Motorn blir varm vid tomgång

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by gudu »

Lyfter denna tråden igen eftersom den hade så fina bilder på temperaturmätaren.

Eftersom min bil gick kallt bytte jag till en 89graderstermostat och funderar på var nålen skall stå. Mitt i det övre gröna fältet gissar jag. Men då undrar jag också hur de senare mätarna är graderade, de som hade lite annan färgsättning? Kom den nya färgsättningen med expansionskärlssytemen? Var det varmare termostater i bilar med expansionskärl jämfört med de äldre?

Expansionskärlssytemen arbetar med högre tryck och det gissar jag kommer av högre temperatur.

Att min bil gick kallt gissar jag på att jag hade en äldre termostat tillsammans med nyare kyl, expansionkärl och B20 termostatlock. (Det kan ju inte vara så enkelt att termostaten var dålig :D )

Presley wrote:Okej! Tack för det svaret :)

Ja, den stämmer. Man ser även graderna på mätaren om man kollar underifrån :)
Image
...
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by xorox_88 »

igår natt så började min amazon å dumma sig oxå, temp mätarn bottnade efter 4km körning, å bara rann vatten ur kylarn, det va dock inte så himmla varmt och nedre slangen på kylarn va inte enns ljummen heller
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by gudu »

Är det dåligt flöde i kylaren? Men om det kom plötsligt är det väl något annat. Termostat, pump?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Nilsson`s »

Hej !
jag hade samma problem med min amazon innan jag rev den o då sköljde jag igenom den med; en matsked kaustik soda , en diskmaskins tablet, lite citronsyra och vatten några gånger byte sen termostat och efter det gick det som bara den igen. och vattnet från slangen efter var tömning var väldigt brunt/rostfärgat men efter tredje gången var det så när som genomskinligt. :)

//Danne.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Kul att läsa en sån här "gammal" tråd som man skapat. Nu ett år senare så känns ju svaren på frågorna man ställt helt självklara, haha. Jösses vad man lär sig...

Fast jag vet tyvärr inte skillnaden på nya och gamla tempmätare? Finns det inga siffror skrivna i ovankant?

Xorox, plocka ur termostaten för att se om det är den som krånglar.
Annars kan du börja med att skölja ur systemet. Sen om jag vore du hade jag lossat kylet och fyllt det med ättika och låtit ligga ett dygn. Byt ut pumpen också när du ändå har allt nere om du vill, kan ju vara den som spökar som tidigare sagt. Efter det kör du med kylarrengöring i hela systemet, tömmer och fyller på med ny glykol och en 76gr termostat.

Eller har jag fel? För mig funkade det sättet iallafall :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by QV »

Hade problem förra året med att motorn (motorrummet) vart mycket het under varma sommardagar. Saken vart ju inte bättre av att AC värmer på extra.
I mitt fall så var det ny kylare och nyrensat block så detta var inte bekymmret.

Med en 82 grader termostat och ytterligare en ny pump (denna gång från SVIS) så har tempen sänkts till en mera bekväm nivå. vilket som löste bekymmret vet jag inte eftersom bägge byttes samtidigt.

/Janne

med "mycket het" menas att bensinen kokar på väg till förgasaren när men kör i 20 km/h..... ånglås under drift!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by gudu »

Jag hittade en nyare mätare, här är en bild av den. Skalan verkar lite annorlunda i de övre regionerna. Där den gamla har 100grader har den nya 120 grader. Men rakt upp är det åttio i båda fallen.


Image

Man ser också mekanismen som rör sig med trycket. När trycket i vätskan höjs vrider sig spiralen, som innehåller vätskan och mätaren följer med. Det här exemplaret har tyvärr avklippt eterrör.

Någon som vet om den nya mätaren introducerades samtidigt som övertryckskylsystemet?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by A-masen »

"Någon som vet om den nya mätaren introducerades samtidigt som övertryckskylsystemet?"

Jag vet inte säkert, men det låter logiskt eftersom en av fördelarna med övertrycksystemet är att man "höjer" kokpunkten. Det har andra fördelar också, men det tar vi en annan gång.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by A-masen »

QV och ni andra som har upplevt ånglås: Jag hade för flera år sedan en Volvo 244 med B21 A och A-låda -78. Där drabbades jag ofta av ånglås när det var sommarvarmt ute. Jag hade den tjocka plastpackningen som Volvo förordade, men det hjälpte inte. Jag tillverkade då en kylplåt som jag tänkte skulle hjälpa.

Image

Hålbild mot insugningsröret var ju lätt att rita av. Det var bara att ta förgasarpackningen som mall. Sedan borra lite hål i en 3 mm aluplåt. Som kylflänsar satte jag tre U-profiler, också alu, på lämpligt avstånd. Min tanke var att fläkten skulle blåsa mot flänsarna. Nu minns jag inte exakt, men jag tror att det var av utrymmesskäl som jag gjorde en lätt vinkel på plåten.

Det blev ingen längre test av min kylplåt för den gick av i bockningen av motorns vibrationer.

Det var ju så här att bensinen var av sämre kvalitet på den här tiden (mitten på 80-talet) Och den årgången på bilen var känd för att ha problem med ånglås. (Detta fick jag senare bekräftat av en initierad person. Någon på Volvo hade "slagit larm" om detta, men hade tystats ner av ledningen. Min sagesman var lite bekant, på avstånd, med den som ville larma).
Hursomhelst, i dag har bensinen en fördelaktigare ångpentabilitet (tror jag det heter?) och det skall försvåra ånglås.
Men om någon vill experimentera vidare på det här, så bjuder jag på idén. Men bocka inte plåten då!
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Jag hade detta problem på min nyrenoverade B18 (original) som satt i min lagliga A-traktor (då har man ca 4200-4700 R.P.M vid 30km/h) Den drog iväg på tempen för minsta lilla uppförsbacke eller stillastående. Jag hade då en fräsch originalkylare med expansionskärl från en 67:a monterat. Jag provade det mesta (ättika, maskindiskmedel osv) men inget hjälpte så jag monterade till slut en 745 kylare med expansionskärl. Problemet försvann direkt och även under cruising så hade han inte en chans att kliva över 80 grader. :D

Dock så fick en kompis samma problem med sin duett (samma kylare), där räckte det med att montera 740 expansionskärl OVANFÖR kylarens högsta punkt. Problemet försvann...
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by QV »

på Saab tvåtakt (rally) sate man ett t innan förgasaren och leder tilbaka en liten mängd soppa till tanken för att hålla soppan kall vid tomgång. Denna typ av lösning har jag inte sett eller hört talas om när det gäller Amazon.

Dock så har jag köpt en bakelitpackning som nu ligger mellan insug och förgasare. Vi får se i sommar om vi får någon värme att prova motorn i :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by gudu »

Ja vi får se om det blir någon mer värme nu känns det mer som om det är dags för vintertermostat. Brr.
För mig får den dock vänta, tror numera att mina värmeproblem beror på att topplockspackning gått för det bubblar i expansionskärlet. :evil:
Post Reply