Hårdlödnig!?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Hårdlödnig!?

Post by kombikummu »

Halloj!
Jag står i begrepp att praktisera hårdlödning som metod att fixa till vidruteramen i karossen på min -68:a.
Det började ju med att golvet blivit rostigt, anledningen därtill torde vara de allt större och djupare vattenpölarna som uppkommit vid regn, speciellt på förarplats. Rutan alltså, eller listen.
Demontering av rutan var ju inga problem. Däremot att lossa skruvarna till rattstången för att kunna flytta brädan, samt ratten, var ju en bedrift. Vid inspektion av det aktuella området står det ju klart att här måste det lagas rost. I nederkant är det ju två plåtar som går i hop och bildar rutramen. En av dessa plåtar är rejält kexig, den andra något bättre.
Det jag funderar på att göra är att ersätta den sämre plåten, och fästa den vid den något friskare medelst kapillär/hårdlödning.
På sina håll är det så tunt att jag inte tror det skulle gå att svetsa i, med den utrustning jag har tillgång till i alla fall. Dessutom är jag rätt kass med svetsen. Att svetsa i ett vanligt "hyreshusgarage" med två andra bilar tätt intill, kan ju bli en källa till massiv impopularitet. Alltså lödning.
Att en lödning blir (eller KAN bli) tillräckligt stark råder det inga tvivel om. Den oro jag känner har med deformation att göra.

Det finns säkert synpunkter på detta, någon aspekt som Ni vill föra fram, höja ett varningens finger eller komma med tips och goda råd! Så blygs nu int!
mvh/kummu
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hårdlödnig!?

Post by Torbo »

På deler av bilen som er høyt oppe er det stort sett uproblemematisk å hardlodde. Men i gulv, skjermer og under er det litt betenkelig på grunn av mulighet for galavanisk korrosjon.
I vindusrammen er det helelr ikke ufarlig, men heg kan man beskytte godt med epoxygrunning og tykt lakklag. Og så blir det normalt ikek slitasje i vindusrammen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hårdlödnig!?

Post by QV »

För att minska mängden ""deformation" så får man tillföra minsta mängden värme.

Nu har jag inte provat den själv men Dillon mk3 skall tydligen vara bra på det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Hårdlödnig!?

Post by StefanM »

det första som slår mig är att hårdlödning kräver gassvets, det du tänker på är nog mjuklödning med vanligt lod isåfall.

I vilket fall som helst så är brandrisken någost som man alltid ska ha med i beräkningen så att hålla på och klydda med nåt bredvid andras egendom är nog inte att rekommendera om man inte vet vad man håller på med.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Hårdlödnig!?

Post by kombikummu »

hårdlödning med silverlod och gasolbrännare är väl ganska vedertaget, eller finns det ännu hårdare lödning? lodet jag har, har en arbetstemperatur på 670*C.
"dillon mk3" - vad är dé? brännare va?
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hårdlödnig!?

Post by A-masen »

jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Hårdlödnig!?

Post by jaka »

Hej!
Hårdlödning med koppar eller silverlod kräver acetylensvets! Det går visserligen att hårdlöda med hjälp av propan (gasol) men bara ytterst små delar (små saker som ringar och dylikt).
Problemet är all värme som behövs till stora delar som i en bil t.ex.
Att mjuklöda ska du heller inte ens fundera på då det inte passar som sammanfogningsmetod till stora stålplåtar, det kommer du att märka om du försöker.
Det är Mig eller Tig svets som gäller när man ska fixa bilar.
Inte heller är det rekomendabelt att svetsa en bil i ett flerbilsgarage.
Har du inte utrustning eller plats så lämna bort bilen till någon som har plats, utrustning och erfarenhet.
Post Reply