Saknar nycklar till min -58a
Saknar nycklar till min -58a
Har sökt och läst allt jag kan hitta här på forumet ang möjligheten att beställa nycklar hos volvo med hjälp av chassinummer.
Har fått hjälp av Volvo i Skelleftå att luska lite i det här men blir ändå inte klok på detta.
Min bil har ASSA tändningslås och då ska man tydligen hade tydligen nyckelämnet art nr 657282. Detta nummer är numera ersatt med 660140.
I dörrarna ska det sitta cylindrar av märket FP och artikelnumret till matchande nyckelämne ska vara 660137.
Detta tyder ju alltså på att det INTE är samma nyckel till tändning och dörrar. Den hjälpsamme mannen på Volvo i Skellefteå hade slagit i gamla pärmar och letat uppgifter för amazoner upp till 1959 samt snackat med en gammal stofil på verkstan som själv hade haft/hade flera amazoner. Bägge två hävdar att det inte är samma nyckel.
Å andra sidan har AMAZON här på forumet samma nycklar till tändning och dörrar på sin 58a.
Vad ska jag tro egentligen?
Jag har en återstående sak att testa och det är att testa min 63as ASSA nyckel i 58ans tändningslås. Är det samma nyckeltyp kan man ju enkelt testa om den går in i dörrlåsen.
Någon som är kunnig inom detta område?
Har fått hjälp av Volvo i Skelleftå att luska lite i det här men blir ändå inte klok på detta.
Min bil har ASSA tändningslås och då ska man tydligen hade tydligen nyckelämnet art nr 657282. Detta nummer är numera ersatt med 660140.
I dörrarna ska det sitta cylindrar av märket FP och artikelnumret till matchande nyckelämne ska vara 660137.
Detta tyder ju alltså på att det INTE är samma nyckel till tändning och dörrar. Den hjälpsamme mannen på Volvo i Skellefteå hade slagit i gamla pärmar och letat uppgifter för amazoner upp till 1959 samt snackat med en gammal stofil på verkstan som själv hade haft/hade flera amazoner. Bägge två hävdar att det inte är samma nyckel.
Å andra sidan har AMAZON här på forumet samma nycklar till tändning och dörrar på sin 58a.
Vad ska jag tro egentligen?
Jag har en återstående sak att testa och det är att testa min 63as ASSA nyckel i 58ans tändningslås. Är det samma nyckeltyp kan man ju enkelt testa om den går in i dörrlåsen.
Någon som är kunnig inom detta område?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Saknar nycklar till min -58a
Kunnig är jag inte, men har förstått att kvaliteten på dörrlåsen inte är den högsta. Jag hade en Amazon på tidigt åttiotal, en årsmodell från mitten av 60-talet. (Närmare än så minns jag dessvärre inte) En jobbarkompis hade en Pontiac Firebird.
Han kunde öppna mina dörrar med sin Pontiacnyckel. Slumpen kan man kanske tycka, men det var så att han hade faktiskt redan prövat på några andra polares Amazoner. Där fungerade det lika dant. Därför prövade han på min och det var som om det skulle vara på det viset. Alltså inga som helst problem.
Så gör vad du kan för att få till någon udda nyckelkombination. Tala med en låssmed om det finns bättre eller modernare låscylindrar.
Han kunde öppna mina dörrar med sin Pontiacnyckel. Slumpen kan man kanske tycka, men det var så att han hade faktiskt redan prövat på några andra polares Amazoner. Där fungerade det lika dant. Därför prövade han på min och det var som om det skulle vara på det viset. Alltså inga som helst problem.
Så gör vad du kan för att få till någon udda nyckelkombination. Tala med en låssmed om det finns bättre eller modernare låscylindrar.
Re: Saknar nycklar till min -58a
Min kompis hade i början av nittiotalet en SAAB 900 från ungefär 1980 han kunde öppna alla andra SAABar som var ungefär lika gamla.A-masen wrote:Han kunde öppna mina dörrar med sin Pontiacnyckel.
tyckte vi.
Re: Saknar nycklar till min -58a
om jag kommer ihåg rätt så här ur minet så är mina dörrnycklar med profilen FP.
Jag har på min 63'a ASSA tändningslås och dessa är inte samma som till dören.
Det kan ju dock finnas en (äldre) insats istället för ASSA som har samma nyckel som till dörrarna.
Eftersom jag inte sett att det skall vara några andra nycklar på tidiga än vad det är på de senare Amazonerna så står nyckelnummret stansat på handtaget (om man tar bort det från dörren) men har man kommit så här långt i demonteringen så kan man lika gärna plocka ur cylindern ur knappen och läsa inantill på den vilken nyckel det skall vara.
När det gäller ASSAlåsen har jag inte gjort någon detaljstudie ännu.
/Janne
Om du har ASSA i tändningslåset så ser du med ögat att det inte kan vara samma som till dörren. Någonstans i min tråd under 2010 2011 finns bilder på mina nyckelämnen
Jag har på min 63'a ASSA tändningslås och dessa är inte samma som till dören.
