Axelkorset Dana 30

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Axelkorset Dana 30

Post by Skrotnicke »

Image

Image
Så här ser korset ut, fick tag i en diffklump. Det har som synes gått av mitt i hålet.
Min första fråga är då, är det här korsen brukar brista?
Den andra blir, vad har pinnen som sitter i hålet för funktion?
Kan den uteslutas, för den utgör en ytterligare försvagning av korsets vekaste punkt?
Pinnen har inte 100% passform i hålet och är glapp i höjdled ca 4mm, syns på den övre bilden.

Image
Har nämligen fått korn på ovanstående kors, som är till 240-axeln, men passar enligt leverantören även till amazonaxeln.
Dumt att borra hål i den, och därmed införa samma försvagning igen om det går bra att använda den som den är.
Någon som har vetskap om detta?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Axelkorset Dana 30

Post by QV »

Ja korset går sönder där.

Svamparna är till för att hålla drivaxlarna på rätt läge

Detaljer från 1030 (240) borde passa i en DANA 30 Det är i min vetskap samma kors från Amazon 67 - 140 -240 (om man har lameldiff alltså och 1030 axel)

/Janne

Bara för att man tar bort en vek punkt i diffbromsen så betyder det inte att den håller för evigt, rasen tenderat att flytta på sig till andra ställen. Du vill inte förstöra de två stora dreven..........
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Axelkorset Dana 30

Post by volvodidi »

Hej,
"Min första fråga är då, är det här korsen brukar brista?"

Nej, det bero på fel inställning av drivaxlarna. Normaltvis ställer man avstånd mellan drivaxlarna in vid vänster sida, men om man har en diffbroms, ställer man distancen vid höger sida.
Om man ställer in på fel sida och kör med bilen so knacka korsen.
Det är rekomenderat att kolla distancen mellan drivaxlarna på både sidorna efter inställning!

Pinnen håller drivaxlarna på plats. den nedre korsen funkar inte, man måste modifizera den. du behöver hålet och svamparna.
Om du vill svarva nya svamparna själv, behöver du hårdbara material, och svamparna måste vara ca. 42-44 Rockwell hård.
Man kan svetsa korsen, du behöver en enkelt svetsinrättning, och elektroder för hårda materialer.
Jag har svetsat korsar flera gånger, det gå bra.
Dieter
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Axelkorset Dana 30

Post by Skrotnicke »

TACK Dieter, ibland behövs någon som pekar på det uppenbara för att poletten ska trilla ner.
Drivaxlarnas rörelse i axialled kan förståss knäcka korset. Denna rörelse begränsas ju enbart av spelet i hjullagret, som är litet vid ett korrekt ansatt lager. Ett glappt eller felaktigt justerat hjullager kan alltså orsaka katastrofen.
Har tittat i verkstadshandboken på bakaxelkonstruktionen. Det ser ut som om hjullagret inte har någon låsning som förhindrar att lager och axel skulle kunna separera. Och att axeln därmed skulle kunna flytta sig inåt och knäcka korset igen. Så "svamparna" måste dit igen...
Tittade även på senare konstruktioner (140, 160) dessa har en annan lagerkonstruktion,där "svamparna" blir överflödiga.
Så nu får man väl fundera lite på om svetsen eller plånboken ska fram :roll:
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Axelkorset Dana 30

Post by volvodidi »

Om man inställa spelet ricktig och på riktiga sidan kan det inte knacka.
Men det finns också möjlighet att kopplingen mellan svamparna gå sönder. Därför använder jag en stift med 4mm mellan svaparna (original 3mm).
Jag verkar med diffbroms i Amazon (Dana 30) och PV (Dana 27) över 10 år i banracing i tyskland och det har aldrig knackad korsen på bana.
Om du vill använder diffbromsen på riktig sätt, behöver du också förstärkta Drivaxlarna (finns vid http://www.quaife.co.uk/).
Dieter
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Axelkorset Dana 30

Post by Skrotnicke »

Kan inte hitta någon verkstadshandbok som beskriver förfarandet vid injustering av drivaxlar efter att ha monterat lamelldiff. Någon som vet bättre?
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Axelkorset Dana 30

Post by volvodidi »

Hej,
det finns ingen anlednig inte i verkstadshandbok och i verkstadsmedelande.
Justering av drivaxlarnar funkar lika med standard bakaxlar.
Skillnade är bara att justeringsskivor ligger på höger sidan.
Det är rekomenderat att man kolla spelet mellan axlarna på båda sidorna!
Dieter
Post Reply