Tjipp och hajk! Äntligen är motorn klar att lyftas ner i bilen
Började med att slänga dit stötstänger, vipparmsbrygga och ventilkåpan:
Sen åkte oljepumpen, sumpen och stödmojängen till sprängkåpan på plats:
Vevhusventilationen:
Och motorfästen:
Osså ett par helhets bilder på motorn innan den åker ner på sin plats:
// M
Dieseltrollets B18 Originalrenovering
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 9:02 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering
"a mount in front of the engine block" - I expect that someone has already told you that is for the alternator mount. Very late B18's only with just the 123GT getting the alternator.
After all the nice paint it's a pity the distributor body didn't get a coat of black.......................
After all the nice paint it's a pity the distributor body didn't get a coat of black.......................
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering
Tack!granfot wrote:Grymt!
Yes I did know that I was also told that it was used for the AC on the america models, 140-series I thinkDerek UK wrote:I expect that someone has already told you that is for the alternator mount
I had some serious thoughts whether to paint it or not. But eventually I decide to paint it when I restore the rest of the distriubutorDerek UK wrote:After all the nice paint it's a pity the distributor body didn't get a coat of black
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering
Or you could just clean and polish it, the distributor cap. I think they looked like that when the engine was new.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering
I think there has been some sort of misunderstanding here I would never try to paint the distributor cap, but the distributor body (Fördelarhuset) will get some paint when it is time for new ignition parts. The old ones has barely run 500 mil (3000 miles), so it seamed unnecesary to replace them already...Pälle wrote:...the distributor cap...
Back to topic:
Har läst lite här och var på forumet att spissvärta skulle vara bra till grenrör:
Resten av denna motors liv kommer att kunna följas i min ordinarie amazontråd.
// M
Last edited by Dieseltroll on Fri Jan 03, 2014 12:40 am, edited 2 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering
Diskuterade inkörning av nyrenoverad motor i en annan tråd och tänkte jag skulle posta mitt svar även i denna tråden så allt finns samlat på ett ställe ifall någon skulle undra i framtiden...
Grundinställ tändning och förgasare. Ny, fräsch bensin i tanken och en frisk bensinpump är ett krav.
Fyll även flottörhuset på förgasaren för att vara säker på att motorn startar så fort som möjligt.
Om du bytt kam + lyftare: -> Starta motorn och dra omedelbart upp den till 1800 rpm (använd förgasarens tomgångsskruv), och låt den stå så i 20 min. Det är helt normalt att motorn blir varmare än vanligt här, eftersom alla ytor ska slita in sig mot varandra så bildas mer friktion och därigenom mera värme. Medans den står här passar du på att finjustera både fugge och tändning, så är det gjort Sedan bytte jag olja och filter för att få ut allt skit som ev. blivit kvar i motorn sedan renoveringen. Egentligen är det överkurs men men...
Efter att motorn svalnat lite så efterdrog jag toppen och kontrollerade/justerade ventilspelet. Sedan är det bara att ut och åka, ca 150 mil normal körning innan motorn är inkörd. Viktigt att tänka på här är att inte "segdra" dvs hellre för högt varv än för lågt... Allra bäst blir det om man tar det i en enda långkörning
Om du inte bytt kammen, utan bara bytt kolvringar och packningar så är det bara att starta upp och ge sig ut och köra, efterdra toppen efter 50 mil kanske... I övrigt ska man tänka på samma saker under den första tidens körning...
Hoppas det klarnade lite, och har du fler frågor så bara hojta till!
// M
Antar att du undrar över hur motorn borde köras in? Jag ska försöka dra en snabbversion av hur jag gjorde (och uppenbarligen fungerade det bra eftersom motorn inte skurit än )logen wrote:Hur ska man låta en nyrenoverad motor gå första gången?
Grundinställ tändning och förgasare. Ny, fräsch bensin i tanken och en frisk bensinpump är ett krav.
Fyll även flottörhuset på förgasaren för att vara säker på att motorn startar så fort som möjligt.
Om du bytt kam + lyftare: -> Starta motorn och dra omedelbart upp den till 1800 rpm (använd förgasarens tomgångsskruv), och låt den stå så i 20 min. Det är helt normalt att motorn blir varmare än vanligt här, eftersom alla ytor ska slita in sig mot varandra så bildas mer friktion och därigenom mera värme. Medans den står här passar du på att finjustera både fugge och tändning, så är det gjort Sedan bytte jag olja och filter för att få ut allt skit som ev. blivit kvar i motorn sedan renoveringen. Egentligen är det överkurs men men...
Efter att motorn svalnat lite så efterdrog jag toppen och kontrollerade/justerade ventilspelet. Sedan är det bara att ut och åka, ca 150 mil normal körning innan motorn är inkörd. Viktigt att tänka på här är att inte "segdra" dvs hellre för högt varv än för lågt... Allra bäst blir det om man tar det i en enda långkörning
Om du inte bytt kammen, utan bara bytt kolvringar och packningar så är det bara att starta upp och ge sig ut och köra, efterdra toppen efter 50 mil kanske... I övrigt ska man tänka på samma saker under den första tidens körning...
Hoppas det klarnade lite, och har du fler frågor så bara hojta till!
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]