QV och ni andra som har upplevt ånglås: Jag hade för flera år sedan en Volvo 244 med B21 A och A-låda -78. Där drabbades jag ofta av ånglås när det var sommarvarmt ute. Jag hade den tjocka plastpackningen som Volvo förordade, men det hjälpte inte. Jag tillverkade då en kylplåt som jag tänkte skulle hjälpa.
Hålbild mot insugningsröret var ju lätt att rita av. Det var bara att ta förgasarpackningen som mall. Sedan borra lite hål i en 3 mm aluplåt. Som kylflänsar satte jag tre U-profiler, också alu, på lämpligt avstånd. Min tanke var att fläkten skulle blåsa mot flänsarna. Nu minns jag inte exakt, men jag tror att det var av utrymmesskäl som jag gjorde en lätt vinkel på plåten.
Det blev ingen längre test av min kylplåt för den gick av i bockningen av motorns vibrationer.
Det var ju så här att bensinen var av sämre kvalitet på den här tiden (mitten på 80-talet) Och den årgången på bilen var känd för att ha problem med ånglås. (Detta fick jag senare bekräftat av en initierad person. Någon på Volvo hade "slagit larm" om detta, men hade tystats ner av ledningen. Min sagesman var lite bekant, på avstånd, med den som ville larma).
Hursomhelst, i dag har bensinen en fördelaktigare ångpentabilitet (tror jag det heter?) och det skall försvåra ånglås.
Men om någon vill experimentera vidare på det här, så bjuder jag på idén. Men bocka inte plåten då!