Ingen Gnista!!

Moderatorer
Post Reply
skorpan
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 6:27 pm
Location: jönköping/huskvarna
Contact:

Ingen Gnista!!

Post by skorpan »

Tjena! jag får ingen gnista till stiften ja har testat en rad andra tändspoler med och har nytt fördelar lock och rotor även kondensatorn e ny med :/ fattar inte detta. gick bra för några månader sen. efter det bara tvärdog bilen för mig :/....


Tack för mig! :P ..
bevara amazonen! =)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ingen Gnista!!

Post by Arne »

Kolla om du har kontakt på kabeln då brytarspetsarna sluter. Kabelanslutningen mellan brytarspets och tändspole? Kondensator? Tändkabel mellan fördelarlock och tändspole? Kolla dessa saker.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen Gnista!!

Post by QV »

För att få en gnista behöver du följande

Tändspole
en tändkabel med tillhörande tändstift

Kolla att du har 12 volt fram till spolen
koppla in tändkabel med tillhörand tändstift direkt till spolen utan fördelaren
Jorda spolen på "brytarsidan" när du tar bort jorden så skall gnistan komma.

(du behöver ingen kondonsator den är till för att förlänga livslängden på brytaren)

Får du ingen gnista så byt tändstift och tändkabel. Efter några försök så kan man mistänka att tändspolen är trasig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
skorpan
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 6:27 pm
Location: jönköping/huskvarna
Contact:

Re: Ingen Gnista!!

Post by skorpan »

Testat att sätta stiftet i tändspolen men det finns fortfarande ingen gnista.. Förstår inte detta.. Någon som vet vart alla jordkablar sitter..?!


Mvh John :twisted:
bevara amazonen! =)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen Gnista!!

Post by QV »

Jord = toppen. (motorn alltså = - pol batteri)

Du har väl tändstiftet mot blocket?
Tändspolens enda jord är via brytaren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
skorpan
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 6:27 pm
Location: jönköping/huskvarna
Contact:

Re: Ingen Gnista!!

Post by skorpan »

hehe nu e gammla amzonen igång igen.. de va genomgående skruven i fördelar där brytarspetsen och kondesatorn sitter. den låg emot fördelaren så strömmen kom aldrig fram till tändspolen ;)..
bevara amazonen! =)
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: Ingen Gnista!!

Post by Arkegrim »

Hejsan, hoppas de är okej att låna tråden.
Jag har inte heller nån gnista från tändspolen, jag gjorde som qv sa. Jag tog bort tändkabeln från fördelaren tröck i ett tändstift och la de mot blocket och körde på startmotorn. Men de kommer ingen gnista? Vi mätte med nån elmätare, och då var de ungefär 6 volt från tändspolen till fördelaren. SKa de vara så?

Anledningen till att den sluta funka var att vi bara bytte fördelarlock, men nu funkar de inte med gamla heller. och jag har inte rört nått annat heller.

tacksam för snabba svar.
AmaZoN PoWeR
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen Gnista!!

Post by QV »

på - sidan av tändspolen skall det vara 12 eller 0 volt beroende på om brytaren är öppen eller stängd.
På + sidan skall det vara batterispänning.

mäter man spänningen på - sidan under startförsöket så kommer mätaren att visa något mellan 0 och batterispänning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ingen Gnista!!

Post by Blomquist »

QV wrote:För att få en gnista behöver du följande

Tändspole
en tändkabel med tillhörande tändstift

Kolla att du har 12 volt fram till spolen
koppla in tändkabel med tillhörand tändstift direkt till spolen utan fördelaren
Jorda spolen på "brytarsidan" när du tar bort jorden så skall gnistan komma.

(du behöver ingen kondonsator den är till för att förlänga livslängden på brytaren)

Får du ingen gnista så byt tändstift och tändkabel. Efter några försök så kan man mistänka att tändspolen är trasig.

/Janne
Förydligan till el-analfabet skulle uppskattas. Jag har absolut inga talanger vad avser el. Har ett testinstrument med ratt på
som möjliggör en ofantlig mängd, för mig, abstrakta mätvariabler.

Hur kollar jag att jag har 12 volt fram till spolen?
Hur jordar jag spolen? Vad menas med "brytarsidan"?
Jag får ingen gnista, har testat med "spänningstestare" vilket är en enhet med en liten lampa i
som man kopplar seriellt med tändkabeln, den lilla lampan lyser inte vid startförsök oavsett om det är före eler efter fördelaren.

