plåt rostlagning

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
slebbe
Posts: 28
Joined: Sun Mar 25, 2012 6:56 pm
Location: Tungelsta
Contact:

plåt rostlagning

Post by slebbe »

hejhopp ska rostlaga lite på amazonen...
det är hål i skuffen till hjulhuset och två mindrehål i golvet...
det enna på förarsidan och andra på passagerar sidan.

Jag har ingen erfarenhet av svetsning men med själva svetsandet ska en kompis hjälpa mig med under sommaren... men jag har tänkt införskaffa mig plåten nu. så min stora fråga är vart jag ska köpa plåten??? har läst runt lite på forumet också angående rostlagning och många använder nåt mellan plåtarna var inhandlas detta och vad heter det???

jag kanske låter skit dum nu men är inte så duktig på bilar, men har ett intresse för det och vill lära mig och om jag inte frågar så lär jag mig inte...

mvh sebbe
slap the bass like you hate it
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: plåt rostlagning

Post by Dave_norrkoping »

slebbe wrote:hejhopp ska rostlaga lite på amazonen...
det är hål i skuffen till hjulhuset och två mindrehål i golvet...
det enna på förarsidan och andra på passagerar sidan.

Jag har ingen erfarenhet av svetsning men med själva svetsandet ska en kompis hjälpa mig med under sommaren... men jag har tänkt införskaffa mig plåten nu. så min stora fråga är vart jag ska köpa plåten??? har läst runt lite på forumet också angående rostlagning och många använder nåt mellan plåtarna var inhandlas detta och vad heter det???

jag kanske låter skit dum nu men är inte så duktig på bilar, men har ett intresse för det och vill lära mig och om jag inte frågar så lär jag mig inte...

mvh sebbe
Hej :) svetsprimer kallas det man har mellan plåtarna om det är de du tänker på? det finns att beställa / köpa hos volvo(Rejmes)
kostar ca 350:- för en burk dock så är det väldigt drygt och räcker länge .
ekonomiplåt kan du köpa hos mekonomen/ad bildelar eller biltema spelar ingen roll vart du köper det tror dock biltema är billigast kostar inte mer än en hundring för en ganska stor bit
köp 1 mm tjock plåt om du ska ha till golvet

mvh/david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
slebbe
Posts: 28
Joined: Sun Mar 25, 2012 6:56 pm
Location: Tungelsta
Contact:

Re: plåt rostlagning

Post by slebbe »

Ja det va det jag menade... Varför är det viktigt??? Min polare hade aldrig hört talas om det...
slap the bass like you hate it
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: plåt rostlagning

Post by Dave_norrkoping »

slebbe wrote:Ja det va det jag menade... Varför är det viktigt??? Min polare hade aldrig hört talas om det...
det är viktigt att behandla ytorna som man lägger mot varandra med något för att dom inte skall börja rosta . målar du ytorna innan så kan man inte svetsa i det samt färgen brinner upp medans svetsprimern smälter enbart av värmen och flyter ut och funkar som rostskydd mellan plåtarna där man inte kommer åt att måla . tänk bara på att man inte kan måla över svetsprimern med annan färg så måla enbart på dom ytorna som skall ihop.

mvh/david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
slebbe
Posts: 28
Joined: Sun Mar 25, 2012 6:56 pm
Location: Tungelsta
Contact:

Re: plåt rostlagning

Post by slebbe »

Ok... Tack för svar... Måste det va Volvos??? Har biltema nån billig variant på det???
slap the bass like you hate it
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: plåt rostlagning

Post by StefanM »

ska du rostlaga på normalt sätt är det överskurs med svetsprimer...........det är bara vid omlottskarvar eller typ punktsvetsade flänsar man använder det och särskilt om man förväntar sig en väldelig livslängd.
Lappar du bara lite hål i golvet så helsvetsa och måla med grundfärg och gucka på undersidan så stoppar det ändå.
Post Reply