Kopplingsproblem B18 -68

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Kopplingsproblem B18 -68

Post by stenhuggarn »

Jag skulle ta en premiärtur med min Amazon -68 här i helgen men kopplingen funkade inte...det var fullt i oljebehållaren och det va motstånd i pedalen.
Den funkade sent i höstas men har stått i varmgarage sedan dess...någon som har nån idé om var man ska börja leta, jag hade en teori om att slavcylindern
tjärvar, den är ioförsig ganska ny men gummidamasken har redan gått sönder, tryckstången in i slavcylindern tycker jag går lite "snett" oxå.
Köpte både ny huvudcylinder och slavcylinder för ca 2 år sen och bytte och det funkade men bilen har nästan inte varit körd nånting senaste ca 1,5 år.

Tacksam för svar!

Mvh/Daniel
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by granfot »

Hmm, undrar om inte jag sett de där symptomen i en annan tråd här... Kolla om du kan hitta något om fastrostade lameller. Tror någon har skrivit att de blivit av med problemet genom att vålda loss lamellerna genom att stara med växel i eller så. (Men lita inte på vad jag skriver, jag har bara för mig att jag läst det här.)
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by stenhuggarn »

Jo, jag såg den oxå...men jag gjorde typ så när jag försökte men jag stod inne i garaget och vågade inte göra detta utan att ha handbromsen i...så bilen inte brakar in i väggen:), bilen gjorde ju ett skuttande fram och dog sen såklart men
kanske borde putta ut den o göra detta utan att ha handbromsen i...men tycker d verkar konstigt om detta har hänt helt plötsligt...ioförsig så har den ju stått ett tag men...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by granfot »

Tjaeh, så konstigt är det väl inte om bilen stått ~18 månader? Lamellerna ligger väl alltid emot vad det nu är som driver bilen, förutom då du trycker ner kopplingen? Det vore väl märkligare om de inte rostat fast? :) (Fast nu är jag ju inte på något sätt bevandrad i den biten, jag har inte kommit till att riva ur växellådan på min bil än. )
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by stenhuggarn »

Ja, jo, men den kördes en liten sväng i nu i november eller nått sånt...men det kanske kan rosta fast ändå...
ja ja, jag får hoppas att nån annan har nått annat förslag och så får jag testa ditt förslag med lite större plats framför bilen :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by Hasse63 »

Helt klart värt att testa Granfots tips :!:

Lägg i backen och vrid på nyckeln så kommer du ut ur garaget men ta bort tändkabeln från tändspolen så år det lungnare till... lammen kan fasta på någon månad så... :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by stenhuggarn »

Ok, får ta o testa detta :), tackar så mycket sålänge!
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Re: Kopplingsproblem B18 -68

Post by stenhuggarn »

Så, nu är kopplingen fixad...startade med backen i och vips så hade jag kopplingsverkan igen :)
Post Reply