Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Post by logen »

Hej, hur allvarligt är det om ingående axel i växellådan glappar, den får väl lite "hjälp" av lagret i svänghjulet som stöd också? Jag vet inte hur växellådan har fungerat efersom motorn i amazonen inte var komplett men nu är den i stort sett helrenoverad och komplett och det har blivit nog dyrt :( så därför skulle jag gärna slippa börja med lådan också. Dessutom vet jag inte om jag klarar av renovera lådan, behöver man specialverktyg för att byta lager i lådan? Tror ni jag kan pröva lådan som den är, kanske bara byta packningar på den? Växellådan är en M40 o motorn en B16.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Post by volvodidi »

Det är normalt att ingående axel glappar. För att plocke isär lådan behöver du inget special verktyg. För att byta lager behöver du en avdragere. För montering av kugghjulen behöver du en hjälpaxel.
Det funkar bra med ett 15mm kopparrör (för 15mm mellanaxel) med exakt lika längd som kugghjulen, och lite skicklighet. Lagerrullorna klistra man med konsistensfett på sin plats.
Dieter
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Post by logen »

Tack, då tror jag att jag bara byter packningar.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Post by volvodidi »

Du kann bara byta tätningsringar av utan att plocka isär lådan.
Dieter
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Post by rolwig »

Hej!

En varning om du ska montera M40 lådan på en B16 motor, då är den klena tappen som går in i stödlagret i vevaxeln för lång och du trycker in ingående axeln i växellådan med haveri som följd. Det går bra att kapa den.

/Roland/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Glapp i en M40 låda, allvarligt eller?

Post by Arne »

rolwig wrote:Hej!

En varning om du ska montera M40 lådan på en B16 motor, då är den klena tappen som går in i stödlagret i vevaxeln för lång och du trycker in ingående axeln i växellådan med haveri som följd. Det går bra att kapa den.

/Roland/
Det fanns M40 växellådor original på de sena B16 Amazonerna.
AVG
Post Reply