Det kan ju dock finnas en (äldre) insats istället för ASSA som har samma nyckel som till dörrarna.
Eftersom jag inte sett att det skall vara några andra nycklar på tidiga än vad det är på de senare Amazonerna så står nyckelnummret stansat på handtaget (om man tar bort det från dörren) men har man kommit så här långt i demonteringen så kan man lika gärna plocka ur cylindern ur knappen och läsa inantill på den vilken nyckel det skall vara.
När det gäller ASSAlåsen har jag inte gjort någon detaljstudie ännu.
/Janne
Om du har ASSA i tändningslåset så ser du med ögat att det inte kan vara samma som till dörren. Någonstans i min tråd under 2010 2011 finns bilder på mina nyckelämnen
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Saknar nycklar till min -58a
QV wrote:om jag kommer ihåg rätt så här ur minet så är mina dörrnycklar med profilen FP.
Jag har på min 63'a ASSA tändningslås och dessa är inte samma som till dören.
Det kan ju dock finnas en (äldre) insats istället för ASSA som har samma nyckel som till dörrarna.
Eftersom jag inte sett att det skall vara några andra nycklar på tidiga än vad det är på de senare Amazonerna så står nyckelnummret stansat på handtaget (om man tar bort det från dörren) men har man kommit så här långt i demonteringen så kan man lika gärna plocka ur cylindern ur knappen och läsa inantill på den vilken nyckel det skall vara.
När det gäller ASSAlåsen har jag inte gjort någon detaljstudie ännu.
/Janne
Om du har ASSA i tändningslåset så ser du med ögat att det inte kan vara samma som till dörren. Någonstans i min tråd under 2010 2011 finns bilder på mina nyckelämnen
Gjorde en snabbkoll innan middagen. Min 63as ASSA/volvonyckel passar i min 58as tändningslås, dock inte i dörren. Där passar 63ans FP-nyckel bra. Tror det stod FP iallafall
Då ska 58an ha 2 olika nycklar, enkelt som korvspad Min 58a iallafall.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Saknar nycklar till min -58a
Fick idag mina efterlängtade nycklar. Passade bra till dörrlås och bakluckelås men tyvärr så passar inte tändningsnyckeln. Nyckeln går in i låset men inte runt alltså.
Hur plockar jag ut tändningslåset för att kunna byta ut det mot ett annat?
Hur plockar jag ut tändningslåset för att kunna byta ut det mot ett annat?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Saknar nycklar till min -58a
Det dumma är att man behöver en nyckel som passar för att få ur cylindern smärtfritt
Men det går, finns säkert många metoder. En gång har jag helt enkelt tagit ett dorn och slagit till så att sprinten åkt in såpass mycket att cylindern gick att få ut (hade då allt löst så jag fick bra mothåll), en annan gång fick jag böja upp plåthöljet precis så att sprinten gick att få fri och cylindern gick att ta ut.
(normalt så stoppar man in nyckeln och vrider den så att sprinten går att trycka in och cylindern då kan dras ut, man måste alltså först skruva loss tändningslåset, sitter med två skruvar)
Edit, vad kostade nycklarna som du beställde? Olika pris på Tändnyckel respektive dörrnyckel? Antar det är Union på dörrarna (FP*** eller FS*** eller FR*** som nyckelkod)?
Men det går, finns säkert många metoder. En gång har jag helt enkelt tagit ett dorn och slagit till så att sprinten åkt in såpass mycket att cylindern gick att få ut (hade då allt löst så jag fick bra mothåll), en annan gång fick jag böja upp plåthöljet precis så att sprinten gick att få fri och cylindern gick att ta ut.
(normalt så stoppar man in nyckeln och vrider den så att sprinten går att trycka in och cylindern då kan dras ut, man måste alltså först skruva loss tändningslåset, sitter med två skruvar)
Edit, vad kostade nycklarna som du beställde? Olika pris på Tändnyckel respektive dörrnyckel? Antar det är Union på dörrarna (FP*** eller FS*** eller FR*** som nyckelkod)?
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Re: Saknar nycklar till min -58a
Vet inte vad styckepriset är på nycklarna men det kostad mig 437 kr totalt för 2 nycklar och då står det volvo på tändningsnyckeln
Hmm, fler konkreta tips på hur jag får loss låscylindern emottages.
Kanske har någon här ett lås med nyckel som inte används???
Hmm, fler konkreta tips på hur jag får loss låscylindern emottages.
Kanske har någon här ett lås med nyckel som inte används???
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
-
- Posts: 117
- Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
- Location: Danmark
Re: Saknar nycklar till min -58a
Kolla dom här http://www.dani.dk/ som du ser har dom 724 Millioner olika koder till original nycklar, och mera än 150000 olika nyckel modeller.
