Amazon från död till levand

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Andréamazon »

kul att en till amazon renoveras och kommer ut på vägarna igen :) jobba på så blir den nog kanon!
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

Andréamazon wrote:kul att en till amazon renoveras och kommer ut på vägarna igen :) jobba på så blir den nog kanon!
Tackar! :) Jag orkar inte stressa så den kommer nog inte ut föränn nästa sommar. Har hittat en Amazon på Garaget
så jag vet hur den ska se ut ;)
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

Så kommer den å bli när jag e klar. Tycker att den ser riktigt grymm ut :twisted:
Image
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
Fredrik Roselin
Posts: 16
Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am

Re: Amazon från död till levand

Post by Fredrik Roselin »

Det ser bra ut arbetet du gjort :) lyckas du få den som på bilden så blir det riktigt bra. Jag hade också problem med att få bort dom skruvarna du visa på bilden, men kommer inte ihåg ifall jag lyckades eller inte då det var ett tag sen.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon från död till levand

Post by daniel_sandberg »

Muttrarna som sitter på undersidan är ju svetsmuttrar. Och skruvarna är brytskruvar som är gjorda som så att när man drar dom till ett visst moment så går skallen av.

Det jag gjorde var att ta en dremmel och slipa ett spår på undersidan för att passa in en grov mejsel, gärna med fyrkantigt skaft eller liknande för att få mycket kraft. I värsta fall får du använda polygrip för att gänga upp dom.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

Fredrik Roselin wrote:Det ser bra ut arbetet du gjort :) lyckas du få den som på bilden så blir det riktigt bra. Jag hade också problem med att få bort dom skruvarna du visa på bilden, men kommer inte ihåg ifall jag lyckades eller inte då det var ett tag sen.
Tack så mycket! Man blir mer taggad när man får höra sånt!! :)
okejj men ja får fundera lite på hur man får göra :)
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

daniel_sandberg wrote:Muttrarna som sitter på undersidan är ju svetsmuttrar. Och skruvarna är brytskruvar som är gjorda som så att när man drar dom till ett visst moment så går skallen av.

Det jag gjorde var att ta en dremmel och slipa ett spår på undersidan för att passa in en grov mejsel, gärna med fyrkantigt skaft eller liknande för att få mycket kraft. I värsta fall får du använda polygrip för att gänga upp dom.

Okej, därför jag inte få loss dom då :lol:
Provade de i helgen men de ville sig inte, men jag får försöka komma åt med kapmaskinen :)
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Amazon från död till levand

Post by 122 S 1966 USA »

Man kan ochså svetsa på en mutter, och sen skruva bort dom.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

122 S 1966 USA wrote:Man kan ochså svetsa på en mutter, och sen skruva bort dom.
De lät ju faktiskt väldigt smart! :) de ska jag prova i veckan! ;)
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon från död till levand

Post by granfot »

Det är ett jäkla meck att få bort dom där, jag provade att dremla spår i dom och slå loss dom med slagskruvmejsel utan framgång, sen provade jag svetsa dit muttrar, och det gick väl på femte försöket eller så. :) Men skam den som ger sig.

Lycka till med projektet!
/Granfot.
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

granfot wrote:Det är ett jäkla meck att få bort dom där, jag provade att dremla spår i dom och slå loss dom med slagskruvmejsel utan framgång, sen provade jag svetsa dit muttrar, och det gick väl på femte försöket eller så. :) Men skam den som ger sig.

Lycka till med projektet!
/Granfot.
Femte?!! Störk! Aja, de är la bara å börja då :D
Ska bara fixa klart all plåt först :)
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon från död till levand

Post by granfot »

Fast att det tog fem försök att svetsa dit muttrar berodde nog på två saker. 1. Jag är usel på att svetsa och har en klen svets. 2. Det tog ett eller två försök innan jag fattade att galvningen på muttrarna aldrig skulle gå att svetsa i. När jag smärjlade bort den så gick det bättre, men det tog ett par försök till. :) (Dessutom var nog mina bultar lite lätt fastrostade med med tanke på att jag hade gravrost under brädan och läckage runt rutan. )
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

granfot wrote:Fast att det tog fem försök att svetsa dit muttrar berodde nog på två saker. 1. Jag är usel på att svetsa och har en klen svets. 2. Det tog ett eller två försök innan jag fattade att galvningen på muttrarna aldrig skulle gå att svetsa i. När jag smärjlade bort den så gick det bättre, men det tog ett par försök till. :) (Dessutom var nog mina bultar lite lätt fastrostade med med tanke på att jag hade gravrost under brädan och läckage runt rutan. )
Hehehe, jag förstår hur du menar =) Ja ska prova lite så får vi se hur jag gör ;)
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by Higge »

Slet som ett djur med att få bort underredsmassan. Sen hittade ja min gammla
golvfön som han har när jag lägger matter, haha! smälte som skit!
så nu har jag renslipat å lagt på 2 lager med rostskydd :)

Image

Samma sak på andra sidan...2 lager.
Image

Image

Gjorde en plåt till bagagetutrymmet, Fett nöjd! :D
Image

Valsade ena sidan så jag kunder stetsa underifrån å sen blev de punker emot baljan.
Va tvungen å ta bort skärmkanten för den blev inge bra "därför ja bara har punktat"

Image

Image

Väntar bara på skärmkanten så ska vi helsvetsa sen :)
Image

Kommentera gärna!
Hare gött pöjka så hörs vi i helgen igen " Hoppas jag ;D"
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Amazon från död till levand

Post by sotarn »

Snyggt jobbat med plåt o svets :D .Tumme upp 8) .
Post Reply