Motorn var svårstartad och gick inte helt jämnt på tomgång, särkilt inte när den var kall.
Gick bättre med lite choke, ville till sist ha lite choke vid all körning. Bytte bensinpump, bensinledning, bensinfilter
samt tog isär förgasaren (36 VN) och blåste rent. Dessa tilltag ändrade inte motorns uppförsel.

Nu är bilen omöjlig att starta och det känns väldigt trist.
Dödläget har uppstått efter byte av tändkablar, spetsar, kondning samt stift. De tre sidstnämnda är INTE köpt på billigt bildelsvaruhus.
Bilen är en 65:a med eftermonterat rattlås (Volvo tillbehör), med en där till hörande koppling mellan den armerade kabeln från spolen och så vidare till tändningslåset på rattstammen.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen Gnista!!

Post by QV »

Eftersom du har en armerad kabel så har du bara två anslutningar på tändspolen.

Steg 1
Den ena är en tändkabel (som går ner till fördelarlocket) ta bort den.
Den andra (brukar vara) en svart kabel som kommer ifrån fördelaren och ansluts mot tändspolen med en M4 mutter. Ta bort den.

Nu skall vi alltså ha en tändspole utan några som helst synliga kablar anslutna på motorrumssidan.

Steg 2
Slå på tändningen.

Steg 3
Om instrumentet ger många möjligheter till felmätningar så hoppar vi över detta.
Ta en 12 voltslampa denna skall helst vara 5 watt eller mindre (eller en testmejsel med 12 volts lampa i). En lämplig lampa är parkeringsljuset fram eller bak ta den du tycker är lättast att få bort om du inte har någon lampa löst. (kolla att den är hel först genom att slå på ljust).

Ta nu en kabelstump som är uppskallad någon cm på var sida
kläm kabeln runt lampans sockel med ena handen och tryck den andra kabeländan mot lämplig karosspunkt som inte är målad (ventilkåpan duger)
för nu mittstiftet på lampan mot M4 skruven på tändspolen, Lyser lampan så har du spänning fram till spolen. Mätningen klar.

Är detta fortfarande "grekiska" så hoppar vi över steg 3 och går vidare med steg 4

Steg 4
koppla in en tändkabel direkt till tändspolen och anslut ett tändstift i andra änden (ta en av kablarna från fördelarlocket som går till tändstiften för detta test)
lägg tändstiftet på ventilkåpan
Ta kabelstumpen från steg 3 och vira änden runt M4 gängan som kommer upp från tändspolen
Jorda andra kabeländan (i detta fall rekomenderar jag inte ventilkåpan eftersom det kan bli pytesmå märken i den) Skruvarna som håller reläna duger säkert som jordpunkt, eller minuspolen på batteriet.

När du nu tar bort kabeln från jord så skall det komma en gnista i tändstiftet.
Kommer det en gnista så är steg 3 OK, kommer det ingen gnista så måste du göra steg 3.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ingen Gnista!!

Post by Blomquist »

Detta var ypperligt Janne! Tar en sväng i garaget imorgon bitti och återkommer med rapport.
Måste lösa detta och känner att det är läge för lite mer systematisk felsökning.
Tycker din beskrivning skulle platsa finfint i din elFaq.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen Gnista!!

Post by QV »

Jag orkade inte ta några bilder så det vart "bara" text.
Hoppas att den inte ger för stora utrymmen för tolkningar när den läses av en "elanalfabet"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ingen Gnista!!

Post by Blomquist »

Har inte följt upp på detta, så det blev en cliffhanger för all er därute.
Testet gav ingen lysande lampa. Skall nu felsöka vägen fram till spolen
för att se om felet ligger på andra sidan.
Blir annars Jannes lösning med att smyga in en modern spole bakom brädan
med bibehållet originalutseende till följd.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen Gnista!!

Post by QV »

Eftersom du har ett eftermonterat tändningslås (på rattstången dörmodar jag) så måste ditt "gamla" tändningslås stå i "körläge".
Det är det gammla tändningslåset som ger spänning till tändspolen via den armerade kabeln. Även om du styr med det nya tändningslåset.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply