Har renoverat/vässat reservmotorn och nu är det tänkt att den skall byta plats med orginalet, vilken också nästa vinter skall renoveras men i orginalutförande.
Har aldrig gjort motorlyft och har en liten fundering. Har nyinköpt lyft med ok från Jula.
Den renoverade motorn är klar, alltså även dragit åt toppen och jag undrar om jag kan lossa 2 topplocksbultar för att fästa lyftanordning utan att röra de andra bultarna, eller måste jag lätta på alla och sen efter lyftet dra om samtliga bultar. Byta topppackning??
Motorlyft
Re: Motorlyft
Det ska inte vara några problem att bara lossa några bultar för att montera lyftanordningen, och sen dra dom med rätt moment när motorn är på plats.
Har själv en sån lyftanordning och jag brukar vänta med montering av topp tills motorn är på plats.
Har själv en sån lyftanordning och jag brukar vänta med montering av topp tills motorn är på plats.
Re: Motorlyft
eller så kan du använda en av bultarna till insuget bak , och i framkant finns det ett gängat hål på toppen ovanför vattenpumpen .
Re: Motorlyft
Det går också väldigt bra att lyfta motorn med en krok runt vipparmsbryggan, det har jag gjort under alla år jag höll på. Visserligen bör man då ha Timostöden samt grövre skruvar monterade "just in case" Varför komplicera saker och ting
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Re: Motorlyft
Har lyft av den nyrenoverade reservmotorn från stativet och vet att lyften funkar. Nu skall jag ha ur orginalmotorn ur bilen och hittar inte svar på forumet om jag måste palla upp växellådan eller inte. Skall alltså enbart lyfta ur motorn, lämnar kåpa och växellåda. Alltså måste växellådan pallas upp eller kan den vila på kudden.
Re: Motorlyft
Du måste hissa upp den i framkant, annars blir den hängande nedåt och det blir svårt att få isär och ihop den.
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Re: Motorlyft
måste jag även lossa växelspaken?
Re: Motorlyft
nej, det har jag inget minne av (om lådan skall vara kvar) men om du har ok (ballansok) till lyften så rekomenderar jag att lyfta ur/i med växellåda.
Lättare att låssa kardan och spak än att tjafsa runt svepet för att lossa bultar och startmotor.
Mycket lättare att montera ihop block och låda utanför bilen än i....
/Janne
Lättare att låssa kardan och spak än att tjafsa runt svepet för att lossa bultar och startmotor.
Mycket lättare att montera ihop block och låda utanför bilen än i....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.