En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Har inte kollat på någon gnista, utan jag provar nog att byta tändspole om jag finner en beg Bosch någonstans i gömmorna.

Kondingen är förvisso fortfarande inkopplad fasten jag har ett transitorsystem.
Dock så har ett Ignitorsystem köpts till min fördelare så det blir monterat vid tillfälle

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Då vart man påmind om att bilen har stått still i en månad nu....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by gudu »

Har du kolkablar, inte kopparkablar till tändstiften? När de viks eller nåt kan kolledaren gå av och ge liknande krångel. Rätt som det är slutar de bara fungera.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Tändkablarna är NOS B30 kablar med ASEA märkning med koppartråd i mitten.

/Janne

ja det var NOS iallafall när jag köpte dom, nu är det beg.....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by boxen »

Hej
Visste att jag läst någnstans här på forumet hur man renoverar ventilationsfönstren och låsen, trevlig tråd att läsa.
Undrar bara var du hittade gummilisten (tätningen)som skall vara mellan ventilationsrutans glas och kromlisten hittar den inte hos Cvi och dom andra firmorna.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det är ingen list utan en gummimassa på tub köpt på den lokala glasmästaren.
Har för mig att jag har en tomtub liggandes i garaget, skall se om jag hittar den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by gudu »

Eftersom denna tråd i sin mångfasettering har stor del i mittt amazonintresse undrar jag hur det går, är hon pålitlig i gången nu?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det är trevligt att man kan ge ett betydande Amazonintresse genom att ängna alltförmånga timmar framför dator.

Status på bilen är som följer

Sambons sommarbils behövde renoveras förra vintern, inget "omfattande" utan nera en mängd smådetaljer
borra ur bult ur toppen (med tillhörande motorlyft)
byta grenör
renovera hela bromssystemet
ny framvagnsbalk
smörja drivknutar (och så åkte vist lådan ur en stund också)
byta kupefläkt
oxid fel i elsystemet
Renovering av CIS insprutning och fix av varmstartsbekymmret
osv

så det har inte blivigt något direkt gjort på bilen
Införandet av bil nummer två i sommarbilsparken gjorde också att nyttjandegraden sjönk på Amzingen. Att sambon bil desutom har ALL väghållning som Amazonen saknar hjälper inte till direkt....
Det riktiga bottennappet vart när tändningen började strula. Eftersom bilen då "vart stående" tillsammans med ett gäng feberveckor med tillhörande halvår av trötthet så har bilen inte rullat många 100 mil år 2011.

För att bygga vidare på på murpyhs lag så började laddaren att koka batteriet i Amazingen, sedan vart batteriet urladdat och har nu fryst sönder vid -20 grader i garaget.
Så efter att bilen började dö vid två tillfällen har den inte rullat många meter.
Monteringen av Ignitor i originalfördelaren går sakta framåt. Den är inte smärtfri fastän ignitorsatsen är för just den fördelaren. Det finns nog en orsak varför man inte finner just den modellen av ignitor i Sverige. Med dremeln har jag putsat ner aluminiumdetaljerna på brytarersättningen och skall när andan faller på putsa på några metallbleck inne i fördelaren. Det är inte många tiondelar som behövs men på en tre fyra ställen som måste justeras. Har lite halvhjärtad sökt efter en tändspole (Bosch typ folkvagn) men inte funnit någon och då förstår den invigde att jag inte försökt så mycket :oops: Då har jag lagt ner mera tid på att försöka hitta ett planethjul till den gammla OD enheten men utan att lyckats.

Har också ett bekymmer med OD hastighetsmätarvajern. Höljet är för långt eller om vajer är för kort. Det har fungerat i 1500 mil men det börjar kugga över uppe i instrumentet igen och jag vill inte få den delen utsliten eftersom instrumenteringen är renoverad.
AC enheten gillar då att blokera åtkomsten av vajern så jag har inte riktigt funnit all inspiration ännu för att ägna en dag åt mina små Ilandsproblem.

Bilen skall absolut få åka till sommarträffen i Karlstad och då för egen maskin. Jag har en Amazontändspole gjord för rattlås (utan armerad kabel) och mina bekymmer att motorn hade hög temp har försvunnit med ett byte av termostat (82 grader) och en ny vattenpump (som ersatte den förra nya vattenpumpen).

