inte passar.

Någon annan som vet mer?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Amazon »

Det stämmer att B16 Amazonerna har en mindre kardantunnel bortsett från 61ans modell, därför blir senare mattor för stora. De går naturligtvis att lägga dit men det kommer se konstigt ut. Det är vad jag vet bara det senaste utförandet som nytillverkas. De tillverkas även i grå färg vilket tidiga B18 Amazoner har men bara med det senare mönstret. För att röra till det ytterligare så finns det även lite olika varianter av B16 mattorna, delad och hel frammatta osv.
Volvo P1200VB 1958
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Rasmuss »

Och för att få till att den nytillverkade gråa mattan ligger bra på 62-64 Amazoner måste man montera värmekanalen i plast som kom på senare modeller.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Pälle »

Rasmuss wrote:Och för att få till att den nytillverkade gråa mattan ligger bra på 62-64 Amazoner måste man montera värmekanalen i plast som kom på senare modeller.
Det verkar stämma bra det! Har en sån matta i min 63a och den har kanalen. Går det att göra samma manöver i en 58 eller ser det bara konstigt ut? Kanalen torde ju inte få nån funktion förutom att fylla upp mattan.

Min blivande 58a har delad matta, biten som ligger på kardantunneln finns kvar vet jag. Alltid något :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Golvmatta till 58a, nytillverkas dessa?

Post by Rasmuss »

Tror inte dom senare mattorna blir bra på B16 Amazoner eftersom kardantunneln skiljer i storlek och utförande.
Post Reply