Treväxlad låda

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Treväxlad låda

Post by Gusten-37 »

Hej
Har en 57:a med osynkad tre-växlad låda.
Går det att lägga in en 3-växlad låda med synkad etta från en favorit av senare modell .
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Treväxlad låda

Post by Torbo »

Jeg tror det skal være prøblemfritt, men sjekk lengden på kassene. (lådane)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Treväxlad låda

Post by QV »

behöver man borra om hålen till infästningen mot svepet?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Treväxlad låda

Post by Amazon »

Varför inte lägga i en 4-växlad M4 låda i stället? De fanns som tillval redan 57 och bör passa rakt av.
Volvo P1200VB 1958
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Treväxlad låda

Post by Arne »

Sätter du i M4 lådan behöver du även ha mellanaxeln från en 4 växlad låda. Den främre delen på mellanaxeln är något kortare då du har 4 växlad låda. Helt klart en fördel med M4 lådan, då har du även synkad 1:a och hastighetsmätarvajern passar rakt av. Du får aven svetsa om växellådsbalken, flytta den ca. 75 mm. bakåt och svetsa dit öronen lite längre fram. -57:an hade nämligen en annorlunda växellådsbalk än de senare Amazonerna.
Last edited by Arne on Tue Jun 05, 2012 8:00 pm, edited 1 time in total.
AVG
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Treväxlad låda

Post by Gusten-37 »

Tack för svaren får se vad jag gör.
Post Reply