Dom gjorde en ny till handsk facket på min Engelske bil, på under 1 minut
skickade några siffror som stod på cylendren, och så gjorde dom en ny, som passade direkt
Dom gjorde en ny till handsk facket på min Engelske bil, på under 1 minut
skickade några siffror som stod på cylendren, och så gjorde dom en ny, som passade direkt
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Re: Saknar nycklar till min -58a
Aha, tack för tipset!122 S 1966 USA wrote:Kolla dom här http://www.dani.dk/ som du ser har dom 724 Millioner olika koder till original nycklar, och mera än 150000 olika nyckel modeller.
Dom gjorde en ny till handsk facket på min Engelske bil, på under 1 minut
skickade några siffror som stod på cylendren, och så gjorde dom en ny, som passade direkt
Men... problemet kvarstår, hur får jag ut cylindern för att kunna utläsa ev siffror som står på den? Det krävs tydligen en nyckel för att få ut den, hel.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Saknar nycklar till min -58a
Som jag beskrev som alternativ två så får du ut den hel, men med risk att själva "höljet" som man stoppar in cylindern i kan spricka vid hålet för sprinten.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Re: Saknar nycklar till min -58a
Ah, nu såg jag det, "bända upp plåten lite" alltså. Jag får väl lägga mig på rygg under instrumentbrädan och se om jag hittar den lilla sprinten. Kanske kan man ta en dremel och slipa bort sprinten?Amarace wrote:Som jag beskrev som alternativ två så får du ut den hel, men med risk att själva "höljet" som man stoppar in cylindern i kan spricka vid hålet för sprinten.
Var sitter sprinten på ett ungefär? Har suttit bakom ratten och fingrat på låset men hittade ingen sprint. Antar att den är rätt liten.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Saknar nycklar till min -58a
Jo de stämmer, den är rätt liten !
Sprinten sitter ungefär i position "klockan 10" och om du hade haft en nyckel så frikopplar den sprinten ungefär i position "klockan 2". Glöm inte att lossa tändningslåset från i-brädan.
/ sven
Sprinten sitter ungefär i position "klockan 10" och om du hade haft en nyckel så frikopplar den sprinten ungefär i position "klockan 2". Glöm inte att lossa tändningslåset från i-brädan.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Saknar nycklar till min -58a
På vilka data har du fått fram nyckeln? Är det helt tvärstopp när du försöker vrida eller har du t.ex försökt "jucka" nyckeln bara någon ½ mm eller liknande? Det kan ju var lite oprecision i nyckelsvarvningen. (Det har jag varit med om när jag gick till en så kallad klackbar. Det var en vanlig bostadsdörrnyckel och den var dyr, men den passade inte på grund av en klumpigt inställd nyckelsvarv). En riktig låssmed torde vara mer noggrann.
Det fanns förr i världen ett "tjuvtrix" att framställa nycklar. Man värmde ett nyckelämne och hällde på stearin eller något annat vax. Sedan lät man det stelna. Därpå stoppade man försiktigt in nyckeln i låset. Där vred man nyckeln fram och tillbaka så gott det gick. Då blev det avtryck i stearinet/vaxet av låstillhållarna. Sedan kunde man fila till nyckeln efter märkena. Eventuellt får man upprepa vaxsmältningen ett par gånger. Om din nyckel nu är dålig i precisionen så borde det synas märken efter låset. Jag har prövat detta men bara på vanliga enkla inomhusdörrar. Där fungerade det.
Och bara en fråga till som jag har funderat på genom tråden: Har du rattlås eller originallåset i instrumentbrädan?
Det fanns förr i världen ett "tjuvtrix" att framställa nycklar. Man värmde ett nyckelämne och hällde på stearin eller något annat vax. Sedan lät man det stelna. Därpå stoppade man försiktigt in nyckeln i låset. Där vred man nyckeln fram och tillbaka så gott det gick. Då blev det avtryck i stearinet/vaxet av låstillhållarna. Sedan kunde man fila till nyckeln efter märkena. Eventuellt får man upprepa vaxsmältningen ett par gånger. Om din nyckel nu är dålig i precisionen så borde det synas märken efter låset. Jag har prövat detta men bara på vanliga enkla inomhusdörrar. Där fungerade det.
Och bara en fråga till som jag har funderat på genom tråden: Har du rattlås eller originallåset i instrumentbrädan?
Re: Saknar nycklar till min -58a
Hallåjs.
Nyckelkoderna har Volvo i Skellefteå tagit fram åt mig med hjälp av chassinummer. Nyckeln går ganska lätt in i tändningslåset och jag har provat att jucka den in å ut lite grann. Går att vrida lite i sidled men det är nog hela cylindern som vrider sig skulle jag tro.
Har ett ASSA-lås som sitter på instrumentpanelen.
Tack för bilden på sprinten!
Nyckelkoderna har Volvo i Skellefteå tagit fram åt mig med hjälp av chassinummer. Nyckeln går ganska lätt in i tändningslåset och jag har provat att jucka den in å ut lite grann. Går att vrida lite i sidled men det är nog hela cylindern som vrider sig skulle jag tro.
Har ett ASSA-lås som sitter på instrumentpanelen.
Tack för bilden på sprinten!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963