Akut b18 problem!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Man blir galen till slut:p
Hade samma problem förra sommaren men det löste sig av sig själv.

Apropå bränslenål. Min hoppade och till slut fastnade på fullt. Jag tog bort kabeln till armaturen, borstade rent från rost och skit , sprayade 5-56 och sen funkade den klockrent igen.

Det jag stör mig på är att bränslefiltret fylldes till 70% på lördagkvällen och på söndagen när problemen började så skvätter det liksom bara igenom. Ska blåsa ur bränsleledning imorgon igen samt be min kollega blåsa medans jag ligger under och lyssnar efter lekage vid bakaxeln.


Skriv förslag amazonägare!!
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Ny info ni kan gå på.

Luftbubblor i bränslet. Samma med nya och gamla pumpen. Har kollat ledningen och har varken sett, hört eller kännt nått lekage.


Please help!
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Akut b18 problem!

Post by QV »

Om du har luftbubblor i bränslet så brukar bensinledningen rosta av ovanför bakaxeln.

Det finns ju risk att den behöver bytas efter en 40 år i trafik. Själv körde jag med biltemas kopparrör. Det går åt strax under 5 meter (eller om det var strax under 4 meter men en ring på 5 meter räcker)
Återanvände muttrarna. Det finns de som säger att man inte skall ha kopparrör till bensin men om det är rätt eller fel får andra träta om.

Hur vanligt det är att pickup röret i tanken rostar vet jag inte, inte heller hur man byter det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Tål att tänkas på:)

Men jag fann ingen läcka. Kan lägga till att problemet började då jag körde lite för fort över ett fartgupp.
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Mer rök än vanligt ur vevhusventilation och oljelock? Kan det höra ihop?

Ska ta loss ventilationen och rengöra i eftermiddag.
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Akut b18 problem!

Post by Uffe »

Ta en 5 liters dunk med soppa, tryck ner en slang ifrån dunken till bensinpumpen. Så kan du ju skriva av alla problem från tank till pump :)
Amazon 1957
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Luften sluta komma i bensinen :S hatar när man inte vet vad som va fel. Tanken ser ut som en ballong nu^^ fick böja till armaturen så mätaren visar någolunda korrekt:p

En snabb fråga bara. Vad har det lilla hålet i botten på bensinpumpen för funktion?


Edit: fredag morgon. Luften tillbaka i soppan. Blir galen på det här. Grundligt kollat hela bränsleledningen. Inget hål.
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Jag är på gränsen till att ge upp. Har kollat ALLT minst 3-4 gånger men den ger fortfarande för lite soppa!
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Akut b18 problem!

Post by QV »

röret i tanken då?

Du får göra som Uffe säger och suga från en dunk framme vid pumpen.

Ett allternativ är att fylla en (typ batterivatten flaska) och mata förgasaren direkt.
Tar man en meter slang och hänger flaskan på huvkroken så borde höjden bli tillräcklig.

Se bara till att inte flaskan "tappas". stänkande bensin på en motor som är igång är ingen bra övning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Akut b18 problem!

Post by Maxcherie »

Igår fick jag bilen att gå som den skulle! Bytte nya kondensatorn mot den gamla och bilen gick perfekt:)

Imorse när jag skulle åka till jobbet gick bilen skit igen. Vad har jag för satans problem när bilen kan gå bra för att sen stå en natt och sen gå skit igen :S ska byta kondensator till en gammal lödad relik jag har liggandes och se om den går bättre igen.....

Bilen äter min fritid!
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Post Reply