Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Jag tänker som så att det blir fukt oavsett om man kör gummimatta eller tyg, fördelen med tyg är att fukten kan ventileras ut. Gummimatta kan man visserligen göra ren lättare, men om man kollar på till exempel alla gamla 740 så brukar ju tygmattan vara den del som är i bäst skick. Tiden får utvisa, värt ett försök i alla fall :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by ATS »

Jag tycker att det ser bra ut med din tygmatta !!
Inte helt omöjligt att jag stjäler din idé... :D :wink:

/ Thomas
Have a nice day !!!
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by sn@kesh!t »

Ja de va ju inte dyrt med mattan så varför inte :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by A-masen »

Nu vet inte jag hur baksidan på mattorna ser ut i detta fallet, Men jag har varit båtägare och har goda erfrenheter av en färg som heter Plasti Dip. Det är en sorts gummifärg som fäster på många olika ytor. Jag förlängde livet på en durkmatta (formklippt) i min båt. Mattan var från början av typen heltäckningsmatta med skumgummibakksida. Det heter säkert något speciellt, men det får någon annan svara på. Med åren började det här skumgummit att torka och smulas sönder. Det blev ungefär som sand utav det. Då målade jag baksidan med Plasti Dip och mattan fick hänga med och göra nytta några år till.
Färgen går att använda till mycket. Förutom då min mattrenovering, så brukar man doppa handverktyg rätt ner i burken. Då får man ett "billigt" verktyg att se ut som "värsta lyxverktyget" med gummiklädda handtag. Färgen spricker inte sönder och är om den är generöst pålagd, vattentät. Tillverkaren uppger också elisolerande, men det är ju ett känsligt område, så där skall man nog tänka sig för. I alla fall inte använda den på nätanslutna elapparater i avsikten att vara just isolerande. I en bil med 12 volt systemspänning kan den troligen göra nytta i vissa fall. Den sägs fästa lika bra på trä, betong och plast m.m m.m.
Jag kom att tänka på denna färg när jag såg bilderna på mattan i tråden. Det kanske inte blir 100% vattentätt, men bra mycket bättre än rent textil.
Sök på Plasti Dip!
Last edited by A-masen on Sat May 01, 2010 12:05 pm, edited 1 time in total.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by Shift »

Det ska jag absolut göra, låter ju riktigt bra. Tack för tipset!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
KarlMartin
Posts: 12
Joined: Fri Nov 06, 2009 4:28 pm

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by KarlMartin »

Kul tråd att följa ! Det där med mattan står jag i benägenhet att genomföra snarast...
Vad använde du som "ljudisolering" under filtmattan? Hur fick du fast mattan, använde du något slags klister eller lim under?

Lev gott och kör hårt!

Karl-Martin
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by Shift »

Ljudisoleringen kommer från Biltema också. Jag körde med spraylim, både för att få fast isoleringen och högtalarmattan.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by Shift »

Har åkt på förgasarbyte då jag aldrig fick mina su-fuggar att gå bra. Har satt på en vanlig stromberg, men fick genast problem. Gasstaget passade inte, så klart! Nu har jag i flera månader letat runt men kan inte hitta någon som sälja ett stag. Det är det som sitter mellan torpedväggen och förgasarna.

Är det någon som har tips på vart man kan hitta ett? Har letat på skrotar, men har fattats på alla bilar jag kollat på. Så typiskt, när man vill ut och glida i vårvärmen.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by gudu »

Har läst här att kulkopplingarna finns på claes ollsson. Med några sådana kanske du kan svetsa ihop ett gasstag?
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by Shift »

Ja finns på biltema också såg jag, men jag har varken svets eller tid. Visserligen tar det tid att maila varenda blocket-annons man ser också.

Men det är väldigt konstigt, jag har mailat 20-tal som har "skruvat ner flera 142or eller amazoner, och vill bli av med delarna", som inte har det där staget. Det är som att det går upp i rök.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Post by granfot »

Shift, du har PM.
Post Reply