Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtanke
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Dom har ju till alla äldre Volvo.
Bara o söka på årsmodell
Bara o söka på årsmodell
22134 VF
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Tänkte bara om det var olika beroende på trimningsgrad. Men det verkar det inte vara.
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Det här är ju en tillsats/modifiering som du sätter i den befintliga fördelaren och du tar bara bort dom gamla brytarna och kondensatorn. På det viset behåller du ju vacuumförtändningen och centrifugalinställningen så som det har varit hela tiden. Så förutsatt att fördelaren är frisk i lager m.m så är ju detta en god investering.
Vill man däremot laborera med olika tändkurvor etc. etc, inklusive E85, så skall man välja en 123 Ignition. Där finns 16 inställningar att välja på. Men eftersom det är en helt ny och komplett fördelare så är den inte ett sådant lågbudgetalternativ som den Powerspark som länkas i tråden. (Därmed inte sagt att den skulle vara dålig eller något liknande)
Men har man en bil som man har tänkt att använda och köra med i några år och satsa på, så tycker jag att man skall överväga om man inte skall välja en 123 Ignition.
Vill man däremot laborera med olika tändkurvor etc. etc, inklusive E85, så skall man välja en 123 Ignition. Där finns 16 inställningar att välja på. Men eftersom det är en helt ny och komplett fördelare så är den inte ett sådant lågbudgetalternativ som den Powerspark som länkas i tråden. (Därmed inte sagt att den skulle vara dålig eller något liknande)
Men har man en bil som man har tänkt att använda och köra med i några år och satsa på, så tycker jag att man skall överväga om man inte skall välja en 123 Ignition.
-
- Posts: 43
- Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Jag har just renoverat motorn min b20 och åker med k-kam och weber dcd. Jag har ingen överväxel och kör min bil på ca 0,9l/milen. Blandad ganska lugn körning. Kanske finns det lite till och hämta genom justering men inte mycket tror jag. Vill man åka snålare får man nog trimma ner eller snegla på elektronisk bränsleinsprutning. Själv har jag börjat samla delar till ett insprutbygge man det är ju jag det...
Amazon drar ifrån
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Jag tror likadant, är nog svårt att åka trimmat och mycket billigare än 0.9 utan att köra med elektroniskt sprut. Du har väl redan OD? Jag åkte B20 med NH48,planad och portad topp,enkel 36 DCD Weber, ODlåda och 4:10 i bakaxeln. Gick väldigt bra, som en modern bil i golfklassen och drog 0.9-1.1 vid normal körning. Perfekt brukskombo
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
En elektronisk insprutning är en ovanlig och jättekul modifiering som ger många fördelar och kan rekommenderas om man vill ha både effekt och ekonomi + bra avgasvärden. Annars är kanske ett mekaniskt insprutningsystem ett alternativ för trådskaparen?
Jag har påpekat det förr, en 123 ignition fördelare kostar lika mycket som ett komplett insprutningsystem + triggerhjulständning inkl Megasquirt box om man bygger allt själv och fyndar lite på skroten. Fördelen med 123 fördelaren är en mycket enkel installation jämfört med att bygga om hela bränsle och tändsystemet själv.
Jag har påpekat det förr, en 123 ignition fördelare kostar lika mycket som ett komplett insprutningsystem + triggerhjulständning inkl Megasquirt box om man bygger allt själv och fyndar lite på skroten. Fördelen med 123 fördelaren är en mycket enkel installation jämfört med att bygga om hela bränsle och tändsystemet själv.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Stort tack för synpunkterna!
Jag har beställt powerspark tändning nu och även köpt en högeffektständspole. Ska bli mkt intressant att se om jag märker någon skillnad.
Jag har beställt powerspark tändning nu och även köpt en högeffektständspole. Ska bli mkt intressant att se om jag märker någon skillnad.
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Om vi ser till den teoretiska biten så tror jag att du kommer att märka skillnad.
Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=Iz31eCym2iQ
Eftersom det är en insprutningsmotor på filmen så är det med största säkerhet också elektronisk tändning. Lägg märke till tändgnistan på tändstiftet. Det är en skur av gnistor som brinner under en förhållandevis lång tid. En urladdning från en kondensator är i princip ett kort "Pang!" sedan är det över. Med en längre brinntid så får du effektivare förbränning av det befintliga bränslet. Mer brinner upp, skulle man kunna säga. Det ger ju lägre bränsleförbrukning eftersom mindre del av bara åker igenom cylindern. Du utnyttjar energin bättre. Det ger dig också lättare och säkrare kallstarter. I en kallstart är det ju extremt "svåra" förhållanden i cylindern. Har du då en tändgnista som brinner X gånger längre tid än med en kondensator, så blir ju starten lättare. Och du får också lägre CH-utsläpp eftersom mer brinner upp.
