Tändnings eller förgasarproblem

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
johangustaf76
Posts: 8
Joined: Fri Apr 06, 2012 7:16 pm

Tändnings eller förgasarproblem

Post by johangustaf76 »

Hej!
Jag har en amazon 62:a med en B18 A motorsom går jättedåligt. Har tidigare haft problemen på tomgång då man tror att motorn ska hoppa ur. på högre varv går den kanon.
Nu har jag bytt hela tändsystemet, ställt in tändningsvinkeln, gjort en komplett förgasarrenovering och nu går den ännu sämre. Den klara inte alls att gå på tomgång, med lite gashjälp går den bättre och jämnare.. Tips mottages tacksamt så jag får ut pärlan på vägarna..

/Johan
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by A-masen »

Bytt hela tändsystemet, säger du. Vad innebär det i ditt fall? Hur mycket har du bytt? Har du kollat t.ex fördelaren om axeln och lagren är slitna? Det får inte vara något glapp i fördelaraxeln.
johangustaf76
Posts: 8
Joined: Fri Apr 06, 2012 7:16 pm

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by johangustaf76 »

Jag har bytt fördelare, rotor, kondensor, brytare, kablage och stift.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by Blomquist »

Laddar generatorn som den skall?
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by Hasse63 »

Snålställd?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by A-masen »

Vi måste nog reda ut lite språkfrågor här.
Du säger: "Jag har bytt fördelare, rotor, kondensator, brytare, kablage och stift".

Jag misstänker att du med fördelare menar fördelarlocket. Alltså backelitlocket som tändkablarna sitter i. Om du hade bytt hela fördelaren (det runda metallhuset som allt det andra sitter i) så hade det väl inte funnits något skäl att byta rotor, kondensator och brytare, men inte locket i en ny fördelare?

Så jag upprepar mitt tips: Kolla axeln i fördelaren. Det får inte vara något radiellt glapp i den.

Här är en bild på en fördelare, alltså den runda svarta "metallburken". Rotorn sitter kvar här (men inga brytare) och bilden är egentligen till för att visa märkningen för första cylinderns tändläge. Men det är ovesäntligt här.
Ta tag i axeln och känn om den det går att vicka i sidled. Gör den det så är den sliten.
Image

Den felbeskrivning du säger svarar rätt bra mot beskrivning på en utsliten fördelare.
johangustaf76
Posts: 8
Joined: Fri Apr 06, 2012 7:16 pm

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by johangustaf76 »

Hej!

Ja jag har bara bytt locket, inte hela fördelaren. Precis som du beskriver. Jag ska kolla axeln, låter som att det kan vara den som är sliten stort tack för tipset! Jag återkommer om hur det går. Ev till helgen hinner jag titta på pärlan igen.

Jag har provat att starta den och den startar direkt, något som den aldrig gjort tidigare. Lite choke så startar den direkt. Men när den börjar bli varm och man sänker choken och den går ner i varv så hostar den rejält och dör, om man inte räddar den med mer gas.
Summa summarium: Den går bra vid höga varv och riktigt dåligt vid låga.

/Johan
amazonröd
Posts: 5
Joined: Mon Oct 31, 2011 7:08 am

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by amazonröd »

Hej jag tror att jag har samma fel på min -70:ans amazon,är det svårt att fixa fördelaren?
Lennart.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by A-masen »

Är fördelaren mekaniskt utsliten, så är det ju ett byte som står på tur.
Rent spontant skulle jag då säga: http://www.123ignition.se/produkter.php Då får du en modern helelektronisk brytarlös fördelare som högst troligt kommer att överleva bilen i sig själv.
Nu är det dyrt med sådant här, men om det är en bil som du vill satsa på och har tänkt dig behålla för ett antal år framöver så kan man överväga om det inte är det bästa alternativet.
Det finns säkert billigare möjligheter också, men risken blir ju att man får prenummerera på begagnade fördelare från skroten. Man skall ju inte glömma att bilmodellen är 50 år gammal och därmed också fördelarna.
amazonröd
Posts: 5
Joined: Mon Oct 31, 2011 7:08 am

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by amazonröd »

Tack,förgasaren känner ej av när man justerar luftskruven.
Derek UK
Posts: 6
Joined: Mon Apr 09, 2012 11:56 pm

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by Derek UK »

Check that the advance and retard mechanism is working properly. If you twist the rotor round a little by hand it should snap back again. If there is a problem, clean and lubricate. You could also have a broken spring. Lubricate the shaft with a few drops of oil onto the felt under the rotor and do the same into the small oiler on the side of the distributor body.
None of the above may fix your problem but if the mechanism is stuck fully advanced it will give these symptoms.

Good luck :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by Hasse63 »

Provat att justera upp tomgången på den renoverade förgasaren?
Och så frågar jag igen om den kan vara snålställd, CO-halt?

Att det inte får vara glapp i fördelaren är inte riktigt sant, ett vist glapp får det vara radiellt men inte för mycket. För mycket kan göra att tomgången vandrar och att motorn går ryckigt. Att hitta en glappfri beg. fördelare är inte så lätt, De i aluminium (085) är oftast glappfria dock

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
johangustaf76
Posts: 8
Joined: Fri Apr 06, 2012 7:16 pm

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by johangustaf76 »

Hej!

Jag har provat att justera tomgången, skruven som går till gasreglaget och man för höja varvtalet ganska mycket innan den går bra.
Dum fråga: Det finns bara två skruvar på förgasaren som man kan justera, tomgången och den längst ner som borde vara bränslemängden?? När jag skruvar på den händer ingenting. Är det bränsle eller luftmängd man justerar??

Hasse63: Du skriver om den kan vara snålställd, co-halt. Hur justerar jag den??
/Johan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by Hasse63 »

En förgasare som är renoverad måste justeras in och bränslemängden ställs beroende på årsmodell, äldre modell har en CO-skruv i botten (i flotörhuset) den nyare så måste man ha pressverktyg för att justera munstycket upp och ner... Se länk nedan... där står ALLT beskrivet så fint :!:

Säker på att insuget är tätt mot toppen och förgasaren mot insuget? = tjuvluft om en packning inte är tät.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
johangustaf76
Posts: 8
Joined: Fri Apr 06, 2012 7:16 pm

Re: Tändnings eller förgasarproblem

Post by johangustaf76 »

Hej!

tack för alla tips, tror mig ha hittat orsaken till problemet. Som jag skrev innan gick den bra på högra varvtal men inte låga. Testade med lite startgas rung förgasaren och den verkar hålla tätt. Men när jag sprutade mellan grenrör/insugningsrör och motorblocket så ökade varvtalet så den verkar dra in rätt mycket tjuvluft där. Har beställt ny packning samt nya gängtappar. Hoppas att detta löser problemet.

/Johan
Post Reply