Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Dyngklumpen »

B18A Zenith VN36.

bDetta händer efter ca 7mil (har provat 2ggr) kortare sträckor än så så är det inga problem.

Skulle ta min första längre tur med bilen och upptäckte att den "dör" under 2-3 sekunder för att sedan gå i 10 sekunder, dör 2-3 sekunder. och så håller den på tills man stannar, låter den vila en stund. vila i ngn minut sedan fungerar den som vanligt igen. dock kommer felet tillbaka tidigare än 7mil efter man vilat en kort stund.



Jag har bytt Fördelarlock/Brytare/kondensator/Tändkablar/Tändstift. Förgasaren är rengjord och munstyckena utbytta. Han tar ingen tjuvluft då jag testat att spraya startgas runt förgasare och insug under gång utan att motorn reagerar. Ny kamaxel D-Kam och inslipade ventiler.

Jag misstänker att det är värmen, först trodde jag det var kondensatorn, men felet kvarstod efter provturen när jag bytte alla tänddelar.

Finns mig veterligen bara 2 orsaker, antingen slutar den att tända, eller så kommer det ingen bensin.

Kan det bli ngn form av förångning av bensinen som skapar detta? eller kan det kanske vara så att när tändspolen gått ett tag och blivit varm så händer det ngt med den? den är trotts allt sedan 1965,


Har shoppat en Strombergare från en B20 nu och ska byta till den och se om problemet försvinner.

finns det ngn bra "walkthrough" hur man stoppar in en ny tändspole på sidan av den gamla?

känner ni igen problemet? har ni ngt ide vad det kan vara?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by A-masen »

Ett bekant fel med tändspolar är att dom kan bli varma och då "rör" tråden i lindningen på sig av värmeutvidgningen. Det kan ge glappkontakt eller möjligen kortslutning.
Naturligtvis kan man mäta på en tändspole, men det är ju knappast någon idé att mäta medan spolen är kall. Det måste man i så fall göra när den är varm och avbrottet visar sig.
Det skall i alla fall vara ca 1 - 2 ohm på primärspolen, mellan ingången för kabeln från brytarna och anslutningen från tändningslåset*. På sekundärspolen, utgången från "locket" uppepå spolen och till ingången från tändningslåset, skall det vara ca 12 000 - 15 000 ohm på en fungerande spole.
*Nu kanske du har ledningen från tändlåset till spolen i ett armerat rör, men då får man mäta från motsvarande kontaktpunkt på tändningslåset, anslutning 50 enligt mina uppgifter, i stället. Och när man mäter motstånd så gör man det i spänningslöst läge. Men det visste du förut.
Man kan tillfälligt ansluta en "test- och nödhjälpspole" bredvid originalet. Man bara flyttar över kablarna till motsvarande plats. Den armerade kan man ju ersätta med en lös kabel provisoriskt dragen. Och testspolen fäster man med eltejp och buntband, eller något liknande.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Dyngklumpen »

Ok,

Då ska jag införskaffa mig en ny spole och se om problemet försvinner..

Tack för feedbacken!
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Dyngklumpen »

kabeln till brytarna ser jag och naturligtvis kabeln till fördelarlocket.

känns som att det fattas en rackare... sitter den under nuvarande spolen som går in i kupen?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Dyngklumpen »

Glömde bort att jag hade en "ny" tändspole i en låda (original från ngn annan Amazon)

Satte dit den och bilen fungerar, ska testa i morgon om problemet med att den hackar efter 7min försvann.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Torbo »

Coil er nevnt over, og det samem har jeg opplevd på min Duett! Finner ikek feil ved måling, men den har trolig overslag innveding i varm tilstand, og bilen sluttet å gå med den. Ved en tilfeldighet satte jeg på en annen coil, og da gikk/går motoren perfekt.

Ang. forgasseren hadde jeg stopp på min sønns Pv, og det skyltes av flottøren hang i fløttørhuset. DA måtte jeg file litt på huset og litt på skjøten på flottøren og da gikk den 100 igjen!
Primærstrømmen i vanlige coiler er 3-4 ohm og effektcolier har ca 2 ohm, med andre ord behver ikek 4 være feil, men kun at det er en vanlig coil.
Mange rare ting gitt..
jeg kan tenke meg at en gammel coil kan være uttørket? En standard Biltemacoil fra Biltema fungere fint nå på Duetten. Det er coil med formotstand, men jeg bruker ikek startfunksjonen, men lar størmmen gå igjennom motstanden for å spare resten av anlegget, stifter osv...

Sjekk også økonomimembramet på forgasseren. Det lille som ligger under et lokk med tre skruer. Det kan være utett...?
Last edited by Torbo on Wed May 30, 2012 8:43 am, edited 1 time in total.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Dyngklumpen »

alla packningar och munstycken i förgasaren är nya (reparationssats från VP)

Är inte felet borta med den begagnade tändspolen ska jag prova med en från Biltema (har den i skuffen nu)

testar ikväll och återkommer!!
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil

Post by Torbo »

Jeg skrev visst litt for fort og upresist i går. Men for å presisere så er det smart å sjekke at flottører går lett opp og ned i flottørhuset. Det kan sjekeks uten å ta av forgasseren. Ta bare av selve huset, som du sikkert vet...

Skal bli spennende å høre om coilskifte!
Post Reply