Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Moderatorer
Post Reply
speedlimit
Posts: 7
Joined: Tue Feb 14, 2012 9:55 pm
Location: vänersborg

Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by speedlimit »

Hejsan är rätt ny när det gäller amazoner. Skulle byta relä på min amazon -66 för att ena stiftet gick av och när ja hade bytt så upptäckte ja att ja inte längre hade någon ström fram till relät samt ingen ström i säkrings dosan. Fattar inte va som har hänt men kopplar ja direktström på kablarna som ska in i relät så funkar ljuset. vart har min ström som va där innan tagit vägen. Kan de vara att det har bränt i tändningslåset eller ljusknappen? Bilen startar utan bekymmer. Tacksam för svar
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by A-masen »

I så fall ljusknappen. Kopplingsschema har du här i avdelningen Övrigt. Där går du vidare på Amazonrelaterat och länkar. Sedan Dokumentation. Där hittar du Elschema.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by QV »

oxid i säkringsdosan är inte heller ovanligt men om du har det bekymret så finns det spänning på höger sida om 25 amp men inte på vänster sida.
(mät på kabeln)

Elschema i använbar upplösning finns under FAQ här i tråden.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
speedlimit
Posts: 7
Joined: Tue Feb 14, 2012 9:55 pm
Location: vänersborg

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by speedlimit »

tack för svaren de va en kabel i tändningslåset som va dålig så den byttes ut. Nu har jag ljuse men samma problem som i början innan ja bytte relä. Helljuset ligger kvar även på halvljus men väldigt svagt men är så besiktningen inte godkände den :-( försökt hitta alla jordpunkter och kollat över dom men blir inte klok på detta för hittar inte felet :-(
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by QV »

låter som om man jordar fel stift på H4 lampan.
Är det någon som har bytt potter, insatser eller meket rent allmänt med det elektriska frame vid lyset?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
speedlimit
Posts: 7
Joined: Tue Feb 14, 2012 9:55 pm
Location: vänersborg

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by speedlimit »

QV wrote:låter som om man jordar fel stift på H4 lampan.
Är det någon som har bytt potter, insatser eller meket rent allmänt med det elektriska frame vid lyset?

/Janne

Tacksam för svaret Janne.

Jag vet inte om dom grejat med kontakterna men lampinsatserna ser relativt nya ut på bilen. Går de dra jord direkt till chassit från lampan?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by QV »

Det är så det är men om man kopplar in jorden på fel stift så kommer båda glödtrådarna att lysa på ena läget.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
speedlimit
Posts: 7
Joined: Tue Feb 14, 2012 9:55 pm
Location: vänersborg

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by speedlimit »

QV wrote:Det är så det är men om man kopplar in jorden på fel stift så kommer båda glödtrådarna att lysa på ena läget.

/Janne


Okej tackar för de ska kolla det direkt imorgon så återkommer jag. Tack för svar
speedlimit
Posts: 7
Joined: Tue Feb 14, 2012 9:55 pm
Location: vänersborg

Re: Ljuset funkar inte efter byte av relä Amazon -66

Post by speedlimit »

Nu funkar ljuset som det ska. va jorden i lampan som satt fel så bytte de och vips så funka de klockrent. Tack Janne och dom andra för snabba svar
Post Reply