Nu förutsätter vi att allt annat också är i god kondition, förgasaren, kolvringar/kompression, tändstift etc. etc. Och bränsleförbrukning, visst det handlar om decimaler, men dom märks ju över en längre period.
Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=Iz31eCym2iQ
Eftersom det är en insprutningsmotor på filmen så är det med största säkerhet också elektronisk tändning. Lägg märke till tändgnistan på tändstiftet. Det är en skur av gnistor som brinner under en förhållandevis lång tid. En urladdning från en kondensator är i princip ett kort "Pang!" sedan är det över. Med en längre brinntid så får du effektivare förbränning av det befintliga bränslet. Mer brinner upp, skulle man kunna säga. Det ger ju lägre bränsleförbrukning eftersom mindre del av bara åker igenom cylindern. Du utnyttjar energin bättre. Det ger dig också lättare och säkrare kallstarter. I en kallstart är det ju extremt "svåra" förhållanden i cylindern. Har du då en tändgnista som brinner X gånger längre tid än med en kondensator, så blir ju starten lättare. Och du får också lägre CH-utsläpp eftersom mer brinner upp.
Nu förutsätter vi att allt annat också är i god kondition, förgasaren, kolvringar/kompression, tändstift etc. etc. Och bränsleförbrukning, visst det handlar om decimaler, men dom märks ju över en längre period.
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
wow riktigt kul att se. får vara stabil kamera till det därA-masen wrote:Om vi ser till den teoretiska biten så tror jag att du kommer att märka skillnad.
Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=Iz31eCym2iQ
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Kan tillägga ang förbrukning att jag körde en B20 borrad - 92mm / strokad - 90mm , Dellorto 48or(40 halsring) , Elektronisk tändning, TG-4-1 grenrör, resta kanaler 46/37, NH192 kamaxel i en Amazon 3,91 slutväxel (4 växlad) på 0,95 blandad körning med en aning bus . Gick nog på 0,85 ren landsvägsåka 90km/h. Detta var en fullt ut sorterad motor vad gällde E-rör & munstycken , tändkurva osv 200+ HK gick mkt väl & bra - Stilla tomgång 800 rp/m med blixtrespons
Kuriosa : Kompisens amazon hade ngt högre förbrukning på samma långresa då med B20 F-kam weber 36/36 ca 120Hk
Kuriosa : Kompisens amazon hade ngt högre förbrukning på samma långresa då med B20 F-kam weber 36/36 ca 120Hk
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
kth544 wrote:Kan tillägga ang förbrukning att jag körde en B20 borrad - 92mm / strokad - 90mm , Dellorto 48or(40 halsring) , Elektronisk tändning, TG-4-1 grenrör, resta kanaler 46/37, NH192 kamaxel i en Amazon 3,91 slutväxel (4 växlad) på 0,95 blandad körning med en aning bus . Gick nog på 0,85 ren landsvägsåka 90km/h. Detta var en fullt ut sorterad motor vad gällde E-rör & munstycken , tändkurva osv 200+ HK gick mkt väl & bra - Stilla tomgång 800 rp/m med blixtrespons
Kuriosa : Kompisens amazon hade ngt högre förbrukning på samma långresa då med B20 F-kam weber 36/36 ca 120Hk
Roligt att höra att det går att lyckas så bra om man gjort allt rätt!
-
- Posts: 43
- Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Nu efter kanske 200 mil märker jag att min förbrukning börjar ändras. Förra tanken låg jag på 0,8 l/mil och nu senast på 0,75 l/mil. Mestadels motorvägskörning men men (3500 rpm +-300)...
Också jag har föresten beställt ett powerspark system och som nu korsat engelska kanalen och letat sig fram till sverige. Tyvärr dröjjer det nog två veckor innan jag har möjlighet att prova det...
Också jag har föresten beställt ett powerspark system och som nu korsat engelska kanalen och letat sig fram till sverige. Tyvärr dröjjer det nog två veckor innan jag har möjlighet att prova det...
Amazon drar ifrån
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
amazonisten wrote:Nu efter kanske 200 mil märker jag att min förbrukning börjar ändras. Förra tanken låg jag på 0,8 l/mil och nu senast på 0,75 l/mil. Mestadels motorvägskörning men men (3500 rpm +-300)...
Också jag har föresten beställt ett powerspark system och som nu korsat engelska kanalen och letat sig fram till sverige. Tyvärr dröjjer det nog två veckor innan jag har möjlighet att prova det...
Jag ska montera min powerspark i morgon ska bli intressant!