Amazon förgasarturbo projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Ja då va det dags att gå loss och bygga om och ge sig på turbo istället för enbart sugmotor.
Objekt Amazon -67
Motor: B20 Borrad till B21 med turbokolvar o stakar
Fugge: Stromberger Tätad med R-sport nål och nålventil (till att börja med)
Turbo: Td04 13t
Annat krimskrams: Bmw 630 Kylare bara för att jag kommer behöva i framtiden! Kommer mera..
Hämtade ett objekt som va hyfsad i karossen... Man är alltid optimist i 20 minusgrader och sen kväll..eller?
Just nu har jag börjat stöka med motorrum och front för att placera kylaren. Har plockat bort front och skärmar för ett rejäl uppfrächning av motorrummet. Men har stannat av för några dagar pga garagebyte :)

Image
Objektet i sin helhet det ska bli annan färg!
Image
Ut med den gamla trotjänaren som gick som en tunna bakutlösning
Image
Lite av de nya godiset, ska modifiera lite jag inte är nöjd med..
Image
Kylaren på plats.. fick kapa lite i botten på fronten

De va alla bilder jag hade just nu kommer snart nya kommer säkert behöva tips framöver.
Fredrik Roselin
Posts: 16
Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by Fredrik Roselin »

Verkar som ett riktigt kul projekt :D lycka till!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by 123GT »

Välkommen från mig ! :)
Intressant projekt, vad tänker du dig för topp ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Det sitter en portad och tillfixad B20E topp på den borrade motorn och D kam... I och med att det bara blir en stromberger känns det som D kammen funkar.. blir väl insprut om jag känner mig själv rätt när man får lite vill man ju ha mer.. :twisted: :lol:
Och tack för Välkommnandet!! :)
Last edited by gasa_sa_ja on Tue Mar 06, 2012 8:30 pm, edited 1 time in total.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by 123GT »

Okey....och kompression då...vad siktar du på / vad blir det ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Har inte gett mig på motorn än men motor och turbodelarna är komponerade för varandra köpte det för o ha en grund att bygga från i framtiden. Skulle bara köpt turbo prylarna från början.
Siktar just nu på: Förhoppningsvis så funkar grejorna ihop, jag har inte blivit blåst.. :wink: man vet aldrig med folk, men har suttit i en 140 och inte gått så mycket.. Bilder kommer på topp och motor men den ser för jävlig ut.. B20 ska vara RÖD inte SVART.. men ska åka förbi en trimfirma med den som får kolla upp upp det.

Åh kollade på Salt o peppar videon grymt med super 8 kan inte bli mer äkta.. din bil?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by 123GT »

Oh nej ...!!!...Salt & Peppar är enbart min i mina drömmar !!! :lol:
Jag är ganska nyfiken på vad du har för komp...ifall du får fram nånting i ämnet.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Helt ärligt så har kompet funnits i tankarna... så som massor annat man kan ha blivit blåst på.. men just nu vill jag inte ha de framför mig tar det när det är dags.
Nu handlar det om rost o plåtjobb, de tråkiga först.. hittade lite mindre välkommna överasskningar... till vinkelslip och svetsens glädje... och min vånda.... men har räknat med att ha motorrummet klart om nån vecka.. nu är det garageflytt som gäller en dag. Men kanske knäpper lite bilder imorgon.
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Innan flytten kom jag så här långt med motorrummet, skärmarna ska loss så allt som sitter i främre delen på bilen ska göras helt iordning. Höger skärminfästning va slut pga. av att de inte använt något karrosserikitt men det svetsas till ganska lätt för själva "förstärkningsbalken" va solid fortf.
Image
Ang. oljekylaren funderar på o sätta den till vänster strax bakom kylaren... I så fall måste jag modifiera front och fäste för den. Intercoolern har jag tänkt sätta bakom kylaren så den är lite högre än kylare den och göra s smala luftintag i nederkant på huven om jag hittar några snygga ramar till det..
Sven, foto på insug o motor kommer nästa vecka
Trevlig helg alla... Sitter i skrivande stund på en buss på väg till Close-up:s Metalkryssning.
Skål!
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by Andréamazon »

b20 turbo e fin fina grejer de :) lycka till !!
Plyma
Posts: 20
Joined: Mon Feb 06, 2012 5:27 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by Plyma »

Tjena! Plyma här.
Läcker röd Amazing Amazon, som skall förbättras lite, kul.
Kommer hem från jobb om 2 veckor o skall spana in mina Obje/Projekt, men skall försöka "dra igång" en Combi.

Schyssta fälgar, som "äldre" (Jag alltså, inget som förpliktar!) gillar jag skarpt G:a "Cragar SST, Centerline ........" Oooooopssss,
där satte "Alzhiemer" in en stöt!, men typ: helt "slät o mkt djup", eller 5-"ekrade".
Schyssta fälgar iallafall och den typ av fälgar som ska på min Combi.
Fast jag undrar vart alla sådana G:a fälgar tagit vägen? :roll: , då ALLA verkar ska ha 18"-20" :shock: , minst-
Nån som vet?

Ursäkta :oops: , "gasa_sa_ja", det är din "tråd" o skall följa ditt Projekt med spänning.
Bra start.
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Plyma de e lugnt!! De ligger nog i garage och på loft o skräpar...
Avslöjar inte kulör men den röda färgen kommer försvinna dock. :D
Imorgon blir det ett rejält ryck i nya garaget.
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Idag har man gjort ett litet ryck och man förvånas aldrig... vissa personer ska inte få svetsa i bilar.. inte ens slipa rost... Och om man gör det kan man ju göra de ordentligt direkt så andra slipper... :evil:
Men, men... ekonomiplåt är till för att konsumeras så man åker väl på de då.
Image

Image

Image
Ser ni den galvade 0.8 plåten de lagat med.. så ordentliga :o .. Hillbilly welders har varit i farten!! :shock: :idea:
Image
Sista bilden är så idiotiskt vackert...
Ironiskt nog i detta nu så kollar grabben på Overhauling med Chip Foose i bakgrunden... :lol:
Överväger om jag ska tennspackla lagningarna sen eller om man ska köra på kemi..?
Dagens fras!
"Vad jag än på bilen vänder, kommer rost i mina händer" :roll: Hahaha
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gasa_sa_ja »

Rost, rust, pågens och långfranska.. men mycket knäckebröd...
Nu kom multislipen till användning 49:- på bauhaus!!
Image
Image
Hade de gjort det ordentligt hade det aldrig läkt in vatten i kupén :evil:
Image
Jag får eksem i mig.... att se golvet när dom lappat och lappat.... jävla hillbillys!!! :shock:
Image
Inte ny asfalterad E4:a direkt......
Image
Och torpedplåten på höger sida (bilden från igår) har de satt för långt ner så den ska bytas oxå...
Så nu är det ett faktum.. Jag har gått loss fullständigt på något som skulle bli en busbil.. men de svider i Amazonhjärtat och generna att låta den förgås av slarv...
Jävla postande av tråkiga bilder... känns som jag möter Titanic i hennes stilla vila när jag kommer till garaget.. Förhoppningsvis så vänder det snart... :D
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon förgasarturbo projekt

Post by gudu »

Ge inte upp, du har ju dessutom så fräcka fälgar!
Post Reply