Har slaktat en del M40 låder (det är så jag lär mig hur saker är ihopsatta) och levererat några friska bottenstockar till SVIS så att våra VOLVOväner runt om kan få deras M4x låder renoverade. Samtidigt så har jag gjort centreringsverktyg av ingående axel som jag skall försöka kränga till okerpris :P på lämplig bakluckemarknad så man ev kan få någon ekonomi i slaktandet av låder. Just denna gång kommer jag inte gå back eftersom jag fick låderna men SVIS har brist på bottenstockar (och planethjul).

Så bilen står där den står just nu en förtillfället har jag fullt upp med jobbet så mitt dåliga samvete har inte kommit ännu.

/Janne
Har börjat planera för ett garagebygge men det har inte riktigt mognat fullt ut ännu (det är tänkt att bli en 30% större än huset, ett fyrabilsgarage alltså)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Årets första tur vart det i dag.

Inte så lång utan bara runt "tomten" alltså 4-5 km eller så-
Jag behöver nämligen en dragkrok till helgen och Amazonen är den enda bil i parken som har detta tillbehör.

Eftersom tändningen har strulat så vart Ignitormodulen inslipad idag så den passar i fördelaren.
Det står i beskrivningen att produkten skall passa utan modifiering annars är det fel produkt men det är nog att lova förmycket i detta fall. Efter att ha dolt + kabeln som går till fördelaren så vart det provstart. Justerade in tändningen till 8-9 grader (tomgång) så fick den stå och värma upp sig. Då kom sambon hem från matbutiken och sa "men nu går den som den skall, den blubbar inte" :?: :?: :?: :?:
Eeeee min sambo komenterar motorgången :?:

Det skall ju sägas att motorn går mycket bra nu, jämt och fint utan "blubbar" i avgassystemet.
Fördelaren som vart påmonterad är oduglig till brytare för någon som "renoverat" den har slipat om nockarna. Dock så passar det bra till Ignitor för det är inge glapp i axeln.

/Janne
stannar den nu så är det tändspolen som djävlas
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by gudu »

QV wrote:Eeeee min sambo komenterar motorgången :?:
Hon kanske är musikalisk, det lär hjälpa om man vill skruva motorer. :lol:

Och Grattis!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by daniel_sandberg »

Roligt att höra. Kanske är en sån man får skaffa sig snart då.. Fast det förutsätter ju att man har en bra fördelare att utgå ifrån. =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Eftersom bilen gick lite sisådär förra året så är ju känslan att bilen skall klara en tur till Rom när som helst inte lika övertygande för tillfället.
För att råda bot på osäkerheten så har jag utfört två tjänstekörningar med bilen i år. Den första förra veckan till Stockholm via Enköping så det vart en knappa 25 mil och den jag håller på med just nu till Göteborg som kommer att sluta på dryga 100. Bilen går bra men är lite trött i farter över 90 km/h. Kan bero på stegen som fast på takräcket med buntband......

Bilen går iallafall snällt men jag glömde att fixa till de murkna gummibussningarna som håller upp avgassystemet. Tur att man har fri tillgång till buntband i rostfritt :mrgreen: De är utmärkta som en snabbfix till upphängning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Image

Lite mycket motorväg kanske men ändock

/Janne

eller som min sambo säger "för mycket sladdar"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Efterom jag förtillfället håller på att snygga till sommarbilarna hemma så har nu lite tid kommit till Amazonen.

Image
Var förbi VP och köpte nya fjädrar till framvagnen. De gammla är inte fysiskt dåliga men ger (även för mig) en rätt hög vagn.
Lite ledsen vart man näär höjden på den obelastade fjädern var samma men den nya har 9 varv istället för 7 så den borde sjunka lite mera.

Bytet gick inte direkt smärtfritt eftersom nedre kulbult inte ville släppa sitt grepp om spindeln så jag fick lossa allt istället.
Image
Känns som om jag skall laga högtryckstvätten i år :!: 2 1/2 tusen mil gör lite skit

Bytte på ena sidan i kväll och bilen är några cm lägre. Har ju kört med hög front i några år så vi/jag får väll utvärdera om VP standardfjädrar är rätt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dieseltroll »

Härligt att se bilen ute på vägarna igen, speciellt efter alla bekymmer du hade i höstas :D

Skulle bara fråga vad det är för grejer du har runt indikeringlamporna på instrumentpanelen? är det extrautrustning/årsmodellspecifikt eller är det nått hemmabyggt?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply