Nybörjarprojekt Amazon -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Hej allihopa!

Nu har jag blivit Amazonägare till en 2-dörrars -68.

Den är i lite tråkigt skick med det ska väl kunna gå att ändra på, har mest skruvat innan när det har behövts på mina bilar eller när man gick i skolan och hade fordonsteknik som tillval (gick transport)

Hade tänkt lägga upp bilder här med steg för steg hur det går för mig, hoppas på många inlägg med tips och knep för att det ska bli så bra som möjligt :)

Direkt efter hämtning

Image

Image

Image

Image

Hmm, rejält filter

Image

Funnit första rosthålet och mer lär det bli hehe

Image

Image

Image

Och lite invändigt :)

Image

Image

Image

"custom" dörrsida, inte jättesnyggt precis

Image

Likadan plåt i hatthyllan

Det var allt jag hade att erbjuda för idag :)
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by daniel_sandberg »

Roligt att du skapat en tråd här men dina bilder funkar tyvärr inte :(

Edit: Nu kom bilderna upp ju =) Blev något knas.

Välkommen till forumet iaf =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Man tackar :)

Här kommer lite mer bilder, påbörjan av demontering

Image

Image

Fuktig jord och rost kan inte vara bra för belysningen ;)

Image

Image

Image

Image

Image

Ser inte så original ut med en massa strömtjuvar, ingen mening att memorera något här för det lär ju få göras om efter elschema.

Image

Den undre saknades bägge sidor, backlampa??

Image

Vad ska man med ac till när man kan göra så här, hehe

Image

Kommer mer uppdateringar imorgon :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by A-masen »

"Ut med alla strömtjuvar!" En sund inställning.
Den nedersta lampan är backljus.
Image
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Nu har mina nya dörrsidor kommit :) lite skitiga men med en svamp o lite ljummet vatten ska dom väl bli fina, lite roligare än "durkplåtssidorna"

Image

Image
Plyma
Posts: 20
Joined: Mon Feb 06, 2012 5:27 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Plyma »

Tjena! Plyma här.
Välkommen. :D
Alltid kul att följa er som håller på med vård o omsorg av gamla Amazoner
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Tackar :) kul om många följer och gör inlägg. Behöver all hjälp jag kan få eftersom man är nybörjare, hehe.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by granfot »

Säger välkommen här med, även om jag redan hejat på bäjsfook. :)

Ett tips när det gäller frågor är att ställa dom i de olika kategorierna som dom passar i, för jag har anat mig till att en del av experterna här inte kollar så mycket på projekttrådar efter ett tag. :)

Men vi är nog några som skummar allt här med, och kommenterar rätt friskt, så undrar du något så är det bara att ösa på med frågor. :)
Snyggt objekt förresten!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Blomquist »

Vad siktar du på? Bevara pundarstuket eller originalrenovering?
Jag säger som förr och andra med mig, det brukar vara enklast att ta
en sektion i taget. Till exempel framvagn/motorrum och så bakre regionen och så...
Bara ett tips i all välmening alltså.
210 -64, 223 -68
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Ja du vad pundarstuk menas när vi snackar amazon vet jag faktiskt ej? :-)
Att ta en sektion i taget låter väl som någonting jag hade tänkt mig. Jag håller på att riva nu ju och jag vill få den helt ren nu till sommaren, sen blir det bläster och slipning för att ta tag i rosten. Tänker inte göra helt i originalskick, vill ha en hållbar och bra bil jag själv trivs med :-) originallack går bort men inredning båhålls mycket av. Vill få den rostfri, renoverad framvagn/bak, kolla över motor och sen efter det i framtiden hade det vart skoj med lite pulver under huven ;)
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Hemma efter några timmar i garaget och nu är ÄNTLIGEN instrumentpanelen borta efter en hel del svordomar! ;-) mycket kablar o trångt att komma åt den satans upphängningen till rattstången. Ratten satt med lite hårt men med gummiklubba fick den ge med sig. Nu är det bara att börja rensa kablar nästa garagevisit. Någon som vet om det finns ny "tempgivarewire" mellan motor och instrumenthus att få tag på? Och någon som vill ge ett råd till elsystemet, märka ut o memora eller slänga o köpa nytt? kan påpeka att det är mycket "skit" överallt. Eftermonterad digital halkvarnare, voltmätare, laddmätare, economimätare och en drös med skarvar och strömtjuvar. Vad göra?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by sotarn »

Hejsan :D . Ang "vajern" mellan temp mätaren o motor är i själva verket en vätskefyllt rör som är ganska ömtålig. Och skulle det gå hål på den så är det nog till o skrota tempgivaren med rör o allt :? . Har iofs hört att man förr brukade laga dom men är lite osäker på detta.
Finns en firma som reparerar instrument som heter(instrument JIGE ab i leksand) som kanske kan hjälpa dig :) . Annars finns det (vp autopart) eller (Motoroldies) mf som har nya att sälja men dom kostar nog en del :( .
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Ok, på min vill jag ha det till att det är något som liknar ett litet rör på motorn som sen går över till ett svart plasthölje med någon slags tunn metallfläta i och som sen går över till rör igen i instrumentet :-)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by A-masen »

Jo, men det är som sotarn säger, ett tunnt rör, fyllt med eter. Går det hål på röret ("ovarsam" behandling) så slutar den fungera. Det är ungefär som att glasröret med sprit eller kvicksilver spricker sönder i en fönstertermometer. Då är den också förlorad. Enda trösten med en motortermometer är väl att det går att återfylla och laga eftersom det är mässing. Men det är dyrt. Plastslangen och flätan är bara som ett skydd.
På något motorforum, jag minns inte vilket, har jag läst om någon som tog en elektrisk mätare och givare från en Volvo 140, så tydligen går det, men jag har inget minne av någon bild eller hur det såg ut i färdigmonterat tillstånd.
Gör du något sådant, så visa gärna upp det här. Hade jag haft en fungerande skanner, så hade jag kunnat visa att till utseendet på mätartavlorna är det inte mycket som skiljer mellan tidiga 140 och Amazon. Jag har instruktionsböckerna här så möjligheterna hade funnits om jag bara hade en fungerande skanner.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by A-masen »

Här, med lite envishet lyckades jag någorlunda.
Image
Instrumentpanelen i Amazon.

Och här:
Image
Tank och tempmätare till tidiga 140. Tempmätaren till höger. Bilden är ur en Gör Det Självbok. Dom båda instrumenten spänningsförsörjs av en stabiliserad spänningsenhet, 10 volt +/- 0,2 volt. Det är därför dom sitter på en gemensam platta. Om du gör en sådan här "transplantation" så behöver du naturligtvis bara använda tempmätaren på stabilisatorn. Det fungerar ändå. Givaren, ett motstånd som ändrar värde med temperaturen, sitter ju som original i 140 med B20. Så den passar i din motor också.

Fundera över det här. Vi övriga är väldigt nyfikna på hur det går. :wink:
Post Reply