klånk ryckning och missljud

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
slebbe
Posts: 28
Joined: Sun Mar 25, 2012 6:56 pm
Location: Tungelsta
Contact:

klånk ryckning och missljud

Post by slebbe »

hej har läst runt lite och börjat misstänka att ett byte av bakaxel eller knutkors eller nåt annat kanske skulle va bra på min 64:a då jag hör visa missljud ibland... tänkte att jag kollar med er alla först då jag inte är så himla duktig på bilar men tycker att det är kul att skruva lite... och visa saker ni skriver här är rena jiddisch för mig som inte vet vad allt på bilen heter...

Åter till ämnet: det klånkar till ibland när man har ståt still och åker iväg... kan även uppleva lite ryckningar i bilen just vid start... och i högre hastigheter så kan ett vist tjut komma nån stans bakifrån...

som sakt så är jag lite dålig på det här med bilar och hoppas på ett svar jag kan förstå utan en massa inväklade bil termer
slap the bass like you hate it
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: klånk ryckning och missljud

Post by A-masen »

Att byta en bakaxel är ett tämligen stort jobb. Att byta ett knutkors är lite mindre, men kanske inte mindre krävande?
För att kolla ett knutkors lyfter man upp bilen. Sedan känner man med båda händerna på varje sida av knutkorset. Man försöker vrida dom olika åt var sitt håll. Det skall inte gå om korset är helt. Om det glappar det minsta är korset början till slitet. Gör om samma manöver för alla knutkorsen, även om dom inte sitter på kardanaxeln. Även stödlagret kan vara dåligt. Det hörs ofta om man vrider på kardan.
En bakaxel är nog lite mer komplicerat att "snabbtesta" antar jag. Det är ju en sorts växellåda i bakaxeln och där antar jag att man måste mäta spel mellan kuggar osv. för att säga om den är sliten eller inte. Men det finns dom som kan sådant här på forumet.
slebbe
Posts: 28
Joined: Sun Mar 25, 2012 6:56 pm
Location: Tungelsta
Contact:

Re: klånk ryckning och missljud

Post by slebbe »

Ok tack för svar!!! Jag får ta och kolla det nån dag! Om det inte skulle va något av det, vad kan det då vara??
slap the bass like you hate it
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: klånk ryckning och missljud

Post by Raggarn »

När du ändå är under bilen och kollar knutkors kan du ju slänga ett öga på stödlagret som håller kardan på plats, om det inte är bytt kan det vara så att gummit i lagret helt enkelt blivit för slappt. Har bytt detta på 2 bilar, inte svårt alls. På mina bilar hördes det mest då man skulle starta, då klonkade det ganska mycket.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: klånk ryckning och missljud

Post by A-masen »

Även gummikuddar för motor och växellåda slits med tiden. Kolla dom när du ändå är under bilen. Motorkuddarna sitter fram på framvagnen, så där behöver du inte ens krypa under bilen.
Post Reply